فعالیت تربیتی طلاب براساس قرآن و سنت در مدارس آموزش و پرورش
کد خبر: 4090635
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
حسین ملانوری تشریح کرد:

فعالیت تربیتی طلاب براساس قرآن و سنت در مدارس آموزش و پرورش

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در طرح امین محتوا، روش و اجرا مبتنی بر قرآن و سنت است. کار طلبه طرح امین، براساس قرآن و سنت است و برنامه‌های قرآنی، حدیثی و نهج‌البلاغه‌ای مفصلی را برای دانش‌آموزان داریم و برای آنان مسابقه، کتابخوانی، برنامه‌های متنوع فرهنگی و سرگرمی را با موضوع قرآن و سنت اجرا می‌‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ وامور فرهنگی حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره فلسفه حضور طلاب طرح امین در مدارس آموزش و پرورش اظهار کرد: تربیت در دوران کودکی مورد سفارش اهل‌بیت(ع) بوده و اگر کسی بخواهد نسل امروز و آینده را تربیت کند، باید از دوران کودکی شروع کند، زیرا در این ایام نوجوان‌ها و جوانان در حال آموزش و پرورش هستند. حوزه‌های‌ علمیه نیز وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده دارند و باید حامی مجموعه تعلیم و تربیت کشور باشند. از این جهت ضرورت دارد که حوزه و آموزش و پرورش با همدیگر تعامل و تفاهم داشته باشند و با همکاری این دو نهاد مهم، تعلیم و تربیت صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: از حدود سال ۱۳۷۹ تاکنون به صورت نظام‌مند حوزه‌ علمیه و آموزش و پرورش با هم تفاهم داشته و تعامل خود را شروع کردند و امروز بعد از یک تجربه طولانی، شاهد حضور جمعی از مربیان و مبلغان حوزوی در آموزش و پرورش هستیم.

حلقه اتصال حوزه و آموزش و پرورش

ملانوری تصریح کرد: در عرصه تبلیغ برنامه‌های هدف‌گذاری‌شده پیگیری شده‌اند و با همکاری دو مجموعه حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در بخش تبلیغ دانش‌آموزی فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است. در خصوص همکاری و تعامل با سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی آموزش و پرورش باید گفت که اوایل تدوین کتب درسی آموزش و پرورش جزء وظایف معاونت تبلیغ حوزه بود آن هم نه همه کتاب‌ها، بلکه کتاب‌های قرآن، دینی و عربی را به حوزه سپرده بودند و در آن زمان سه کتاب به چاپ رسید و با عنوان مجموعه کتب «پیوند‌های آسمانی» در آموزش و پرورش تدریس شد که این وظیفه بعداً به مجموعه‌های پژوهشی حوزه واگذار شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر کتاب‌های قرآن، دینی و عربی آموزش و پرورش بر عهده معاونت پژوهش حوزه است، افزود: هر سال همه کتاب‌های آموزش و پرورش را چه قرآن، دینی و عربی و چه کتاب‌های دیگر با نگاه دینی از سوی گروهی از محققان مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نیاز به اصلاح داشته باشند، آن را به اطلاع همکارانمان در آموزش و پرورش می‌رسانیم و آن را اعمال می‌کنند.

طلاب ویژه مدارس امین

ملانوری گفت: طلبه‌هایی که گزینش می‌شوند، دارای حداقل سطح ۲ حوزه هستند و در مصاحبه ورودی توانمندی‌های شخصیتی، مهارتی و علمی آن‌ها سنجیده می‌شود و کسانی که توانمندی کافی نداشته باشند جذب نمی‌شوند و افرادی که جذب می‌شوند در یک دوره آموزشی علمی و مهارتی ۲۴۰ ساعته و همچنین کارگاهی شامل ۳ بسته آموزشی شرکت می‌کنند. ۲ بسته آموزشی اول و دوم را قبل از ورود به مدرسه باید بگذرانند و پس از برگزاری آزمون، شرایط ورود به مدرسه را پیدا می‌کنند و بسته سوم به عنوان ضمن خدمت در دورانی که در مدرسه حضور دارند به آنان ارائه می‌‌شود.

وی اظهار کرد: اگر طلبه‌ای بر مباحث تسلط و آمادگی کافی نداشته باشد، اجازه ورود به مدرسه را به او نمی‌دهیم. حضور نیروی ضعیف در تعلیم و تربیت خسارتش بیشتر از عدم حضور این افراد در مدرسه است و طبعاً حوزه در این زمینه حساسیت دارد. آیت‌الله اعرافی استاد تعلیم و تربیت و دارای درس خارج تعلیم و تربیت هستند و مفصل بر روی این موضوع کار کرده‌اند و به همه مسائل‌ واقف‌اند. لذا اجازه نمی‌دهند که با محتوا و آموزش ضعیف یا عدم آموزش طلبه‌ای را به مدرسه بفرستیم.

طرح امین مبتنی بر قرآن و سنت

ملانوری بیان کرد: در طرح امین محتوا، روش و اجرا مبتنی بر قرآن و سنت است. کار طلبه طرح امین، بر اساس قرآن و سنت است و برنامه‌های قرآنی، حدیثی و نهج‌البلاغه‌ای مفصلی را برای دانش‌آموزان داریم و برای آنان مسابقه، کتابخوانی، برنامه‌های متنوع فرهنگی و سرگرمی را با موضوع قرآن و سنت اجرا می‌‌کنیم.

وی افزود: طلبه‌های طرح امین در سه سطح ارزیابی می‌شوند، همچنین در معاونت تبلیغ حوزه، معاونان شهرستانی‌‌مان موظف هستند که هر ۳ ماه یک بار مدرسه را مورد بررسی، نظارت و ارزیابی قرار دهند و غیر از اینکه هر ماه باید گزارش کار مربی بررسی شود، هر ۶ ماه معاون تبلیغ استان ما بر فعالیت‌های طلاب طرح امین در مدارس نظارت می‌کند و در ستاد نیز به صورت تصادفی مدارس کشور را رصد می‌کنیم تا روند حضور طلاب طرح امین را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به اینکه نقش تعاملی والدین با مربیان طرح امین بسیار حائز اهمیت است، علاوه بر کادر مدرسه، خانواده‌ها هم نقش مهمی در نظرسنجی‌ها دارند. در آخرین نظرسنجی که تا اوایل شیوع کرونا انجام شد، بیش از ۹4 درصد به مربیان مدارس طرح امین نمره خیلی خوب و عالی داده‌اند و سه درصد نیز نمره مقبول و دو سه درصد ضعیف یا خوب ارزیابی کرده‌اند که طبیعی است.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha