صرفه‌جویی در فعالیت‌های قرآنی زیبنده نیست
کد خبر: 4087966
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ ۱۷

صرفه‌جویی در فعالیت‌های قرآنی زیبنده نیست

شرکت‌کننده مرحله کشوری رشته قرائت ترتیل مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه زیبنده نیست تمام صرفه‌جویی‌ها به فعالیت‌های قرآنی ختم شود، گفت: متأسفانه استعدادها از آموزش‌های حرفه‌ای و به‌روز قرآنی محروم هستند که این امر باید واکاوی شود.

عادله شیخی، قاری ملی

عادله شیخی، قاری ملی کشورمان و متسابق مرحله کشوری رشته قرائت ترتیل مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به سطح نه چندان قوی متسابقان رشته ترتیل در مسابقات قرآن، گفت: منطقه‌ای شدن این دوره از مسابقات در مرحله شهرستانی علاوه بر اینکه دارای مزایایی همچون کاهش تردد داوران و هزینه‌ها را به دنبال داشت، اما باعث شده بود که شهرستان‌ها از داشتن یک رویداد مهم قرآنی محروم بمانند.

وی اظهار کرد: در این دوره از مسابقات با توجه به منطقه‌ای برگزار شدن همه آمده بودند و برخی دیگر نیز به دلیل بعد مسافت حاضر به شرکت در مسابقات نشده بودند؛ از این رو تلاوت‌هایی که بنده در این مرحله شنیدن تقریباً ضعیف بود و چند نفری هم خوب بودند که مقام‌آوران این دوره بودند که در مرحله استانی حاضر شدند. بنده با توجه به کسب رتبه دوم مسابقات کشوری سال گذشته، امسال معاف از شرکت در مسابقات بودم و مستقیم به مرحله کشوری راه یافتم.


بیشتر بخوانید


شیخی ضرورت توجه به هزینه‌کردهای قرآنی و سرمایه‌گذاری در این بخش را متذکر شد و افزود: هرگاه نوبت به فعالیت‌های قرآنی که می‌رسد یاد صرفه‌جویی می‌افتیم، در صورتیکه با سرمایه‌گذاری بیشتر باید برنامه‌های فرهنگی و قرآنی را قوت بخشید، نوجوانان و جوانان ما نیاز به قوی شدن و ارتقای سطح دارند و جمع و جور کردن هزینه‌های قرآنی در مقابل هزینه‌هایی که برای بخش ورزشی و ... می‌شود شایسته و زیبنده نیست.

دارنده رتبه اول قرائت تحقیق مسابقات اوقاف در سال 97 با اشاره به مشکلات جامعه قرآنی بانوان در دو بخش آموزش و مسابقات، تصریح کرد: مشکلات در این دو بخش رابطه تنگانگ با یکدیگر دارند، برای تقویت آموزش و داشتن مسابقاتی قوی نباید از برگزاری دوره‌های مستمر قرآنی با حضور اساتید مجرب غفلت کرد، متسابقان برای حضوری شایسته در مسابقات کشوری نیاز به مشاوره و راهنمایی اساتید دارند، بارها این مشکلات بازگو شده و ما از کم‌توجهی مسئولان برای برگزاری دوره‌های مستمر  در طول سال خسته شده‌ایم. اینکه دوره‌ای مقطعی قبل از برگزاری مسابقات کشوری برگزار شود خوب است، اما اثرگذاری بسیاری ندارد.

شیخی با اشاره به اینکه استان دارای استعدادهای خوب قرآنی است که باید شکوفا و تقویت شوند، اضافه کرد: متأسفانه استعدادها از آموزش‌های حرفه‌ای و به‌روز قرآنی محروم هستند که این امر باید واکاوی و آسیب‌شناسی شود که خودشان پیگیر آموزش نیستند یا دوره‌ای از سوی مسئولان و متولیان برگزار نمی‌شود. مسئولان و متولیان امر قرآن در دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند و باید برای تقویت بنیه قرآنی در استان از افراد صاحب‌نظر مشورت بگیرند.

وی در پایان گفت: روحیه فراگیری آموزش باید در همه ما وجود داشته باشد، نباید فکر کنیم حال که رتبه کشوری فلان رشته را کسب کردیم دیگر نیازی به راهنمایی اساتید نداریم، داشتن این فکر از پیشرفت جلوگیری می‌کند. بسیاری از متسابقان منتظرند ارگان و دستگاهی برای آنان دوره برگزار کند، اما قبل از برگزاری این دوره‌ها ما متسابقان خود نیز باید پیگیر دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و اشکال‌گیری‌های تخصصی با بهره‌گیری از اساتید ملی و بین‌المللی به صورت حضوری و مجازی باشیم.

انتهای پیام
captcha