آغاز سفر زیارتی زائران ایرانی به سوریه
کد خبر: 4094054
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

آغاز سفر زیارتی زائران ایرانی به سوریه

پس از 10 سال توقف روند معمول اعزام زائران ایرانی به سوریه، اعزام‌ زائران ایرانی به سوریه در روزهای آینده از سرگرفته می‌شود و این هفته نخستین پرواز از مشهد مقدس به سوریه صورت خواهد گرفت.

آغاز سفر زیارتی زائران ایرانی به سوریه

به گزاش خبرنگار ایکنا؛ در حالی که پس از پایان جنگ در سوریه امید به برقراری سفرهای زیارتی قوت گرفته بود، عدم تمایل شرکت‌های هواپیمایی برای اعزام زائر به سوریه موجب توقف مکرر اعزام زائرانی شد که بسیاری از آنها مقدمات سفر خود را نیز فراهم کرده بودند.

وجود مشکلات مختلف و برخی ناامنی‌ها در فرودگاه دمشق را می‌توان دلیل موجهی برای برقرار نشدن سفر هوایی به سوریه دانست و رفع این مشکلات را کلید گشایش سفرهای زیارتی به سوریه عنوان کرد.

عدم استمرار اعزام زائران ایرانی به سوریه در حالی رخ می‌دهد که دی‌ ماه سال گذشته اولین کاروان رسمی ایران به سوریه پس از یک دهه به زیارت حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) مشرف شدند. در این سفر زائران فقط به شهر دمشق رفتند و سفر به سایر شهرها ممنوع بود.

گرچه از بین رفتن بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های ارائه خدمات به زائران طی جنگ سوریه موجب شده ارائه خدمات به زائران حضرت زینب(س) در حد متوسطی صورت گیرد اما بسیاری از مشتاقان اهل بیت(ع) منتظر برقراری این سفر معنوی هستند.

همین اشتیاق و مطالبه موجب شد سال گذشته رئیس وقت سازمان حج و زیارت در سفر به سوریه تفاهم‌نامه‌ اعزام سالانه ۱۰۰ هزار زائر ایرانی به دمشق را امضاء کند. تفاهم‌نامه‌ای که با عدم همراهی ایرلاین‌های ایرانی در اعزام زائران محقق نشد.

برای پیگیری و اجرای این تفاهم‌نامه اکنون سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در دمشق به سر می‌برد. او در دیدار با محمد الرحمون، وزیر کشور سوریه موضوع امنیت، کرامت و سلامت زائران را مطرح و تأکید کرده است که به طور قطعی و با وجود امنیت کامل اعزام زائران کشورمان به سوریه انجام خواهد شد.

وی از وزارت کشور سوریه خواسته است زمینه و مقدمات لازم در حوزه تأمین امنیت را برای اعزام زائران کشورمان فراهم کند. محمد الرحمون، وزیر کشور سوریه نیز اعلام کرده در حال حاضر امنیت به جهت استقبال از زائران ایرانی فراهم‌ است و وزارت کشور سوریه تمامی امکانات لازم برای استقبال از زائران ایرانی را مهیا کرده است.

ارسالی/ آغاز سفر زیارتی زائران ایرانی به سوریه

همچنین در جلسه کارشناسی هیئت ایرانی با وزیر گردشگری سوریه و معاونان او در وزارت گردشگری سوریه محمد رامی مارتینی، وزیر گردشگری سوریه اعلام کرده است: در زمینه هتل‌سازی اقدامات خوبی در سوریه انجام شده و هتل‌های زیادی در حال تعمیر و بازسازی است و این مهم ظرفیت استقبال از زائران را افزایش خواهد داد.

حسینی در دیدار رئیس وزیر حمل و نقل سوریه نیز خواهان کاهش هزینه خدمات فرودگاهی شده و اعلام کرده برای نقل و انتقال زائران ایرانی در کشور سوریه (فرودگاه تا هتل و اماکن زیارتی) باید یک شرکت حمل و نقل سوریه‌ای که زیرساخت‌ها و امکانات لازم را داشته باشد معرفی شود تا خدمات مطلوبی به زائران ارائه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان همچنین اعلام کرده است: اعزام‌ها در روزهای آتی از سرگیری می‌شود و این هفته نخستین پرواز از مشهد مقدس به سوریه صورت خواهد گرفت. خبری که نویدبخش بازگشت روند اعزام زائران ایرانی حضرت زینب(س) به دوران قبل از جنگ سوریه است البته باید منتظر ماند و دید که کدام یک از ایرلاین‌های ایرانی (که نمایندگان هیچ یک در این سفر حضور نداشتند) با تفاهم‌نامه جدید سازمان حج و زیارت ایران با وزارت گردشگری سوریه همراهی خواهند کرد. 

زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha