حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استانهای همکاری حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته وحدت، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: پیامبر(ص) آراسته به مدال خلق عظیم از قرآن کریم و مؤسس مکتب نجاتبخش اسلام ناب، رسول رحمت و رأفت دعوت خود را با شعار توحید آغاز کرد و تمام همّ وغمّ آسمانی خود را بر ایجاد وحدت و حفظ آن در میان قبائلی گذاشت که زنده به کور کردن دختران، قتل و غارت دیگران، بخشی از ارزشهای فردی و اجتماعی آنها بود؛ جامعهای که از سراپای آن جهل علمی و جهالت عملی مشهود بود.
درودی افزود: پیامبر(ص) رحمتی که هم گفتههای او وحدتآفرین و انسجامبخش بود و هم رفتارهای بیبدیل ایشان اتحادبخش و اختلافزدا و تمدنساز بود، چرا برنامه درسی آموزش و پرورش در گام دوم نباید به جایگاهی صعود کند که از مدارس کشور بسته آموزشی وحدت به عروق جامعه دوانده شود.
وی به علل برتری و حقانیت اسلام ناب بر سایر ادیان الهی اشاره کرد و افزود: از علل برتری و حقانیت اسلام ناب محمدی نسبت به سایر ادیان الهی که بر هیچ انسان آزادهای قابل انکار نیست، فرایندسازی وحدت در میان بشریت بوده که در سایر ادیان یا مشاهده نمیشود یا به صورت مقطعی و موقتی خودنمایی میکند، چرا که اسلام با احاطه مدیریتی خود بر درون انسان میان عقل و قلب ایشان وحدتسازی کرده و ضمانت اتحاد میان ذهن و عین که وحدت دنیا با جهان عقبی را به همراه دارد به انسان اعطا میکند؛ از جمله دلایل کلیدی که آرامش اتحاد و انسجام میان انسانها را به حداقل کاهش داده و زمینه عداوت و دشمنیها را به حداکثر رسانده و جنگهای جهانی را برپا میکند؛ عدم وحدت از درون به برون در میان اعضای یک جامعه است؛ از همین رو باطن آراسته به وحدت فطری غبارآلوده نشده انسان قادر است؛ ظاهری منسجم و متحد از خویش برای شهروندان و پیروان یک مکتب پدید آورد؛ تا از آن عزت و عظمت زیر پایههای تمدنی تولید شود، بدین جهت در طول تاریخ اسلام کسانی با قدرت نفوذ باطنی وحدت؛ حاکمیت داشتهاند و وحدت درونی خویش و امت را حفظ کردهاند در تمدن اسلامی شریک بوده و هستند. اگر قرار است تمدن نوین اسلامی به دست جوانان و دانشآموزان در گام دوم انقلاب اسلامی محقق شود؛ بر کسی پوشیده نیست که این راهبرد بدون وحدت از درون به برون در میان دانشآموزان ایران اسلامی محققق نمیشود.
امنیت درونزا یک عنصر عالی تمدنساز
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چرا مقام معظم رهبری کلیدواژه امنیت درونزا در حوادث اخیر را به رخ دشمنان کشیدند؛ به دلیل آنکه جوامع اسلامی و ملت نجیب ایران انقلابی از آفات و آسیبهای تفرقهسازی و اختلافات بعد از آگاهی مستثنی نبوده و نخواهند بود، زیرا عزّت و اقتدار نظام اسلامی ایران عزیز در گرو اتحاد و انسجام از درون به برون حاصل از منابع بالادستی اسلام ناب بوده و است؛ همچنان که فاصلهگیری از آرمانهای انقلاب اسلامی در برهههایی از سالهای ۵۸ تا ۹۸ و نیز حوادث دشمنپسند اخیر که فتنهها را در درون افرادی که از وحدت درون محروم بودند به کف خیابان کشاند؛ اینها همه از ناسپاسیهای مدیران و مسئولانی صادر شد که در درونشان از تفرقه میان عقل و قلب آتشفشانی برپا شده بود که در هر برههای از انقلاب حرارت خانمانسوز آن و همچنین گدازههایش بر استعدادهای خدادادی نوجوانان، جان و مال مردم ایران عزیز سرازیر شد و این چرخه ناسپاسی زمانی اتفاق میافتد که مسئولان و مدیران و به تبع آنان مردم از سبک زندگی اسلامی به سمت و سوی زندگی غربی و غربخواهی مهاجرت میکنند.
محتویات وحدتآفرین در کتب درسی
درودی اظهار کرد: البته باید متذکر این نکته ضروری شد که کثرت جماعت همیشه نشانه حقانیت نیست، چنان که در اقلیت بودن هم همیشه نشانه بطلان نیست؛ آیا ساحتهای ششگانه سند تحول قادر است در مدارس کشور برای دانشآموزان ارمغان وحدت از درون به برون را داشته باشد. اگر روح پاک و منعطف دانشآموزان با برنامهریزیهای تمام ساحتی توصیههای وحدت آفرین پیامبر(ص) مهربانی تربیت شوند؛ دیگر آیین و مراسم دینی با تحقیر، توهین و تمسخر عجین نمیشود؛ چرا که رسول رأفت و محبت(ص) فرمود: «من سرّه ان یسکن بحبوحة الجنّة فلیلزم الجماعة؛ هر که میخواهد در میان و مرکز بهشت جای گیرد، باید همراه جماعت شود». از همین رو باید دانشآموزان از تربیتی برخوردار شوند که ببینند و درک کنند که جمع ایمان و عمل صالح، انسان را به بهشت میرساند نه عناوین ظاهری آنها، یکی از بارزترین مصداقهای عمل صالح همگرایی و همدلی و همزیستی آخرتمحور از دوران نوجوانی است.
وی بیان کرد: باید یادآور شد، ساحت علمی و فناوری در جهان، چرا باید به سمت وسوی کودککشی و سلاحهای ممنوعه سوق داده شود؟ یا چرا باید ساحت هنری و زیباشناختی جهان در سلطه هنر برهنگی و بردهداری مدرن از زنان و دختران به نمایش درآید؟ و بانوان سرزمینهای دیگر را به آن اجبار کنند؟ و نیز ساحت سیاسی و اجتماعی با دیپلماسی فریب و دروغ اداره شود و ساحت اقتصادی و حرفهای در آغوش مدارس ثروت سالار باشد و ساحت زیستی و بدنی هم به کام سرمایه ثروتپرستان مدیریت شود و در نهایت ساحت اعتقادی و عبادی با تجزیه شدن و تفکیک از کنشهای اجتماعی هم قرین شود؟ اینجاست که آموزش و پرورش و برنامهریزان امر تعلیم و تربیت میتوانند با یک ارائه درست تئوری و نظری آینده اسلام، نظام و انقلاب را بیمه و تضمین کنند.
گفتوگو از اکبر پوستچیان
انتهای پیام