کرسی‌های تلاوت قرآن در انحصار عده‌ای خاص نباشد
کد خبر: 4094009
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
حافظان قرآن و افق پیش رو/ ۳

کرسی‌های تلاوت قرآن در انحصار عده‌ای خاص نباشد

معتز آقایی،‌حافظ بین‌المللی قرآن معتقد است که کرسی‌های تلاوت معمولاً برای عده‌ای خاص است و کمتر قاریان غیر بین‌المللی به این کرسی‌ها دعوت می‌شوند، درحالی‌که قاریانی داریم که بین‌المللی نیستند، اما بهتر می‌توانند تلاوت کنند.

معتز آقاییمعتز آقایی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه تعریف یک سیر پیشرفت برای حفاظ قرآن برای بهره‌مند شدن بیشتر جامعه از ظرفیت آنها، مطالبه نابجایی نیست، گفت: این نه تنها خواسته حفاظ قرآن، بلکه مطالبه همه جامعه قرآنی است، چون کرسی‌های تلاوت معمولاً برای عده خاصی است و شما کمتر قاریان غیر بین‌المللی را در کرسی‌ها می‌بینید و صرف داشتن یک پسوند بین‌المللی باعث می‌شود که یک قاری بیشتر به کرسی‌های تلاوت دعوت شود، در حالی که ما قاریانی داریم که بین‌المللی نیستند، اما بهتر می‌توانند قرآن را تلاوت کنند.

وی تصریح کرد: این مسئله در بین حفاظ قرآن کریم بیشتر وجود دارد، حفاظ قرآن واقعاً نیاز به کرسی دارند تا در جامعه دیده شوند و از این طریق الگوسازی صورت بگیرد. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم تربیت شود نیازمند آن است که بتوانیم حفاظ قرآن کریم را به عنوان الگو در جامعه مطرح کرده و علاقه به حفظ قرآن را در بین افراد ایجاد کنیم.  یکی از راه‌های آن کرسی‌های حفظ و استماع ترتیل است.

آقایی ادامه داد: یک کار زیبایی که در یکی از استان‌های کشور انجام شد این بود که علاوه بر کرسی ترتیل که هر روز در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، کرسی ویژه حفاظ نیز برپا کرده بودند. اینکه حافظ قرآن بتواند چندین صفحه قرآن را از حفظ بخواند و ۵ صفحه را بدون مکث و تپق تلاوت کند، باعث می‌شود که جرئت بیشتری برای حضور در مسابقات پیدا کند و سهل‌تر تلاوت کند.

این حافظ قرآن با تأکید بر دعوت از حفاظ در محافل قرآن کریم، گفت: نیاز نیست که حافظان، بین‌المللی باشند. شما در نظر بگیرید در کاروان حج تمتع، در کنار قاریان فقط یک نفر حافظ قرآن حضور دارد. شاید دلیل آن این باشد که می‌گویند تأثیر حافظ کمتر است، درحالی‌که اینطور نیست؛ اکثر حفاظ ما قاری نیز هستند.

وی ادامه داد: امکانات خوبی در زمینه آموزش برای حافظان فراهم شده است، اما برای الگوسازی حافظان قرآن در جامعه، نیازمند کرسی‌های ترویج حفظ قرآن کریم هستیم. نمی‌گویم محافل ویژه حفاظ برگزار شود، اما در همین محافل انس با قرآن، جایی برای حافظان قرآن و ارائه محفوظات آن‌ها نیز وجود داشته باشد.

آقایی در ادامه با اشاره به این روایت که «الحافِظُ للقرآنِ العامِلُ بهِ» گفت: حفظ قرآن کریم در روایات فراتر از معنای عمومی حفظ قرآن است. چرا روی حفظ قرآن تأکید می‌شود؟ برای اینکه حافظ قرآن، آیات را تکرار می‌کند و اگر این تکرار همراه با تأمل باشد، قرآن کریم در زندگی فرد تأثیر گذاشته و از او دستگیری می‌کند. بنابراین حفظ قرآن مقدمه است و یکی از مقدماتی است که راه را هموار می‌کند.

این مدرس قرآن در پایان گفت: انس با قرآن در بین حفاظ بیشتر نمود دارد و دلیل آن همنشینی دائمی با قرآن کریم و خاصیت قرآن در بازدارندگی فرد از خطا است. امیدواریم حفظ قرآن بیش از پیش در جامعه رسوخ پیدا کند و یک دید ویژه نسبت به حفاظ در جامعه شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha