استعاره‌های نامناسب در شعر آیینی، خط قرمز استاد مؤید بود
کد خبر: 4090707
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

استعاره‌های نامناسب در شعر آیینی، خط قرمز استاد مؤید بود

یک شاعر آیینی گفت: استاد مؤید به شاعرانی که از استعاره‌ها و تشبیهات نامناسب در ساحت اهل بیت(ع) استفاده می‌کردند تذکر داده و این موضوع جزو خطوط قرمز ایشان محسوب می‌شد، در مقام نقد نیز پاسخ‌ ایشان این بود که نباید ناخواسته به ساحت اهل بیت(ع) بی‌احترامی شود.

سیدرضا مؤید شاعر آیینیسیدحسن مبارز، شاعر آیینی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص خصلت‌ها و ویژگی‌های سیدرضا مؤید بیان کرد: با درگذشت سیدرضا مؤید، به مصیبت بزرگی مبتلا شدیم، همچنین در این مدت  چند تن از پیشکسوتان عرصه شعر آیینی از جمله زنده‌یادان محمود اکبرزاده، غلامرضا شکوهی و هاشم شکوهی را از دست داده‌ایم، لذا شعر آیینی خراسان از حضور چهره‌های بزرگ خالی شده است. البته خراسان، شاعران بزرگی در نسل‌های جدید خواهد داشت که در این عرصه خدمت کنند، اما زمان زیادی لازم است تا یک شاعر به جایگاه اساتید آیینی برسد.

این شاعر آیینی با بیان اینکه این بزرگان دارای خصایصی بودند که رسیدن به آن سخت است، گفت: از جمله این ویژگی‌ها، اخلاص است که در پیام رهبر معظم انقلاب راجع‌به سیدرضا مؤید می‌توان به آن اشاره کرد. این ویژگی مؤید در جلسه‌ها و محفل‌های مختلف ادبی و در شعر وی قابل توجه بوده و درسی برای شاعران آیینی است.برخی شاعران تنها در دوره‌ای به شعر آیینی می‌پردازند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر استاد مؤید، ثابت قدم بودن در مسیر شعر آیینی است. ایشان در 80 سال عمر خویش همواره در مسیر اهل بیت بودند و فاصله‌ای از آن نگرفتند.

مبارز با یادآوری خاطرات آشنایی با استاد مؤید در جلسه‌های رسمی شعرخوانی، بیان کرد: ویژگی جالب استاد در این جلسه‌ها آن بود که محتوا برایشان خیلی مهم بود برخلاف برخی داوران و منتقدان که بسیار سخت می‌گرفتند، اما مواجهه ایشان با شعرا همواره با سعه صدر همراه بود، البته دقت نظر ایشان قابل توجه بود و به شاعرانی که از استعاره‌ها و تشبیهات نامناسب در ساحت اهل بیت(ع) استفاده می‌کردند تذکر داده و این موضوع جزو خطوط قرمز ایشان محسوب می‌شد، در مقام نقد نیز پاسخ‌ ایشان این بود که نباید ناخواسته به ساحت اهل بیت(ع) بی‌احترامی شود.

این شاعر آیینی با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های استاد گفت: در زمان حضور افراد در منزل  ایشان سبک و سیره اهل بیت(ع) بسیار مشهود بود، به‌گونه‌ای که تجمل‌گرایی در زندگی استاد جایی نداشت و معتقد بودند شاعر شعر آیینی، زندگی‌اش باید مشابه زندگی اهل بیت(ع) باشد.

مبارز با بیان خاطره دیدار با استاد مؤید در کربلا و خواندن زیارت اربعین در خدمت ایشان افزود: دقت نظر ویژه استاد در ادای صحیح حروف و ضمایر جالب بود، زیرا من از روی زیارت‌نامه می‌خواندم و ایشان زیارت اربعین را از حفظ می‌خواندند و  اشتباهاتی هنگام خواندن داشتم که با تذکر ایشان اصلاح کردم. همچنین حضور و شعرخوانی در حرم حضرت ابوالفضل(ع) در خدمت استاد مؤید، جزو خاطرات ارزشمندم است.

وی یادآور شد: آخرین‌بار که توفیق خدمت رسیدن به حضور سیدرضا مؤید را با جمعی از مسئولان وقت وزارت ارشاد داشتم، اظهار لطف و محبت وی به شعر شاعران جوان مایه امیدواری شاعر جوان مانند بنده بود و مایه خرسندی است که از نسل استاد مؤید، مسیرشان را ادامه می‌دهند.

این شاعر آیینی در پایان گفت: استاد مؤید حق بسیار بزرگی بر گردن شعر آیینی دارد و در این نوع شعر، آثار ماندگاری از ایشان داریم که بدون شک تا زمانی که محافل اهل بیت برگزار شود بخشی از حافظه آیینی ما خواهد بود.

یادآور می‌شود که سیدرضا مؤید خراسانی متولد سال 1321 در مشهد و عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بود. وی از دوران جوانی دارای قریحه‌ای سیال و روان در سرودن شعر، به‌ویژه اشعار مذهبی بوده است، به‌نحوی‌ که آیات و روایات، به همراه سیره‌ زندگی اهل بیت(ع) و داستان‌های تاریخی در شعرهای وی، بسیار به چشم می‌خورد.

سروده‌های مؤید، تنها به مدح اهل بیت(ع) خلاصه نمی‌شود، بلکه مضامین انقلابی و حماسه سرودهای دفاع مقدس نیز در دریای اشعار او موج می‌زند که این مهم مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. از آثار وی می‌توان به «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور»، «چکامه عشق» و ... اشاره کرد. وی در 16 مهرماه 1401 در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha