زمینه دوره‌های آموزشی ایمنی در مساجد یزد فراهم شود
کد خبر: 4088869
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

زمینه دوره‌های آموزشی ایمنی در مساجد یزد فراهم شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: با توجه به نیاز عمومی جامعه به آموزش‌های ایمنی تقاضا داریم برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری چنین دوره‌هایی در مساجد فراهم شود.

سیدمحمد حسینی‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمد حسینی‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد، شب گذشته، 8 مهرماه در جمع نمازگزاران مسجد ملااسماعیل یزد با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان، خواستار همکاری هر چه بیشتر شهروندان و فرهنگسازی برای کاهش اتفاقات شد.

وی به کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اشاره کرد و افزود: وسعت شهر یزد اقتضا می‌کند که بر اساس استانداردها 280 نفر نیروی آتش‌نشان داشته باشیم اما در حال حاضر 150 نیروی عملیاتی در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند و تلاش می‌کنند که خلأ کمبود نیرو را جبران کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 898 حریق و 1586 حوادث مثل واژگونی خودرو، نشت گاز، محبوس شدن شهروندان در منزل و آسانسور، سقوط از ارتفاع، سقوط در چاه، آوار ساختمان، گیر افتادن اعضای بدن شهروندان اتفاق افتاده است اعلام کرد: امسال در مجموع 2484 مورد حریق و حادثه در آتش‌نشانی اعزام و رسیدگی کردند.

کمبود نیروی آتش‌نشان در یزد

حسینی‌پور ادامه داد: این حوادث و حریق در مجموع  110 نفر مجروح، 17 نفر فوتی و 336 نفر نجات یافته از سوی آتش‌نشانان داشته است و در این حوادث تعدادی از آتش‌نشانان نیز مجروح شدند که امیدواریم بهبودی کامل پیدا کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اعلام کرد: بیشترین علت بروز حوادث و حریق ناآگاهی مردم از مسائل ایمنی است و نقش همه افراد جامعه به ویژه خانواده‌ها و به صورت شاخص مادران در کاهش حوادث با رعایت نکات ایمنی بسیار پررنگ است.

وی با بیان اینکه گیرافتادن شهروندان در منازل یا  آسانسور؛ سقوط در چاه و عدم رعایت ایمنی جزو حوادث پرآمار است، ادامه داد: اگر در این مسائل شهروندان همکاری کنند و بتوانیم آموزش‌های لازم را به تک تک افراد و شهروندان برسانیم و سطح فرهنگ و آگاهی را افزایش دهیم، 75 درصد از آمار حوادث و اتفاقات کاهش پیدا می‌کند و این مطمئناً مایه خوشحالی خانواده‌ها و شهروندان است.

وی تأکید کرد: هر یک نفری که دچار حادثه می‌شود هم خانواده و هم جامعه و هم مراکز بهداشتی و درمانی درگیر می‌شوند که هزینه‌های جانبی زیادی به دنبال دارد این در حالی است که با فرهنگسازی و آگاهی‌سازی کاهش خواهد یافت.

ناآگاهی مردم از مسائل ایمنی؛ مهمترین علت بروز حادثه

حسینی‌پور بیشترین حریق در سالجاری را مربوط به سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی دانست که 246 مورد بوده است و افزود: در این موارد مسائل ریز ایمنی رعایت نشده بود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد به تلاش‌های این سازمان برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: مسائل ایمنی متناسب با فصل از جمله استفاده از کولر در فصل تابستان و استفاده از بخاری در فصل زمستان در سطح شهر  نیز اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: بیشترین حوادث استان نیز آبگرفتگی منازل در سیل اخیر بوده است که با توجه به اینکه وظیفه اصلی ما رسیدگی به شهروندان هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ مالی است، در بحث سیلاب‌ها تمرکز بر تخلیه آب منازل بود .

وی گفت: در بارندگی و سیلاب اخیر بیش از 700 مورد تخلیه آب صورت گرفت و علی رغم تذکرات در بافت قدیم برای تخلیه منازل، برخی از شهروندان به این موضوع توجه نکرده بودند و موارد فوتی هم شاهد بودیم اما اکثر مردم همکاری کردند  و توانستیم در 48 ساعت حجم انبوه آبگرفتگی ناشی از بارش گسترده را از خانه‌ها خارج کنیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد به موضوع پیشگیری نیز اشاره کرد و افزود: هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، قطعاً حوادث کمتر خواهد بود، لذا رسیدگی به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اهمیت آموزش عمومی

وی با بیان اینکه 70 درصد از ساخت و سازهای شهر فاقد ضوابط ایمنی ساخت و ساز هستند گفت: مواردی که ضوابط ایمنی رعایت شده است، کمترین اتفاقات را شاهد هستیم و باید شهروندان به سمتی بروند که با رعایت نکات ایمنی، حوادث را در منازل مسکونی و مراکز تجاری به حداقل برسانند.

حسینی‌پور با اشاره به اهمیت آموزش عمومی در جامعه بیان کرد: آموزش‌ها اکنون در کارخانجات، مدارس و پادگان‌های نظامی برگزار می‌شود اما با توجه به نیاز عمومی جامعه به این آموزش‌ها تقاضا داریم که در مساجد برنامه‌ریزی شود تا  بتوانیم آموزش‌های آتش‌نشانی و ایمنی را در مساجد محلات ارائه دهیم که قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

وی اعلام کرد: دوره‌های آموزشی به مدت 1886 ساعت آموزش برای مراکز مختلف اعم از مدارس، کارخانه‌ها، پادگان‌ها، بیمارستان‌ها و اداره‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شده که آمار قابل توجهی است اما هنوز باید افزایش یابد چرا که نسبت به جمعیت هم باید آموزش بیشتری ارائه شود و همکاری بیشتری از سوی جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha