ختم قرآن حافظان کل در فواصل زمانی نزدیک به‌هم باشد
کد خبر: 4087534
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸

ختم قرآن حافظان کل در فواصل زمانی نزدیک به‌هم باشد

حافظ بین‌المللی قرآن کریم با توصیه به حافظان کل مبنی بر داشتن مرورهای مکرر گفت: ختم قرآن حافظان کل باید در فاصله زمانی نزدیک به‌هم باشد و این قله و هدف را برای خود ترسیم کرده که آیات را از سوره مبارکه حمد تا ناس از حفظ تلاوت کنند بی‌آنکه قرآن را باز کنند.

عیسی خورشیدی، حافظ بین المللی قرآن کریم

عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی چهارمحال‌وبختیاری و داور حُسن حفظ در جریان برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که سطح حافظان را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: متأسفانه متسابقان رشته حفظ قرآن پیشرفت چندانی نداشته و برخی حتی پسرفت داشته‌اند؛ انتظار این است که حافظ ۱۰ جزء در سال گذشته امسال در ۲۰ جزء پا به مسابقات بگذارد و متسابق ۲۰ جزء سال قبل، امسال حافظ کل قرآن کریم شده باشد اما این اتفاق را در حافظان ندیدیم.

خورشیدی ادامه داد: اینکه حافظ قرآن چندین سال پیاپی در یک رشته شرکت کند، نشانه پسرفت است و از میزان تسلط حافظان بر محفوظات پیداست که برنامه منسجمی برای کار ندارند، حال آنکه اصل کار در این رشته، تسلط بر محفوظات است که می‌طلبد برای این کار برنامه داشته باشند.

این حافظ کل قرآن کریم تأکید کرد: حال که مسئول قرآنی اوقاف و امور خیریه از چهره‌های قرآنی استان انتخاب شده است، این انتظار وجود دارد که کلاس‌ها و دوره‌هایی برای متسابقان رشته‌های مختلف پیش‌بینی و قرآنیان استان را منسجم‌تر و متعالی‌‌تر کنند. همچنین می‌طلبد فعالان قرآنی به همت اداره اوقاف دور هم جمع شوند و انسجام و همدلی ایجاد شود.

خورشیدی با تأکید بر اینکه اگر خواهان پیشرفت سطح قرآنی استان هستیم رویه فعلی باید تغییر کند، گفت: حافظان و قاریان و مرتلان باید برای همراهی و شرکت در دوره‌های آموزشی توجیه و تشویق شوند چرا که گاه دوره‌هایی هم برگزار شده اما استقبالی صورت نگرفته است. بنده بارها با پشتیبانی ادارات قرآنی دوره‌هایی برگزار کردم اما استقبالی صورت نگرفت.

وی با اشاره به سابقه ۲۰ ساله خود در امر داوری مسابقات قرآن، بیان کرد: در دهه ۸۰، سطح متسابقان سال به سال و بدون وقفه پیشرفت می‌کرد و بنده نیز با همین انگیزه به حفظ کل نائل شدم و هر سال در جزء بالاتر از سال قبل در مسابقات شرکت می‌کردم. در دهه ۹۰ اما بتدریج شاهد افول در حفظ هستیم و حافظان پیشرفت چندانی نداشته‌اند و در دو سه سال اخیر نیز کرونا مزید بر علت شد و افت سطح حفظ اتفاق افتاد.

خورشیدی با تصریح اینکه متسابقان به‌جز یکی دو مورد در حُسن حفظ کارنامه خوبی نداشتند، گفت: اگرچه اصل تمرکز حافظان در درجه اول باید بر حفظ باشد و بر این مقوله سرمایه‌گذاری کنند و تلاش فراوانی داشته باشند اما در باقی آیتم‌ها مانند تجوید و صوت و لحن نیز متأسفانه سطح مطلوبی را از حافظان شاهد نبودیم.

حافظ بین‌المللی قرآن کریم با توصیه به حافظان کل مبنی بر داشتن مرورهای مکرر، تأکید کرد: ختم قرآن حافظان کل باید در فاصله زمانی نزدیک به‌هم باشد و این قله و هدف را برای خود ترسیم کرده باشند که آیات را از سوره مبارکه حمد تا سوره مبارکه ناس از حفظ تلاوت کنند بی‌آنکه قرآن را باز کنند.

خورشیدی ادامه داد: اگر حافظ کل یک ختم کامل بدون مراجعه به قرآن کریم داشته باشد به منتهای درجه حفظ رسیده است؛ برای این منظور، حافظ باید ختم‌های نزدیک به‌هم داشته باشد یعنی هفته‌ای یکبار قرآن را ختم کند، بنده در برهه‌ای از زمان، هر سه روز یک ختم قرآن داشتم و در سال ۱۲۰ بار قرآن را ختم می‌کردم.

وی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن بدون تلاش و همت بلند و یک اراده دائمی چندین ساله امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: پس از اینکه حافظ به سطح بالاتری رسید و بر محفوظات مسلط شد، فاصله ختم‌ها بتدریج بیشتر می‌شود یعنی از یک هفته به دو هفته می‌رسد؛ زمانی هم که حافظ به سطح تسلط قوی‌تر رسید این بازه زمانی به سه هفته و یک ماه افزایش می‌یابد.

این حافظ کل قرآن کریم گفت: حافظان کل مسلط فراوانی سراغ دارم که به قدری بر محفوظات مسلطند که اگر شش ماه یکبار هم مرور نداشته باشند هیچ خدشه‌ای بر محفوظات آنان وارد نمی‌شود. لذا اگر حافظان برای این موضوع مهم وقت می‌گذارند می‌طلبد که همت انجام اصولی و هدفمند آن‌را نیز داشته باشند و از تلاش دست بر ندارند.

انتهای پیام
captcha