مسابقات قرآن فقط صحنه رقابت نیست
کد خبر: 4092510
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲

مسابقات قرآن فقط صحنه رقابت نیست

شرکت‌کننده رشته ترتیل مسابقات قرآن اوقاف مرکزی با بیان دلایل بازگشت مجدد خود به مسابقات قرآن، گفت: مسابقات فقط صحنه رقابت نیست، بلکه می‌تواند به فضایی برای تبادل دانش‌ها تبدیل شود.

محمد شریفی، قاری و حافظ قرآن

آبان سال 96 بود که خبری مبتنی بر خداحافظی محمد شریفی از شرکت در مسابقات حفظ قرآن منتشر شد و از آن سال تاکنون حضور این استاد حفظ را در هیچ‌یک از مسابقات سراسری ازجمله اوقاف شاهد نبودیم. امسال در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شریفی در رشته ترتیل شرکت کرده و با کسب رتبه اول این رشته در مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافت. ایکنای استان مرکزی،‌ دلیل بازگشت دوباره وی به صحنه مسابقات را جویا شد که تقدیم مخاطبان می‌شود:

محمد شریفی در خصوص بازگشت خود به صحنه مسابقات گفت: خوشحالم بعد از گذشت 4 سال بار دیگر به منظور محک زدن خود پس از پشت سر گذاردن فراز و فرودهای بسیار موفق شدم بار دیگر در مسابقات شرکت کرده و با نسلی جوان، با انگیزه و پرانرژی رقابت کنم. همچنین عدم موفقیت چشم‌گیر متسابقان هم استانی در چند سال اخیر برای کسب رتبه‌های برتر کشوری اوقاف یکی دیگر از دلایلی بود که تصمیم گرفتم بار دیگر به صحنه رقابت قرآنی از جمله رشته حفظ بازگردم.

شریفی ادامه داد: چند سال قبل اعلام کردم در مسابقات حفظ شرکت نمی‌کنم و گوی رقابت را به جوانان سپردم، بنا داشتم در سایر رشته‌ها شرکت کرده و خود را مورد آزمایش قرار دهم. با توجه به اینکه مسابقات، گردهمایی از بهترین‌های قرآنیان استان است، فضایی مطلوب تلقی می‌شود که باید قدردان آن باشیم. در این سال‌ها از حفظ دور نبودم و محفوظات خود را مرور می‌کردم، قصد دارم با جدیت بیشتر محفوظات خود را به روز کرده و بار دیگر در مسابقات حفظ شرکت کنم.

شاهد رویش در مسابقات قرآن هستیم

وی بیان کرد: وقتی از این فضای معنوی دور می‌شویم قدر آن را بیشتر می‌دانیم و این بازگشت دوباره برای بنده حلاوت وصف‌ناپذیری به دنبال دارد. در این دوره از مسابقات با نسل جوانی رقابت کردم که بسیار پرانرژی و با انگیزه هستند و از طرفی با برخی از آنان بیش از 15 سال فاصله سنی داشتم. این رویداد قرآنی فقط صحنه رقابت نیست، بلکه می‌تواند به فضایی برای تبادل دانش‌ها تبدیل شوند و جوان‌ترها از افراد باسابقه که تجربه رقابت در عرصه کشوری را دارند استفاده کنند.

شریفی جوانان حاضر در مسابقات قرآن استان را جوانانی آینده‌دار توصیف کرد و افزود: شاهد رویش در مسابقات هستیم، اما شواهد حاکی از آن است که با این سطح نمی‌توان انتظار کسب رتبه در کشوری را داشت. کسب رتبه در مرحله کشوری مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری است. پیشنهاد بنده این است که اوقاف قراردادی با اساتید بین‌المللی به روز و نفرات برتر مسابقات قرآن اوقاف منعقد کند تا با متسابقان و علاقه‌مندان به ارتقای سطح حتی به صورت مجازی کار کنند. در رشته حفظ تاحدی کار فردی است، اما در زمینه ترتیل و تحقیق گستره کار بیشتر است. اگر این اتفاق رخ دهد شاهد تحول عظیمی در مسابقات خواهیم بود.

ضرورت برگزاری اردوهای قرآنی

وی در رابطه با شرکت‌کنندگان رشته تحقیق در استان گفت: با وجود تلاوت خوبی که انجام شد، اما احساسم این است که این دوستان نیاز به انگیزه دارند، فشار زندگی، دغدغه‌های شغلی و خستگی روزمره باعث شده است که برخی از آنان حالت هیجانی و انگیزشی خود را از دست بدهند. شرکت‌کنندگان تحقیق بر این باورند با آنچه که باید باشند فاصله بسیار دارند و چون در مرحله کشوری مسابقات مهمی همچون اوقاف شرکت نداشتند این استرس بر آنان حاکم شده است.

شریفی پیشنهاد داد: اوقاف تیمی از آینده‌داران استان تشکیل داده و این افراد را با هزینه خود به مسابقات کشوری اعزام کند تا اینکه از نزدیک این فضا را درک کرده، تلاوت‌ها را از نزدیک شنیده و تجزیه و تحلیل کنند. حضور این افراد در مسابقات و آشنایی با قاریان تراز اول استان‌ها قطعاً به ارتقای سطح شرکت‌کنندگان استان کمک می‌کند. برخی از متسابقان تجربه قرار گرفتن در فضای رقابت‌های کشوری را ندارند و این حضور می‌تواند برای آنان و آینده قرآنی استان مثمرثمر باشد.

دارنده رتبه عالی مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 10 جزء در پایان برگزاری اردوهای قرآنی را خواستار شد و افزود: برگزاری این اردوها کار سختی نیست و با برنامه‌ریزی و با حضور نفرات برتر مسابقات قرآن استان‌های دیگر و اساتید رشته‌های مختلف می‌توان این اردوها را جهت ارتقای سطح شرکت‌کنندگان ترتیب داد.

انتهای پیام
captcha