دانش‌آموزان مشق محبت نوشتند
کد خبر: 4089364
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

دانش‌آموزان مشق محبت نوشتند

امروز در یازدهمین روز از مهرماه زنگ عاطفه‌ها با شعار با هم مشق محبت بنویسیم در تهران و سراسر کشور نواخته شد.

مشق محبت با هم بنویسیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم زنگ عاطفه‌ها امروز دوشنبه ۱۱ مهرماه با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، سیدابوافضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران و اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه بیت‌الهدی نواخته شد.

در این مراسم علیرضا کریمیان، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه از سال ۷۴ این برنامه در راستای فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش در حال اجراست، گفت: انفاق سنتی دیرینه است و کمیته امداد و آموزش و پرورش در راستای تقویت این سنت، برنامه جشن عاطفه‌ها را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه با هدف تربیت اجتماعی دانش‌آموزان اجرا می‌شود، گفت: تربیت اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس مبانی دینی از وظایف آموزش و پرورش در سند تحول است. امروز دانش‌آموزان سراسر کشور در کنار همکلاسی‌های خود قرار می گیرند و چتر حمایت خود را برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت گسترده می‌کنند.

پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی

وی یکی دیگر از اهداف این برنامه را اهتمام برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: وقتی برابری تحصیلی وجود داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

کریمیان افزود: موضوع دیگر نزدیکی والدین و دانش‌آموزان در این مراسم به یکدیگر است که به ارتقا و تقویت بنیان خانواده منجر می‌شود. اتفاق دیگر قرار گرفتن اولیای مدرسه و دانش‌آموزان در کنار هم است که دستاوردی برای آموزش و پرورش است. همبستگی ملی از دیگر نتایج این برنامه است. دانش‌آموزان تهرانی در کنار دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار قرار می‌گیرند و به آنها کمک می‌کنند. رسانه هم به تحقق این اهداف کمک می‌کنند و خوشحالیم که این تجربه موفق سال‌هاست اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: سال گذشته ۷۲ میلیارد تومان هدایای نقدی و غیر نقدی در جشن عاطفه‌ها جمع‌آوری و بین ۶۸۰ دانش‌آموز توزیع شد. در شهر تهران نیز ۸۰۰ میلیون تومان برای ۱۲ هزار دانش‌آموز توزیع شد که امیدواریم با توجه به حضوری شدن مدارس میزان کمک‌ها افزایش داشته باشد.

در ادامه عبادتی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی نیز طی سخنانی گفت: ما در تقسیم‌بندی روحیات در سوره واقعه سه گروه داریم. السابقون، اصحاب شمال و اصحاب یمین. اصحاب شمال عاقبت به خیر نیستند و اصحاب یمین عاقبت به خیر هستند. السابقون هم افرادی هستند که بیشتر آنها از گذشتگان و کمتر از آیندگان هستند. فردی از عالمی در خصوص السابقون سوال کرد، عالم گفت السابقون کسانی هستند که به دنبال مرضی خدا هستند و به دنبال پاداش هم نیستند. ما در سازمان دانش‌آموزی، پیشتازان را داریم که السابقون هستند اما چگونه در عمل السابقون باشیم؟ با سبقت گرفتن در کارهای خیر.

خوشبخت شدن امری دسته جمعی است

وی افزود: مهم‌ترین خیر هم سعادت و عاقبت به خیری است. اما باید بدانیم خوشبخت شدن امری دسته جمعی است و فردی نیست که اگر بود پیامبران مردم را رها کرده و به تنهایی عبادت می‌کردند. ما فقط زمانی خوشبخت می‌شویم که همه با هم خوشبخت شویم پس وقتی کار خیری می‌کنیم در راستای خوشبختی خودمان هم قدم برمی‌داریم. دانش‌آموزان پیشتاز هم تلاش خواهند کرد در هر عرصه‌ای که بتواند منجر به رفع محرومیت‌ها شوند فعالیت کنند.

در ادامه این مراسم، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد نیز ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این برنامه، شهادت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت و آغاز امامت حضرت مهدی(ع) را تبریک گفت و افزود: مولا علی(ع) می فرمایند، در درون شما دو جبهه است؛ یک جبهه با فرماندهی عقل و یک جبهه با فرماندهی هوای نفس که باید بین این دو انتخاب کنی. شما در سنی هستید که باید انتخاب کنید. اگر تحت فرماندهی عقل باشیم از تمام ظرفیت‌ها برای رشد و تعالی خودمان و کمک به تعالی ایران استفاده می‌کنیم. انبیا به کمک عقل آمدند؛ شیطان نیز برای کمک به هوای نفس طغیان کرده است. افرادی نخبه کشوری شدند که از تمام ظرفیت برای درس خواندن و استفاده از عقل استفاده کرده‌اند.

دانش‌آموزان مشق محبت نوشتند

وی در ادامه خاطره‌ای از رسولی محلاتی یکی از نزدیکان امام راحل تعریف کرد و گفت: وی تعریف می‌کرد که صبح‌ها نامه‌هایی که امام باید پاسخ می‌دادند را روی میزشان می‌گذاشته؛ در یکی از نامه‌ها، جوان ۱۸ ساله‌ای از جبهه نوشته بود که امام یک توصیه به من بکنید که خیر دنیا و آخرت را به من بدهد. امام پاسخ داده بودند: فرزندم هر چه داری از خداست؛ در راه غیر خدا استفاده نکن. پیامبر نیز می‌فرمایند: اگر صدای انسان نیازمندی را شنیدی و کمکش نکردی، نگو که مسلمان هستم.

کمک ۲۹۱ میلیارد تومانی دانش‌آموزان

رئیس کمیته امداد اعلام کرد: شما دانش‌آموزان سال گذشته ۲۹۱ میلیارد تومان کمک کردید که مبادا دانش‌آموزی که لوازم التحریر ندارد، ترک تحصیل کند. کمک شما اجر زیادی دارد. ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز از ۱۵ شهریور ماه تاکنون برای کمک به دانش‌آموزان جمع‌آوری شده است.

در پایان این مراسم نیز دانش‌آموزان هدایای خود به دانش‌آموزان محروم را در صندوق‌های کمیته امداد انداختند.

انتهای پیام
captcha