تلاش شیعه و سنی در راه مقاومت و فلسطین نماد وحدت مسلمانان است + فیلم
کد خبر: 4092488
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
مسئول روابط خارجی حماس در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تلاش شیعه و سنی در راه مقاومت و فلسطین نماد وحدت مسلمانان است + فیلم

اسامه حمدان با ابیان این‌که مسلمانان شیعه و سنی تلاش‌های مشترکی در راه حمایت از مقاومت و فلسطین انجام می‌دهند، تأکید کرد: وقتی که تلاش‌ها در مسیر مقاومت و آزادسازی فلسطین مشترک و خون مجاهدین از قومیت‌ها و مذاهب مختلف شیعه و سنی در این مسیر در هم آمیخته می‌شود، این مسئله نماد وحدت میان مسلمانان است.

اسامه حمدانسی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» از 17 تا 22 مهرماه  با حضور گسترده علما و بزرگان جهان اسلام در تهران برگزار شد.

اسامه حمدان، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، عضو دفتر سیاسی، مسئول روابط خارجی و نماینده این جنبش در لبنان در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با برشمردن دلایل شکاف بین مسلمانان، راه‌های عملی تحقق و حدت اسلامی را برشمرد.

حمدان در ابتدای سخنان خود یکی از مهم‌ترین دلایل وجود شکاف میان مسلمانان را جهل نسبت به اسلام و فتنه‌انگیزی‌های دشمنان در میان امت اسلامی توصیف کرد و گفت: به اعتقاد من دو موضوع اساسی برای رفع شکاف بین مسلمانان ضرورت دارد.

وی موضوع نخست را نشر و گسترش اندیشه اسلامی و درک درست از اسلام دانست و گفت: این مهم بر عهده معلمان و رسانه‌ها در جوامع اسلامی است.

ضرورت هوشیاری در برابر فتنه دشمن

این رهبر حماس موضوع دوم را رویارویی قوی و آشکار با نیرنگ دشمنان و توطئه‌های آنها برای فتنه‌انگیزی بین مسلمانان دانست و گفت: مدارا با فتنه‌ها هرگز جایز نیست و مسئله ضروری، شناسایی توطئه‌ها و نیرنگ‌های دشمنان است.

حمدان با بیان اینکه علمای مسلمان، موضوع تقریب مذاهب را قبول دارند، گفت: از آنجایی که حجم توطئه‌ها علیه مسلمانان بسیار زیاد است، امت اسلامی و رهبران آن باید هوشیار باشند و فریب نخورند. ما در غلبه بر بسیاری از فتنه‌ها موفق عمل کرده‌ایم و این به دلیل خوب عمل کردن علما و رهبران امت اسلامی بوده است.

عضو ارشد حماس در ادامه درباره وظیفه امت اسلامی در مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: امت اسلامی سه تکلیف دارد؛ نخست اینکه حامی مقاومت برابر اشغالگران صهیونیست باشد، دوم اینکه ملت‌ها مخالفت خود را با عادی‌سازی، آشکارا اعلام و در این مسیر حرکت و اقدام کنند و البته این در مورد کشورهایی است که حکومت‌هایشان به عادی‌سازی روی آورده‌اند یا تصمیم بر این کار دارند و با مخالفت ملت‌ها سازش هم نابود می‌شود.

این رهبر حماس سومین موضوع مهم در مقاومت در برابر عادی‌سازی را در اعتقاد به این نکته مهم دانست که مناقشه با دشمن صهیونیستی یک مناقشه سیاسی نیست و افزود: امروز هیچ کدام از ارکان جبهه مقاومت در مقابله با اسرائیل به دنبال دستاوردها و امتیازهای شخصی نیستند؛ بلکه مقابله با اسرائیل یک نزاع موجودیتی است و رژیم اشغالگر صهیونیستی باید از سرزمین‌های اشغالی در منطقه و در رأس آن فلسطین، محو شود؛ همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند اسرائیل غده سرطانی است و باید نابود شود.

تأثیر کنفرانس و حدت بر همگرایی دیدگاه‌ها

حمدان با اشاره به اینکه اجلاس امسال وحدت اسلامی مهم و با پیشرفت همراه بوده است، گفت: ما مقاطع مهمی را طی مدت گذشته پشت سر گذاشته‌ایم و بر مراحلی دشوار مملو از فتنه‌ها و آزمایش‌هایی سخت غلبه کردیم و این بار هم ما گرد هم آمدیم تا با یکدیگر درباره اولویت‌ها و دغدغه‌هایمان گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: در این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی نیز ما درباره اینکه چگونه به دردها و رنج‌های مشترک خود رسیدگی کنیم، دیدگاه‌هایمان را مطرح کردیم و اینکه چگونه به یکدیگر در زمینه‌های مختلف کمک کنیم و بی تردید برگزاری چنین نشست‌هایی به ایجاد وحدت بین مسلمانان کمک کرده و راه را برای تحقق نهایی اتحاد مسلمانان نزدیک می‌کند.

این مقام حماس درباره تأثیر مسئله فلسطین بر تحقق وحدت اسلامی هم گفت: بی تردید برشمردن مسئله فلسطین به عنوان مسئله اساسی امت اسلامی و همکاری مشترک برای برچیدن رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس، مسجدالاقصی و فلسطین اهمیت دارد و از عوامل وحدت امت اسلامی همین قضیه فلسطین است.

تلاش شیعه و سنی در راه مقاومت؛ نماد وحدت

حمدان ادامه داد: وقتی که  تلاش‌ها در مسیر آزادسازی فلسطین مشترک می‌شود و همگان در این مسیر ایثار و فداکاری نشان می‌دهند و خون مجاهدین از قومیت‌ها و مذاهب مختلف شیعه و سنی با یکدیگر در این مسیر در هم آمیخته می‌شود، این‌ها از نمادها و عوامل وحدت مسلمانان است و ما شاهدیم که مقاومت در فلسطین و لبنان در مسیر این آرمان چگونه با یکدیگر متحد شدند و خون آنها و تلاش آنها برای رویارویی با دشمن صهیونیستی در هم آمیخته شده است.

عضو دفتر سیاسی حماس راه حل عملی برای تحقق وحدت اسلامی را  بر دو اصل متمرکز دانست و گفت: اصل اول این است که بفهمیم این اجتهاد و کوشش متفاوت در داخل امت اسلامی، اجتهاد و کوششی در مسیر واحدی است و آن مسیر رسیدن به خداست. بنابراین همه ما می‌خواهیم به رضای خداوند متعال دست یابیم؛ اما در اجتهادهای خود با یکدیگر اختلاف نظر داریم، ما با هم همکاری و به یکدیگر کمک می‌کنیم.

وی افزود: اصل دوم اینکه علما در انتقال فهم درست برای عموم فرزندان امت و نزدیک‌شدن ملت‌ها و پیروان مذاهب به یکدیگر نقش اساسی دارند و این موضوع به شکل خوبی پیش می‌رود.

حمدان با تحسین وحدت ملی اقوام و مذاهب مختلف در ایران گفت: ایمان واقعی به اسلام وحدت می‌آورد، زیرا اسلام دین جامع و کاملی است که به قومیت‌های مختلف و حقوق آنها احترام می‌گذارد و مسلمانان را زیر یک پرچم گرد هم می‌آورد و برتری را جز در تقوا نمی‌داند، از همین روست که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ: بی‌گمان گرامی‌ترين شما در نزد خداوند پرهيزگارترين شماست».

اقتدار ایران؛ مرهون رهبری فرزانه

وی افزود: مسائل بزرگی وجود دارد که همه ملت ایران بر سر آن اتفاق نظر دارند، از جمله مقابله با استکبار و ساختن وطنی قوی و یکپارچه که می‌تواند در جهان مؤثر باشد، نه اینکه سرسپرده قدرت‌های بزرگ باشد. این‌ها از جمله عوامل اقتدار و یکپارچگی ایران اسلامی است.

حمدان تأکید کرد: در رأس این امور مسئله مهم‌تری وجود دارد و آن توفیق برخورداری ملت ایران از رهبری فرزانه و تواناست که با درایت و دوراندیشی، نهادهای حکومتی و ملت ایران را رهبری می‌کند و این رمز عزت و پیروزی همیشگی ایران است.

عضو ارشد حماس همچنین با تمجید از فتوای حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در حرام‌شمردن توهین به نمادهای اهل سنت، گفت: این فتوای امام خامنه‌ای فقط مختص داخل ایران نبود، بلکه برای همه مسلمانان بود و از همین رو همه فرزندان امت اسلامی از هر مذهبی باید حرمت مقدسات پیروان همه مذاهب را نگاه دارند؛ زیرا در غیر این صورت صفوف امت اسلامی از هم می‌پاشد. بنابراین کسانی که در پی توهین به مقدسات هستند یا جاهلند یا مزدور طرف‌هایی بیگانه؛ هرچند که امکان از هم گسیختن امت اسلامی با این گونه مسائل وجود ندارد.

گفت‌و‌گو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha