۵۲ درصد سالمندان قزوینی، بانوان هستند
کد خبر: 4089306
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶

۵۲ درصد سالمندان قزوینی، بانوان هستند

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۵۲ درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشکیل می‌دهند و رشد سالمندی در بانوان تنها روز به روز در حال افزایش است.

بانوان سالمند

به گزارش ایکنا از قزوین، راحله جاتن، معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین، یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای خدمات تخصصی معاونت توان‌بخشی با محوریت سالمندان، ناشنوایان و نابینایان اظهار کرد: ۹ مهر روز جهانی سالمندان، است و قزوین رتبه ۲۴ را در حوزه سالمند کسب کرده است. در حال حاضر یکی از موضوعات مطرح در این حوزه افزایش امید به زندگی در سالمندان است.

وی بابیان اینکه سلامت جسم، سلامت روان و اقتصاد سالمندان از دیگر دغدغه‌های بهزیستی در حوزه سالمندان است، افزود: ۸.۹ در صد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۰ درصد سالمندان در مناطق روستایی و ۶۰ درصد در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

جاتن گفت: ۵۲ درصد جمعیت سالمندان استان را بانوان تشکیل می‌دهند و رشد سالمندی در بانوان تنها روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: در استان قزوین چهار مرکز روزانه به ۲۰۰ سالمند در ساعات اداری و ۸ مرکز شبانه به صورت شبانه‌روزی به ۳۰۰ سالمند در حال خدمات‌دهی هستند. همچنین ۲۴۳۶ سالمند تحت پوشش و مستمری‌بگیر بهزیستی قزوین قرار گرفتند.

این مسئول با بیان اینکه هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است، افزود: هدف از این نام‌گذاری نهادینه شدن فرهنگ ارتباط شهروندان با ناشنوایان در سطح اجتماع است.

وی بابیان اینکه بهزیستی یکی از سازمان‌های متولی پیشگیری از معلولیت است، عنوان کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت در حوزه ناشنوایی و کم‌شنوایی، هر نوزاد از بدو تولد مورد پایش قرار می‌گیرد.

جاتن با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۸۵ نوزاد مورد پایش شنوایی‌سنجی قرار گرفتند، افزود: از تعداد پایش‌های صورت گرفته، ۷۴۰ نوزاد مشکوک به کم‌شنوایی بودند که با پایش تخصصی‌تر از این تعداد، ۸۴ کودک کم‌شنوا و ناشنوا شناسایی شده است.

۱۵ کودک کاندیدای کاشت حلزون در قزوین

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین در یک سال گذشته، در بین کودکان کم‌شنوا و ناشنوای تشخیصی، ۱۵ کودک کاندیدای کاشت حلزون بودند.

وی بابیان اینکه کاشت حلزون مستعد برخی شرایط خاص است، عنوان کرد: کاشت حلزون برای افرادی که کم‌شنوایی و ناشنوایی آنان به دلیل حسی و عصبی بوده است جوابگوست و به مابقی کودکان شناسایی‌شده سمعک تعلق گرفته است.

این مسئول بیان کرد: یک مرکز تخصصی برای خدمات‌دهی به کودکان ناشنوا و کم‌شنوا در استان قزوین وجود دارد که تحت نظارت بهزیستی است و در حال حاضر ۵۰ کودک کم‌شنوای زیر ۷ سال در سطح استان از خدمات گفتاردرمانی بهره می‌برند.

وی بابیان اینکه راه‌یابی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا به مدارس عادی از دیگر دغدغه‌های بهزیستی است، افزود: تعداد کل معلولان استان قزوین ۵۰ هزار و ۳۹۱ نفر است که از این تعداد ۴۰۸۷ نفر کم‌شنوا و ناشنوا هستند.

جاتن همچنین گفت: طی یک سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاشت حلزون و ۱۲۱ میلیون تومان اعتبار برای خرید سمعک برای ناشنوایان و کم‌شنوایان تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته‌شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته ۱۰۰۰ سمعک و ۹۰۰۰ باتری سمعک خریداری و به جامعه هدف اهدا شده است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی قزوین از آموزش به ۳۰ نفر از شهروندان سالم به‌عنوان رابط ناشنوایان توسط بهزیستی خبر داد و افزود: نبود رابط در برخی امور ازجمله دستگاه قضا از دغدغه‌های این قشر از جامعه بود که باوجود رابطین مرتفع شده است.

وی همچنین گفت: راه‌اندازی سامانه پیامکی برای ناشنوایان در بخش اورژانس بیمارستان‌ها از دیگر موضوعاتی است که پیگیر آن هستیم و در این رابطه با دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حال رایزنی هستیم.

جاتن در پایان با اشاره به جامعه معلولین استان در حوزه نابینایی عنوان کرد: ۵۲۴۵ معلول در حوزه نابینایی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۸۵ نفر مستمری‌بگیر بهزیستی هستند. کمک‌هزینه معیشتی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و پرداخت کل هزینه دانشجویی و شهریه، خرید عصای نابینایان و سایر خدمات رفاهی از خدمات بهزیستی به این قشر از جامعه است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha