ثبت ۱۲۰۰ وقف جدید طی یک سال گذشته در کشور
کد خبر: 4090855
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

ثبت ۱۲۰۰ وقف جدید طی یک سال گذشته در کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به وجود ۲۳۰ هزار موقوفه در کشور، گفت: از دهه وقف سال گذشته تا امسال ۱۲۰۰ وقف جدید با نیت‌های مختلف آموزشی، معنوی، برگزاری جلسات سیدالشهدا و ترویج قرآن در کشور به ثبت رسیده است.

همایش استانی یاوران وقف

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 18 مهرماه در همایش استانی یاوران وقف که در آستان مقدس فاطمه اخری(س) رشت برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر(ص) و هفته وحدت، اظهار کرد: وقف در اسلام از زمان پیام(ص) آغاز شده که با حضور واقفین و خیرین این سنت حسنه با هدف محرومیت‌زدایی و خدمت به محرومان تداوم یافته است.

وی با بیان اینکه در کشور ما با توجه به فرهنگ غنی اسلام 230 هزار موقوفه وجود دارد، افزود: هر سال بیش از هزار وقف جدید ثبت می‌شود، از دهه وقف سال گذشته تا امسال 1200 وقف جدید با نیت‌های مختلف آموزشی، معنوی، برگزاری جلسات سیدالشهداء، ترویج قرآن در کشور به ثبت رسیده است.

عادل با اشاره به تعدد بقاع متبرکه در استان گیلان، گفت: استان گیلان با وجود 941 بقعه متبرکه سومین استان کشور از نظر تعداد امامزادگان است، باید از این فرصت برای میزبانی از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بهره ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اجرای طرح «شمیم خدمت» به عنوان یکی از طرح‌های سازمان اوقاف در راستای ایجاد اشتغال پایدار، تصریح کرد: سازمان اوقاف با بهره‌گیری از ظرفیت بقاع متبرکه و موقوفات سعی دارد در هر استان بر اساس ظرفیت موجود به ایجاد اشتغال پایدار بپردازد در این راستا کلاس‌های آموزشی با موضوعات مختلف، جهت توانمندسازی افراد جویای کار و زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.

وی قرار دوازدهم را از دیگر طرح‌های اوقاف در راستای تأمین معیشت خانوار کم‌برخوردار عنوان و بیان کرد: این طرح در روز 12 هر ماه با هدف تهیه بسته معیشتی در سطح امامزادگان اجرا می‌شود.

عادل با اشاره به برنامه‌های قرآنی اوقاف ادامه داد: محافل و مسابقات قرآن هم از دیگر برنامه‌هایی است که با محوریت بقاع متبرکه در حال اجراست، همچنین با توسعه فضای کالبدی امامزادگان شرایط برای حضور هیات‌های مذهبی در امامزادگان فراهم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف بیان کرد: همکاری نوجوانان و جوانان در نشر معارف اسلامی و از مهمترین برنامه‌های فرهنگی در سطح بقاع متبرکه است، در این راستا برای تبلیغ و نشر مطلوب‌تر و موثر‌تر معارف اسلامی فعالیت‌های فرهنگی مختلفی با حضور مبلغین در حال انجام است.

حجت‌الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در این همایش با بیان اینکه حمایت از وقف حمایت از قشر آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه است، اظهار کرد: استان گیلان پنج‌هزار موقوفه و 25 هزار رقبه و 941 بقعه متبرکه دارد. 200 خادم رسمی و توافقی، چهار هزار خادم افتخاری با اوقاف استان همکاری می‌کنند، همچنین 500 نفر در مراکز افق امامزادگان مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه طی یک سال گذشته 13 میلیارد تومان از محل نیت واقفین هزینه شده، گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از 40 میلیارد تومان کمک‌های درمانی، بهداشتی و گندزدایی شده است.

علیزاده با بیان اینکه در طرح قرار دوازدهم بیش از هشت‌هزار بسته معیشتی به ارزش چهار میلیارد تومان تهیه و توزیع شد، افزود: در حوزه فعالیت‌های قرآنی هم 800 متسابق از استان در رشته‌های مختلف چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردند که 22 نفر از آنها موفق به حضور در مرحله کشوری این دوره از مسابقات شدند. همچنین طی یک‌ سال گذشته 200 کرسی قرآن و 400 محفل انس با قرآن در سراسر استان برگزار شده است.

وی با اشاره به اخذ 1100 سند مالکیت برای موقوفات استان، ادامه داد: در راستای اجرای طرح شمیم خدمت، 222 نفر در حال حاضر مشغول خدمت هستند.

در پایان این مراسم 40 نفر از خیرین، واقفین، خدام، مدیران مراکز افق و هیئت‌ امنا تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha