اسلام برای زن و توانمندی‌هایش ارزش قائل است
کد خبر: 4091156
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

اسلام برای زن و توانمندی‌هایش ارزش قائل است

یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده گفت: اسلام برای زن، زیبایی‌ها و توانمندی‌هایش ارزش قائل است و برای حضور زن در جامعه حجاب را توصیه می‌کند.

من حجاب را دوست دارم

به گزارش ایکنا از قزوین، ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی نخستین روزی بود که به نام روز جهانی دختر نامگذاری شده است؛ همزمان با روز جهانی دختر با یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده هم صحبت شدیم تا در خصوص جایگاه دختر در سیره اهل بیت (ع) و جایگاه زنان در جهان غرب گفت‌وگو کنیم.

طاهره عظیمیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زن و خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در سیره و رفتار اهل بیت (ع) دختران جایگاه رفیعی دارند. اهل بیت گفتار و رفتارشان را از قرآن گرفته و در سطح جامعه قرآن ناطق محسوب می‌شوند. پیامبر گرامی اسلام (ص) برای فرزند دختر جایگاه خاصی قائل بودند و در برابر کسانی که از این موهبت احساس سرافکندگی می‌کردند دختران را نکو می‌داشتند، ستایش می‌کردند و می‌فرمودند: بهترین فرزندان شما دختران شما هستند.

وی با بیان اینکه زیبایی و لطیف بودن برای جنس زنان است، تصریح کرد: زینب کبری (س) عفیف و شجاع بود و در برابر زورگویان ایستاد و شجاعتش در تاریخ حک شد در عین آنکه وظایف زنانگی و مادری خود را هم به درستی ادا می‌کرد. حضرت زهرا (س) ریحانه باغ نبوت بود اما در زمانی که حق ولایت از امیرالمومنین (ع) سلب شد به خانه انصار رفت و آن‌ها را به شکستن سکوت و بیان حق ولایت علی (ع) فراخواند در عین حال که ویژگی‌های دختر بودن، مادر بودن و همسر بودن خود را به درستی حفظ کرده بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این نگاه اهل بیت (ع) به دختر نکوداشت و گرامیداشت وی، ایامی رخ داد که جاهلیت دختران را زنده به گور می‌کردند. این نگاه اسلام به زن در هیچ مکتب، تفکر و دین دیگری نظیر ندارد. تنها دین اسلام است که برای زن تا این اندازه جایگاه و ارزش قائل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام توصیه‌های بسیار زیادی در رابطه با توجه به دختران در خانواده بیان شده؛ اگر برای فرزندان هدیه خریداری می‌شود اول دختر را در نظر بگیریم، در محبت کردن، در رفتار عاطفی، در بذل و بخشش احساسات دختران را در اولویت قرار دهیم چون اینان در بزرگسالی همسر و مادرانی خواهند بود که باید احساسات خود را به اعضای خانواده تزریق کنند، خانواده‌هایی که مادر مهربان‌تری دارند از استحکام و دوام بیشتری برخوردارند.

این استاد دانشگاه در بیان جایگاه و دیدگاه غرب نسبت به زنان گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره دارند، در خصوص ‌زن، ما در مقام حمله به غرب هستیم نه دفاع، ما از آنان حقوق و جایگاه زنان را مطالبه می‌کنیم، ما مدعی هستیم که غرب در برخورد با زن به نهایت پستی خود رسیده است و تنها با نگاه جذابیت جنسی و استفاده‌های تبلیغاتی و سرمایه‌داری از زن بهره‌برداری می‌کند. پیکره زن ظریف است و آن‌ها از این ظرافت و لطافت تنها در بُعد جسمانی آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها اگر به فکر فروش بهتر محصولات تجاری خود هستند به استفاده ابزاری از زنان متوسل می‌شوند، دستفروشی و فروشندگانی که با کمترین دستمزد در فروشگاه‌ها کار می‌کنند سهم زنان است. در برخی از مناطق زن‌ها را همچون کالا پشت ویترین‌ها قرار می‌دهند، مُهر می‌زنند تا به بهترین قیمت به فروش رسانده یا برای ساعاتی اجاره دهند. برای زنان درجه بندی و استاندارد قرار می‌دهند تا آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. این نوع نگاه غرب به زن سراپا حیوانی است و هیچ بویی از حیات طیبه نبرده است.

عظیمیان با بیان اینکه کشورهایی که در برخورد با زنان بویی از انسانیت نبردند برای جامعه اسلامی ما نسخه مبارزه با حجاب اجباری می‌پیچند، گفت: عَلم برخورد با حجاب اجباری را برداشته‌اند و در این میان از برخی افراد رشد نیافته و نابالغ استفاده می‌کنند تا تفکرات شوم خود را به جامعه ما تزریق کنند. آن‌ها با حجاب مخالفند چون در برابر آزادی‌های نامشروع آن‌ها ایستادگی کرده است.

وی اظهار کرد: اسلام برای زن، زیبایی‌ها و توانمندی‌هایش ارزش قائل است. برای حضور زن در جامعه حجاب را توصیه می‌کند. حجاب در برابر پوچی زنان ایستاده است تا به او به‌عنوان یک انسان نگاه شود و در این بین نَفس واحد زن و مرد مطرح شود، کار و تجربه و اختراع و خدماتش دیده شود نه اینکه در نوع قد و هیکل و زیبایی در مقام مقایسه و قیمت‌گذاری با دیگران قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده تأکید کرد: جهان غربی که در آن زن پلیس در شیفت شبانه خود از دست مافوق و همکارانش در امان نیست، قهرمانان ورزشی‌اش از خاطرات تلخ خود می‌گویند و افراد عادی جامعه هم که جای خود دارند، برای جامعه اسلامی و متمدن ما نسخه‌پیچی می‌کند. در برخی آمارها مطالعه می‌کنیم که ۷۰ درصد دختران ۱۴ ساله انگلستان مورد تجاوز قرارگرفتند یعنی بدون میل و همراهی به آن‌ها ستم شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این شکل زندگی در غرب آن‌ها با ژست ظاهری در فیلم‌ها برای زنان ما الگوسازی می‌کنند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، زن در غرب مورد هجمه، تجاوز و ظلم دائمی است.

کاهش فاصله نسل‌ها

این مدرس دانشگاه در خصوص مشکلات دختران جامعه امروز؛ گفت: در گذشته فاصله نسل‌ها با گذشت ۱۰۰ سال مشخص می‌شد و در حال حاضر این فاصله به ۶ سال تقلیل یافته است، تفاوت نسل‌ها سریع شده و این مهم است چون در تفکرات و بروز رفتار خود را نشان می‌دهد. دختر نوجوانی که با پدر و مادر خود زندگی می‌کند چندین نسل با او تفاوت دارد و از کم‌توجهی، نادیده گرفته شدن، عدم احترام به احساسات عدم پاسخ به نیازهای عاطفی، عدم سرمایه‌گذاری برای آینده و بی‌توجهی به سلیقه‌اش رنج می‌برد. کلاً حساسیت بالا رفته و تفاوت چند نسلی بین والدین و فرزندان بر این مشکل دامن زده است.

وی اظهار کرد: چیزی که رسول مکرم اسلام (ص) در ۱۴ قرن پیش به آن اشاره کرده حالا ژان پیاژه به‌عنوان یک روانشناس شاخص حوزه تربیت آن را مطرح می‌کند؛ پیامبر دوره تربیت را به سه بخش تقسیم کرده بود که در بخش سوم آن فرزند مشاور است یعنی نگاه ما به نوجوان باید نگاه به‌عنوان یک مشاور باشد، در امورات مشترک خانواده از آن‌ها نظر‌خواهی کنیم تا تصمیم‌ساز باشند.

عظیمیان تصریح کرد: این مهم است که برای تصمیماتشان از آن‌ها درخواست دلیل و ادله بکنیم که اگر قانع شدیم، بپذیریم و اگر قانع نشدیم با استدلال آن‌ها را مجاب کنیم. در این حالت است که آن‌ها می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و اعتماد به نفس داشته باشند.

وی با بیان اینکه عدم اعتماد به نفس از جمله دلایلی است که دختران را به سمت تغییر جنسیت سوق می‌دهد گفت: در دوره نوجوانی تغییرات جسمی در روح دختران اثر دارد، در سیره رسول خدا (ص) مسائل دختران را می‌توان با شناخت از دین به نیکی حل کرد. اگر این مسائل رعایت نشود، دختران افسرده و گوشه‌‌گیر شده و با بی‌هویتی، کسی برای آن‌ها ارزشی قائل نیست و در نهایت، اعتماد به نفس‌شان دچار چالش خواهد شد.

این مدرس دانشگاه افزود: وقتی در جامعه دختران شاهدند که آزادی عمل و اعتماد به نفس پسران بیشتر است، ترجیح می‌دهند که تغییر جنسیت داشته باشند، امروزه این کشش با وجود تبلیغات جهان غرب، تغییرات روحی، تبلیغات محیطی، تغییر هویت و اثرات تغذیه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی جامعه سنتی به دختر و شدت پسر دوستی آن‌ها، این موضوع را تشدید می‌کند، گفت: در گذشته وجود پسر به جهت ویژگی‌های حمایتی و محافظتی از خانواده و کمک به تأمین مخارج بسیار حائز اهمیت بود، در حالیکه دختران باری بر دوش خانواده بودند که باید از آن‌ها حمایت کرد و هزینه‌های آن‌ها را تأمین کرد.

عظیمیان در پایان اظهار کرد: متأسفانه این تفاوت نگاه هنوز هم باقی است، مادران و پدران تربیت درست این زمینه را ندارند و این نوع نگرش روی فرزندان آن‌ها اثر سوء خواهد داشت درحالی‌که در فطرت انسان‌ها هیچ تفاوتی بین دختر و پسر وجود ندارد، دختر فضیلت دارد که مردان باید نفقه آن‌ها را تأمین کنند، یا پدر باید فرزندانش را تا زمان ازدواج حمایت کند تا زنان و دختران برای تأمین معاش خود دست به هرکاری نزنند.

انتهای پیام
captcha