ضرورت فراهم کردن زمینه رشد و پرورش استعدادهای قرآنی
کد خبر: 4092389
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

ضرورت فراهم کردن زمینه رشد و پرورش استعدادهای قرآنی

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کرمان جایگاه استان در رویداد قرآنی مدهامتان را خوب ارزیابی کرد و گفت: زمینه برای تداوم پیشرفت و فعالیت استعدادهای برتر نه تنها در حوزه قرآنی بلکه در تمام حوزه‌ها باید فراهم شود.

حجت‌الاسلام مصطفی گرجی مدیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمان

پانزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی مدهامتان در روزهای گذشته در حالی به‌کار خود پایان داد که از استان پهناور کرمان یک نفر موفق به کسب رتبه سوم در رشته قرائت تحقیق شد. اگرچه تعداد زیادی در مرحله استانی موفق به کسب رتبه شدند اما با توجه به گستره جغرافیایی استان کرمان و وجود اساتید برجسته در این استان انتظار می‌رفت تعداد و عناوین بیشتری در مرحله نهایی این دوره از مسابقات کسب شود؛ به همین دلیل خبرنگار ایکنا کرمان در گفت‌وگو با مدیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمان فعالیت قرآنی بچه‌های مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان کرمان را بررسی کرده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، با بیان اینکه یکی از کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حوزه قرآن و عترت است، افزود: رواق نور در کانون‌ها وجود دارد که یکی از کارهای این رواق قرائت قرآن پس از نماز مغرب و عشا در مساجد است. همچنین رویدادهای قرآنی مانند تربیت مربی مادران و مربیان قرآنی و رویداد مدهامتان نیز از جمله برنامه‌های قرآنی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی مدهامتان هرساله از سوی کانون‌های فرهنگی مساجد ویژه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، گفت: در مرحله استانی پس از فراخوان از تمامی شهرستان‌ها ثبت‌نام در پورتال بچه‌های مسجد انجام می‌شود که در استان کرمان، شهرستان انار به عنوان دبیرخانه دائمی قرآنی مسابقات مدهامتان انتخاب شده و هر ساله این رویداد در شهرستان انار برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامتان در هر استان یک روزه برگزار می‌شود و در استان کرمان سه روزه است که یک روز آن رویداد و دو روز آن حوزه فرایندی و آموزشی است و در این مرحله مسابقات در استان یک حوزه دانش‌افزایی برای ائمه جماعات، کودکان و... برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کنار رویداد قرآنی، برنامه شبی در محضر قرآن نیز برگزار شد، افزود: شهرستان انار به عنوان یک شهرستان قرآنی شناخته شده و می‌توان از این ظرفیت استفاده و روی موضوعات قرآنی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است کار کرد تا جامعه علاوه بر قرائت قرآن رفتار خود را نیز بر این اساس دنبال کند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ادامه داد: مرحله استانی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان که به صورت غیرحضوری به مدت سه ماه ( آبان، آذر و دی ۱۴۰۰) برگزار شد که بالغ بر ۳۵۰ اثر از استان کرمان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، مفاهیم، اذان، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری و قرائت نماز به این جشنواره ارسال شد که تعداد ۳۸ نفر حائز رتبه و شایسته تقدیر شناخته شدند.

حجت‌الاسلام گرجی افزود: از ۳۸ نفر منتخب در مرحله استانی، ۶ نفر از استان کرمان در رشته‌های حفظ کل، ترتیل، اذان و قرائت تحقیق به مسابقات کشوری که در استان فارس به صورت حضوری برگزار شد راه یافتند و در این میان یک نفر حائز رتبه سوم در رشته قرائت تحقیق شد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در پاسخ به این سؤال که در کانون‌های مساجد برای تداوم فعالیت و پرورش استعداد کسانی که موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند چه برنامه‌هایی وجود دارد، گفت: یکی از کارهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بحث استعدادیابی در حوزه‌های مختلف سرود، کارآفرینی، قرآنی، تئاتر و... است و کسانی که در این رویدادها شرکت می‌کنند به نوعی خود را محک می‌زنند و در کنار آن، کسانی موفق به کسب رتبه شده‌اند بسته‌های تشویقی دریافت می‌کنند ضمن اینکه ارتباط بیشتری بین این افراد و کانون‌ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حوزه فرایندی است که به حوزه آموزش نیز ورود می‌کند، افزود: زمینه برای تداوم پیشرفت و فعالیت استعدادهای برتر نه تنها در حوزه قرآنی بلکه در تمام حوزه‌ها باید فراهم شود و زمانی که یک استعداد را پیدا می‌کنیم باید مسیر را برای رشد و شکوفایی آن‌ها تسهیل کنیم.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: دوره‌های آموزشی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در قالب دوره‌های بهارانه، تابستانه‌ و زمستانه فهما پیگیری می‌شود و کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند، ضمن اینکه در شبکه‌های اجتماعی موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مانند شبکه اجتماعی قرآنی بچه‌های مسجد، ارتباط مؤثری بین فعالان قرآنی شکل می‌گیرد و از این مسیر حوزه فرایندی آموزش پیگیری و یک همبستگی ایجاد می‌شود.

وی جایگاه استان در رویداد قرآنی مدهامتان و فعالیت‌های قرآنی را خوب ارزیابی کرد و گفت: این جایگاه می‌تواند به جایگاه عالی ارتقا یابد زیرا پس از شهادت سردار سلیمانی یک روح معنوی، قرآنی، رشادت و ایثارگری در استان کرمان دمیده شد که باید از آن استفاده کرد و رویدادها و فرایندهای قرآنی و آموزشی قرآنی را برگزار کنیم.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در پاسخ به این سؤال که رویکرد کانون برای دوره‌های بعدی مسابقات چگونه است، گفت: رویکرد ما برای رشد در همه رویدادها به‌ویژه رویدادهای قرآنی در کانون‌ها و ارتباط مؤثر با بچه‌های مسجد است؛ همچنین کسانی که رتبه کسب کرده‌اند نواقص سال‌های گذشته را بررسی کرده و با ارتباط مؤثر و دانش‌افزایی مسابقات را دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha