وقف از راهکارهای اسلام در مسیر رفع نیازهای اجتماعی است
کد خبر: 4089004
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

وقف از راهکارهای اسلام در مسیر رفع نیازهای اجتماعی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: وقف به عنوان یکی از راهکارهای دین مبین اسلام در راستای رفع نیازهای اجتماعی معرفی شده است.

حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، شامگاه، 9 مهرماه در نشستی که در محل اداره اوقاف این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: اولین واقف، نبی مکرم اسلام(ص) و سپس ائمه اطهار(ع) بودند که مردم را  در راستای رفع نیازهای اجتماع در هر زمانی تشویق می‌کردند. در گذشته بسیاری از اماکن آموزشی، حوزه‌های علمیه، بیمارستان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، راه‌ها، پل‌ها و ... از طریق وقف، احداث می‌شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بیان کرد: اگر از ابتدا راهکار وقف به عنوان یکی از برنامه‌ها، پیش روی مدیران قرار می‌گرفت شاید امروز بسیاری از مشکلات  وجود نداشت. وقف در حوزه محیط زیست نیز امروزه یکی از ضرورت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند همچنین وقف در حوزه علم و فناوری هم از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بوده که توصیه داشته‌اند سازمان اوقاف در این زمینه ورود داشته باشد.

وی وقف کتاب و کتاب‌خوانی را یکی از وقف‌های ضعیف، اما مورد نیاز در شهرستان کاشمر دانست و گفت: اگرچه در حوزه قرآن طی سال‌های گذشته مشکلاتی داشته‌ایم، اما طی چهار تا پنج سال اخیر، بالغ‌ بر 20 موقوفه در این حوزه به ثبت رسیده است و هرچند این 20 موقوفه هنوز درآمدی ندارند، اما در آینده نزدیک می‌توانند گره‌گشای بسیاری از مشکلات در امور قرآنی باشند. 

نیساری در ادامه حفظ عین موقوفات را از حفظ خود وقف مهم‌تر دانست و افزود: وقتی وقفی محقق شد در گذر زمان باید حفظ و نگهداری شود که در این زمینه سازمان اوقاف و امور خیریه درآمدی از موقوفات را برای حفظ عین در نظر گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر بیان کرد: طی یک‌سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات شهرستان برای خود موقوفه هزینه شده است. همچنین برای حفظ کارآمدی موقوفات تلاش می‌شود در گذر زمان توسعه یابند.

یک سوم اراضی کاشمر موقوفه هستند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر همچنین به نحوه محاسبه اجاره‌بهای املاک موقوفات اشاره کرد و افزود: هرچند در رابطه با املاکی که عرصه و اعیان آنها به اجاره داده می‌شود و یا در مورد زمین‌های کشاورزی مشکلی نداریم، اما بیشتر نارضایتی‌ها در خصوص اراضی‌ای است که عرصه آنها به اجاره داده شده است.

وی با اشاره به اینکه یک سوم اراضی کاشمر اراضی موقوفه‌ای هستند که در آنها ساخت‌وساز، انجام شده است بیان کرد: اجاره‌هایی که دریافت می‌شود بر اساس اظهار نظر کارشناسان دادگستری و منطقه‌ای است.

نیساری از کاشمر به عنوان دومین شهرستان وقفی در خراسان رضوی نام برد و گفت: بخش عمده‌ای از 1400 وقفی که تاکنون به ثبت رسیده باید در ماه محرم و صفر هزینه شود و بخش دیگری از موقوفات در مساجد، حوزه‌های علمیه و اماکن متبرکه مانند امام‌زاده‌ها صرف می‌شود. موقوفه‌ ابن علی کاشفی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وقف‌های شهرستان کاشمر است و بیش از 501 سال قدمت دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر افزود: از ابتدای سال 1401 تاکنون برنامه‌های مختلفی را در بقاع متبرکه اجرا کرده‌ایم که طرح ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی در تابستان با حضور 345 دانش‌آموز، برگزاری 2 همایش کشوری در خصوص فرزندآوری، 292 برنامه دعاخوانی در بقاع متبرکه، 172 مراسم ملی و مذهبی با به‌کارگیری 196 مبلغ در بقاع متبرکه و حضور 18 سخنران و مداح شاخص کشوری از آن جمله بوده است.

بدهی 200 میلیارد تومانی ادارات به اوقاف

وی در ادامه گفت: هرچند وقف، ارتباطی به دولت ندارد و نهاد مردمی محسوب می‌شود و ما نیز فقط وظیفه مدیریت را بر عهده داریم، اما برخی مواقع به اموال موقوفات تحت عنوان اموال دولتی نگاه می‌شود. ادارات دولتی نیز همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بدهکاران موقوفات در شهرستان محسوب می‌شوند.

نیساری با اشاره به اینکه از محل پذیره و اجاره، ادارات کاشمر بالغ‌ بر 200 میلیارد تومان بدهی دارند، بیان کرد: هرچند در اقدامات قضایی ملاحظاتی صورت گرفته، اما ملاحظه بیش از حد هم به نوعی ظلم به موقوفات محسوب می‌شود و اگر ناچار شویم راهی جز اقدام قضایی نخواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha