تجدیدبیعت با امام زمان(عج)
کد خبر: 4090079
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
ویژگی‌های جامعه منتظر/ ۷

تجدیدبیعت با امام زمان(عج)

یک پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه علاوه بر بیعت ظاهری در باطن نیز باید با حضرت مهدی(عج) بیعت کنیم، گفت: منظور از بیعت باطنی این است که در دوران غیبت وظیفه خود را که همان انتظار ظهور و فراهم‌سازی مقدمات ظهور است را به‌خوبی انجام دهیم.

طیبه توکلی‌حامد مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و مهدویت

طیبه توکلی‌حامد، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و مهدویت در هفتمین جلسه از سلسله مباحث «ویژگی‌های جامعه منتظر» در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان ضمن تبریک آغاز امامت امام زمان(عج) و اعیاد ماه ربیع‌الاول به موضوع چگونگی تجدید بیعت با حضرت مهدی(عج) پرداخت و گفت: نهم ربیع‌الاول روز بسیار بزرگی است، زیرا تمام انبیا و اولیای الهی از ابتدای خلقت تا زمان ظهور، آرزوی ظهور حضرت و تشکیل حکومت عدل جهانی ایشان را دارند و مردم به میمنت این نعمت بزرگ، جانشینی امام را باید شکرگزاری کنند. مرحوم میزرا جوادآقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می‌نویسد: مردم به جهت نعمت امام باید خدا را شکر گویند و برای غیبت و دوری او احساس تأسف کنند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که مسلمانان در آغاز امامت امام زمان(عج) باید انجام دهند تجدید بیعت با امام است، افزود: در ظاهر با امام بیعت می‌کنیم که از یاران ایشان باشیم اما در کنار بیعت ظاهری باید با حضرت بیعت باطنی نیز داشته باشیم. منظور از بیعت باطنی این است که در دوران غیبت وظیفه خود را که همان انتظار ظهور و فراهم‌سازی مقدمات ظهور است را به‌خوبی انجام دهیم و در این راستا شناخت وظایف شخص منتظر و عمل به آن‌ها اهمیت بسزایی دارد.

توکلی‌حامد با اشاره به سلسله مباحث گذشته در خصوص وظایف منتظران، معرفت را از جمله این وظایف و اولین وظیفه دانست و گفت: محبت دومین وظیفه منتظران است. محبت تابع معرفت و شناخت است و هر اندازه که معرفت و شناخت بیشتر باشد محبت نیز شدیدتر می‌شود. اگر انسان براساس محبت حرکت کند و دارای همتی بلند باشد به دنبال محبوب حقیقی خود می‌رود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این محبت باید دو طرفه باشد، افزود: براساس آیات قرآن در آیه ۵۴ سوره مائده «يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ: خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند» و آیه ۱۱۹ سوره مائده «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ: خدا از آنها خشنود و آنها از خدا خشنودند» بر این محبت طرفینی اشاره شده است. عاشقان حضرت مهدی(عج) نیز نسبت به حضرت محبت دارند و آنچه از مال، جان، فرزند، خانواده و هرآنچه که دارند به حضرت می‌بخشند و امام نیز به پیروان خود محبت دارند.

توکلی‌حامد در ادامه به سخنی از امام رضا(ع) مبنی بر محبت و دلسوزی ائمه(ع) نسبت به پیروان خود اشاره کرد که امام می فرمایند: «الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِیر: امام همدمی رفیق، پدری مهربان، برادری دلسوز و مادری نیکو نسبت به فرزند خردسال خود است» (اصول کافی، شیخ کلینی، جلد ١، صفحه ٢٠٠).

وی ادامه داد: همان‌گونه که پدران مهربان و دلسوز، نگران فرزندان خود هستند و زحمات زیادی برای فراهم کردن آسایش و رفاه فرزندان خود می‌کشند و از این امر لذت می‌برند و همچنین از شادی فرزندان خود شاد و از ناراحتی آن‌ها ناراحت می‌شوند و نیز به‌دلیل علم و آگاهی داشتن از عواقب گناهانی که فرزندانشان انجام می‌دهند، ناراحت شده برای آن‌ها طلب مغفرت از درگاه الهی می‌کنند، ائمه نیز برای پیروان خود چنین نگاهی دارند و پدران دلسوز امت خود هستند و از شادی شیعیان خود شاد و از ناراحتی آن‌ها ناراحت می‌شوند.

این مدرس حوزه با اشاره به محبت پدرانه پیامبر(ص) نسبت به مردم که در ابتدای سوره فتح نیز به آن اشاره شده است، گفت: امام هادی(ع) می‌فرمایند: «همانا خداوند گناهان شیعیان امام علی(ع) را بر پیامبر بخشید.»؛ امام زمان(عج) نیز وارث پیامبر(ص) هستند و همین حالت را نسبت به شیعیان دارند، چراکه این حالت مقتضی دل شفیق بودن آن امام همام است.

این مبلغ بین‌الملل با اشاره به طلب مغفرت حضرت مهدی(عج) برای شیعیان خود که در زیارت آل یاسین نیز آمده است، گفت: در زیارت آل یاسین می‌خوانیم «السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ: سلام ما بر تو وقتى كه حق را تهليل و تكبير گويى سلام ما بر تو هنگامى كه به ستايش و استغفار ياد پروردگار باشى.»

وی با معرفی کتاب «میر مهر» که جلوه‌هایی از محبت امام زمان(عج) که نه تنها به شیعیان ایران بلکه نسبت به تمام مردم جهان داشتند در این کتاب آورده شده است، گفت: ائمه(ع) از شیعیان خود خواسته‌اند «كُونُوا لَنا زَينا و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا: مايه زينت ما باشيد و مايه زشتى (بد نامى) ما نباشيد»(اصول کافی، شیخ کلینی، باب‌الورع، حدیث نهم).

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: در طول تاریخ، کسانی که با ائمه(ع) بیعت کردند اگر بر سر بیعت خود می‌ماندند امروز جهان دچار مشکلات متعدد همچون اختلافات طبقاتی، بی‌رحمی، ظلم، اختلاس، بازی با آبروی یکدیگر و... نبود.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و طرح این سؤال که چرا با وجود بیعتی که با امام زمان(عج) بسته شده است ولی شاهد این اتفاقات در جامعه هستیم؟ گفت: ما در زندگی خود آن بیعت باطنی را به‌خوبی با امام مهدی(عج) نبستیم؛ آغاز امامت حضرت فرصت بزرگی برای بیعت باطنی با ایشان است تا زمینه‌ساز ظهور باشیم.

راه‌های محبت به امام زمان(عج)

توکلی‌حامد با بیان اینکه لطف پدرانه امام زمان(عج) همواره شامل حال شیعیان است و نیز باید در مقابل به حضرت محبت داشته باشیم، افزود: در کتاب شریف مکیال‌المکارم در خصوص اینکه ما چگونه به حضرت محبت داشته باشیم راه‌هایی ذکر شده که حفظ شئونات اسلامی، تقوا و پرهیز از محرمات یکی از این موارد است؛ زیرا امام برای احقاق دین خدا و عمومیت دین خدا در بین مردم قیام خواهند کرد.

این مدرس حوزه دومین راه محبت را برپایی مجالس یاد حضرت مهدی(عج) دانست و گفت: این مجالس سبب ترویج دین خدا، یاری کردن نیکی، تقوا، تعظیم شعائر الهی و نصرت ولی‌الله است. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «منْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيي فيهِ أمْرُنا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ: هرکس در مجلسی بنشیند که امر ما در آن زنده می‌گردد، دلش نخواهد مرد روزی که دل‌ها می‌میرد».(بحارالانوار، مجلسی، جلد۴۴، صفحه ٢٧٨)

وی تصریح کرد: سومین راه محبت، رعایت ادب درباره امام معصوم است. در این راستا استفاده از القاب شریف، برخواستن در هنگام شنیدن نام حضرت(به ویژه اگر نام مبارکشان قائم باشد) در یاد کردن امام بسیار سفارش شده است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت سلام روزانه به امام زمان(عج) به ویژه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه را چهارمین راه محبت دانست و گفت: پرداخت صدقه برای سلامتی حضرت، قربانی دادن، هدیه دادن به امام از طریق خواندن نماز مخصوص، انجام کارهای خیر، کمک به دیگران و... از جمله راه‌هایی است که می‌توان محبت خود را به امام نشان داد.

توکلی‌حامد بیان کرد: گاهی این محبت در پیروان ائمه و شیعیان وجود دارد و در ایام عزاداری و شادی اهل‌ بیت(ع) جلوه‌گر می‌شود، اما در ادامه محبت نسبت به امام خود باید از ایشان اطاعت داشته باشیم و این اطاعت از سومین ویژگی‌های منتظران واقعی است که متأسفانه گاهی افراد این وظیفه را به‌خوبی انجام نمی‌دهند؛ آن‌ها فقط محب امام هستند اما مطیع امام نیستند که نمونه بارز آن در روزهای گذشته مشاهده شد و کسانی که مطیع امام خود نبودند مشکلاتی را به‌وجود آوردند.

ادامه دارد...

انتهای پیام
captcha