۱۲ توصیه امام حسن عسکری(ع) به شیعیان
کد خبر: 4089833
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

۱۲ توصیه امام حسن عسکری(ع) به شیعیان

امام حسن عسکری(ع) شیعیان را به رعایت ۱۲ مورد مهم توصیه می‌کنند که پرهیزکاری و پاک‌زیستی در دین، کوشش و تلاش برای خدا، ذکر خداوند، تلاوت قرآن و... از جمله این توصیه‌ها است.‌

امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شعیان است که در سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه متولد شد و در سال ۲۶۰ هجری قمری در زمان معتمد عباسی در حالی که ۲۸ سال از عمر مبارکشان گذشته بود به شهادت می‌رسند.

این امام معصوم در عصر امامت خود با موضوعات متعددی روبه‌رو شدند و روایات و سخنان بسیاری از ایشان وجود دارد.

حضرت در یکی از سخنان خود، شیعیان را به رعایت ۱۲ مورد مهم توصیه می‌کنند که همچون اعلامیه‌ای جهانی و ماندگار برای همه شیعیان است.

این توصیه‌ها در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود؛

اُوصیکُم بِتَقوَی اللّه، وَالوَرَعِ فی دینِکُم، وَالاِجتِهادِ للّه ِِ، وصِدقِ الحَدیثِ، وأداءِالأَمانَهِ إلی مَنِ ائتَمَنَکُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ، وطولِ السُّجودِ، وحُسنِ الجِوارِ، فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله. صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وعودوا مَرضاهُم، وأدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ. اِتَّقُوا اللّه َ وکونوا زَینًا ولا تَکونوا شَینًا، جُرّوا إلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَادفَعوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِن حَسَنٍ فَنَحنُ أهلُهُ، وما قیلَ فینا مِن سوءٍ فَما نَحنُ کَذلِکَ. لَنا حَقٌّ فی کِتابِ اللّه ِ وقَرابَةٌ مِن رَسولِ اللّه ِ وتَطهیرٌ مِنَ اللّه ِ، لا یَدَّعیهِ أحَدٌ غَیرُنا إلاّ کَذّابٌ. أکثِروا ذِکرَ اللّه ِ وذِکرَ المَوتِ وتِلاوَةَ القُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله، فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلی رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ. اِحفَظوا ماوَصَّیتُکُم بِهِ، وأستَودِعُکُمُ اللّه َ، وأقرَأُ عَلَیکُمُ السلام.

با توجه به متن بالا، پرهیزکاری و پاک‌زیستی در دین، کوشش و تلاش برای خدا، بازگرداندن امانت به صاحب آن(خواه صاحب امانت نیک و یا بد باشد)، سجده‌های طولانی و نیک‌رفتاری با همسایگان از جمله توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) به شیعیان است و کسی که این کارهای نیک را انجام دهد، به عنوان شیعه شناخته شده و سبب خرسندی حضرت می‌شود.

همچنین حضرت به شیعیان توصیه می‌کنند: زینت ما (اهل‌بیت) باشید و مایه ننگ ما نباشید. دوستی‌ها را به سمت ما جلب و زشتی‌ها را از ما دفع کنید چرا که هرگونه خوبی که به ما نسبت دهند، ما اهل آن و هر گونه بدی که به ما نسبت دهند، ما از آن به دور هستیم.

امام حسن عسکری(ع) همچنین می‌فرمایند: ما (اهل‌بیت) را در قرآن حقی، با پیامبر(ص) نسبتی و از جانب خدا طهارت و پاکی است. جز ما هر کس ادعای مقام امامت کند دروغگو است.

حضرت در ادامه سفارش می‌کنند: خدا را بسیار یاد کنید، بسیار در یاد مرگ باشید، قرآن را بسیار تلاوت کنید و بسیار بر پیامبر(ص) صلوات بفرستید که صلوات بر پیامبر دارای 10 پاداش است.

امام حسن عسکری(ع) در پایان تأکید می‌کنند: سفارش‌های مرا به خاطر بسپارید و در عمل رعایت کنید.

منبع: کتاب سیره چهارده معصوم(ع) از محمدمهدی اشتهاردی، صفحه ۹۶۸.

انتهای پیام
captcha