زنانی که تأمین مالی اسلامی در مالزی را متحول کردند
کد خبر: 4094147
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

زنانی که تأمین مالی اسلامی در مالزی را متحول کردند

حوزه تأمین مالی و به تبع آن تأمین مالی اسلامی بخشی ظاهراً مردانه محسوب می‌شود، اما در مالزی زنانی هستند که تحول‌آفرینی و رشد را به این بخش مهم از اقتصاد جهانی هدیه داده‌اند.

زنان کارآفرینان موفق مالزی در حوزه تأمین مالی اسلامی

به گزارش ایکنا ‌به نقل از The Malaysian Reserve، براساس آمار و مشاهدات، زنان در حوزه تجارت و امور مالی کمتر حضور دارند. این چیزی است که اکثر نظرسنجی‌ها به ما می‌گویند. این موضوع احتمالاً در حوزه‌های تخصصی مانند تأمین مالی اسلامی چالش برانگیزتر است.

با این همه زمین بازی ممکن است به آرامی در حال تغییر باشد. اگرچه باید وضعیت واقعی صحنه را ببینیم و آمارهای بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند، اما مطمئناً زنان بیشتری در حوزه تأمین مالی اسلامی دارید. این در مالزی بسیار مشهود است، جایی که تعدادی از آنها نقش‌های برجسته‌ای در رهبری نظام تأمین مالی اسلامی در این کشور بر عهده گرفته‌اند.

در یک رویداد مرتبط با تأمین مالی اسلامی که اخیراً در مالزی برگزار شد، سه بانو تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند. پروفسور دکتر انگکو رابیه عدویه انگکو علی (Engku Rabiah Adawiah Engku Ali)، محقق امور تأمین مالی اسلامی و کارآفرین حوزه تأمین مالی اسلامی و اخلاقی، ثمینة اکرم(Samina Akram) و نادیا اسمادی(Nadia Ismadi) بانکدار و بنیانگذار پلتفرم مالی کسانی بودند که از تجربیات خود سخن گفتند.

بانوان موفق کارآفرین در مالزی از تجریبات خود در تامین مالی اسلامی می‌گویند

پلتفرم اخلاقی که نادیا اسمادی به راه‌ انداخت

نادیا یک پلتفرم مالی اخلاقی به نام Pod را اداره می‌کند که به افراد امکان دسترسی به خدمات مالی را می‌دهد. شرکت پشت سر این سرمایه‌گذاری SaphX Technologies است.

او قبل از ورود به حوزه تأمین مالی اسلامی، در دنیای بانکداری فعالیت می‌کرد و وظایف توسعه کسب و کار را در Nomura Asset Management انجام می‌داد. در طول سال‌ها، او از نرخ‌های سود گزافی که وام‌دهندگان غیرقانونی در مالزی دریافت می‌کردند، شگفت‌زده شد.

نادیا اسمادی(Nadia Ismadi) بانکدار مالزیایی و کارآفرین برتر

نادیا می‌گوید: «فکر کردم، چگونه این امر ممکن است؟ این یک مشکل واقعی است که مردم در آنجا با آن روبرو هستند. از روی کنجکاوی، به حوزه تأمین مالی اسلامی نگاه کردم، جایی که شما سودی دریافت نمی‌کنید. ما با یک پیشنهاد بسیار ساده شروع و سپس، به آرامی بخش‌های مختلف را با توجه به نیازهای مشتریان ایجاد کردیم.»

Pod خود را به عنوان یک پلتفرم رفاه مالی توصیف می‌کند تا کارگران را در آسیای جنوب شرقی قادر کند تا در پول خود صرفه‌جویی کنند، به منابع مالی دسترسی داشته باشند، مسیرهای اعتباری ایجاد کنند و از سایر محصولات مالی استفاده کنند. این پلتفرم به عنوان یک پلتفرم پس‌انداز کوچک با تمرکز بر تحریک کاربران برای پس‌انداز در جهت اهداف مالی خود راه‌اندازی شد.

با درک عمیق از تمایل کاربران به پس‌انداز، بنیان‌گذاران آن یک موتور امتیازدهی اعتباری جایگزین با قابلیت هوش مصنوعی ساخته‌اند تا سرمایه‌گذاری خرد را براساس شریعت ارائه دهد که نه تنها به کارگران در مقابله با هزینه‌های غیرمنتظره کمک می‌کند، بلکه مسیر اعتباری برای دسترسی به آن ایجاد می‌کند.

نادیا دارای لیسانس بازرگانی (حسابداری و امور مالی) از دانشگاه کرتین، مالزی (Curtin University) است.

رابعه، اولین زن در کمیته شرعی بانک مرکزی مالزی

رابعه یک تازه‌وارد در دنیای تأمین مالی اسلامی است اما شما نمی‌توانید فقط همین را در مورد انگکو رابعه آدویا بگویید. در اینجا شما یک شخصیت شناخته شده و قابل احترام در بخش مالی اسلامی دارید. او به عنوان اولین دانشمند زنی که به صفوف شورای مشورتی شریعت (SAC) بانک نگارا مالزی (BNM) راه یافت، مشهور است. ورود وی به عنوان اولین زن در این شورا در سال 2006 اتفاق افتاد، یعنی 9 سال پس از تشکیل کمیته قدرتمند شریعت در بانک مرکزی مالزی.

انگکو رابعه آدویا ؛ عضو شورای مشورتی شریعت بانک نگارا مالزی

در اصل، SAC به عنوان بالاترین مرجع شرعی برای مؤسسات مالی اسلامی در مالزی عمل می‌کند. قانون بانک مرکزی مالزی 2009 (CBA 2009) نقش‌ها و عملکردهای SAC را به عنوان مرجعی برای احراز قوانین اسلامی برای مشاغل مالی اسلامی که توسط BNM نظارت و تنظیم می‌شوند، تقویت می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت بانک مرکزی، SAC نقشی محوری در تضمین اجرای مداوم احکام شرعی توسط مؤسسات مالی اسلامی در مالزی بر عهده می‌گیرد. این متن می‌افزاید که احکام شرعی توسط SAC به عنوان مرجع اصلی مؤسسات مالی اسلامی برای اطمینان از انطباق کامل شریعت در ساختار محصول و اجرای فعالیت‌های مالی آنها عمل می‌کند. علاوه بر این، CBA 2009 مقرر می‌دارد که موضوعات شرعی که در دادگاه یا در هر رسیدگی داوری مطرح می‌شوند باید برای وضوح و قطعیت به SAC ارجاع داده شوند.

انگکو رابعه آدویا مانند سایر اعضای آن، توسط یانگ دی-پرتون آگونگ بر اساس توصیه وزیر دارایی پس از مشورت با BNM در این کمیته منصوب شد. در بین 9 عضو فعلی دو زن وجود دارد. نفر دوم دکتر مرجان محمد است که از سال 2013 تا 2017 مدیر تحقیقات آکادمی تحقیقات شریعت بین‌المللی برای امور مالی اسلامی (ISRA) بود.

رابعه گفت: وقتی مدرک دکترای خودم را گرفتم، از من خواسته شد که حقوق شرکت را تدریس کنم. سپس دوستان از من خواستند که در تعدادی از کنفرانس‌های تأمین مالی اسلامی شرکت کنم. بحث‌ها در طول آن کنفرانس‌ها واقعاً علاقه من را برانگیخت.

او گفت که نقطه عطف او زمانی بود که از او برای حضور در کمیته شرعی بانک Muamalat Malaysia Bhd  دعوت شد.

رابعه عضو کمیته‌های شریعت در سازمان‌های مختلف، از جمله کمیسیون اوراق بهادار، صندوق تأمین کارکنان (EPF) و اداره خدمات مالی لابوان است. او در حال حاضر استاد مؤسسه بانکداری و مالی اسلامی، مؤسسه‌ای زیر نظر دانشگاه بین‌المللی اسلامی، مالزی(IIUM) است.

ثمینة،‌ یک زن در دنیای مردان

ثمینة امروز شریک مدیریتی ساماک اثیکال فاینانس با مسئولیت محدود مستقر در لندن است که خود را به عنوان یک مشاور مالی اسلامی و اخلاقی مستقل و بین‌المللی معرفی می‌کند. این شرکت در کار با شرکت‌های خدمات مالی متعارف که تازه وارد عرصه تأمین مالی اسلامی و اخلاقی هستند، برای به دست آوردن مجوز ورود معتبر به بازار تخصص دارد.

او در مجمعی که توسط انجمن بانکداری اسلامی و مؤسسات مالی مالزی (AIBIM) سازماندهی شد، گفت: خیلی خوشحالم که در مسیر کارآفرینی قرار گرفتم.

او پیش از روی آوردن به دنیای سرمایه‌گذاری برای بانک‌های سرمایه‌گذاری مریل لینچ و دویچه بانک کار می‌کرد. یکی از سرمایه‌گذاری‌های اولیه او راه‌اندازی انجمن زنان در امور مالی اسلامی و اخلاقی (WIEFF) در سال 2007 بود.

زنانی که تامین مالی اسلامی را متحول کردند

ثمینة می‌گوید: به عنوان زنان، ما صدایی نداریم. دیده نمی‌شویم. وقتی وارد بخش تأمین مالی اسلامی شدم، به یک کنفرانس رفتم و 300 مرد و به معنای واقعی کلمه فقط سه زن در بین مخاطبان حضور داشتند. راه‌اندازی WIEFF واقعاً برای تبلیغ زنان و داشتن نوعی انجمن بود. با 30 نفر در یک کبابی در لندن شروع شد و امروز 14000 عضو داریم.

انتهای پیام
captcha