سیره مرحوم شهیدی‌پور الگویی قرآنی و درس‌آموز است
کد خبر: 4087044
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
حیدر کسمایی:

سیره مرحوم شهیدی‌پور الگویی قرآنی و درس‌آموز است

داور بین‌المللی قرآن با اشاره به فراوانی خدمات مرحوم شهیدی‌پور برای قاریان و حفاظ قرآن گفت: اخلاص و تواضع مثال‌زدنی به همراه فعالیت‌های ارزشمند قرآنی‌اش از او الگویی درس‌آموز برای شاگردانش ساخت.

خبرگزاری ایکنا، به‌ بهانه چهلمین روز آسمانی شدن معلم و خادم قرآن‌، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، می‌کوشد که ضمن مرور بخشی از خاطرات آن استاد برجسته، بخشی از خدمات قرآنی آن مرحوم را در گفت‌‌وگو با اساتید قرآنی تشریح کند؛ بر همین اساس گفت‌وگوی با حیدر کسمایی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن، را در این باره می‌خوانید.

کسمایی با اشاره به سیره اخلاقی و عملی مرحوم شهیدی‌پور گفت: ایشان چندین ویژگی خاص و قرآنی داشتند که یکی از مهمترین آنها عالم و دانشمند بودن به معنای واقعی کلمه است. این علم در ایشان به زیبایی جلوه می‌کرد و حضور ذهن بسیار قوی داشت. کتاب‌های بسیاری را مطالعه کرده و آثار ارزشمندی را در حوزه قرآن از خود به یادگار گذاشته بود.

وی با بیان اینکه مرحوم شهیدی‌پور سالیان سال متوالی منشأ خیر و برکت برای همه قرآنیان بود، ادامه داد: یکی از خصلت‌های ایشان اخلاق نیکو بود؛ به یاد ندارم کسی از دست ایشان ناراحت و دلخور شده باشد. حتی به خاطر ندارم در چهره‌ ایشان ناراحتی دیده باشم. این مرد قرآن آنچنان ساده و بی‌آلایش و صمیمی بود که بار‌ها افراد را در اولین مواجهه جذب خود می‌کرد. ایشان بسیار بخشنده و کم‌توقع بود و تعلقی به مادیات نداشت.

کسمایی با اشاره به اینکه مرحوم شهیدی‌پور سعه‌ صدر زیادی داشتند، گفت: توانمندی‌های کم‌نظیر استاد در حوزه تجوید خصوصاً وقف و ابتدا موجب شده بود تا از اساتید نادری باشند که از دوره اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان داور نقش ایفا کنند. اخلاقشان با همه خوب بود؛ حتی در مسابقات قرآن، که رئیس هیئت داوران و یا مدیر بخشی بودند، همچنان مهربان و متواضع بودند. به یاد دارم در سال ۱۳۶۰ وقتی که در اولین دوره مسابقات قرآن داور بودند، بنده در آن مسابقات شرکت کردم. کم‌کم با هم آشنا شدیم و در ادامه در تدریس، داوری‌ و نیز شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر افتخار همراهی با ایشان را داشتم.

مدرس و داور بین‌المللی قرآن تصریح کرد: اشراف استاد به علوم و فنون قرائات، تدریس مستمر و تألیفاتی که خصوصاً در وقف و ابتدا داشتند موجب شد که هزاران شاگرد را در طول دست‌کم پنج دهه فعالیت قرآنی تربیت کنند. استاد شهیدی‌پور ضمن مطالعات فراوان و اشراف بسیاری که به مباحث قرآنی داشتند، بسیاری از معاصرانشان شاگردشان به حساب می‌آمدند، اما هیچ وقت خودشان را مستغنی از فراگیری ندانستند و از هر فرصتی برای مباحثه و تعمیق معلومات بهره می‌بردند و حتی گاهی با شاگردان خود نیز به مباحثه می‌پرداختند. بنده در این دوره محفلی را سراغ ندارم که ایشان حاضر بوده باشند و مبحثی قرآنی را برای بحث و گفت‌وگو مطرح نکرده باشند.

سیره مرحوم شهیدی‌پور الگویی قرآنی و درس‌آموز است

وی افزود: خدمات ایشان برای جامعه قاریان و حفاظ بسیار است. ایشان حتی یک دقیقه وقتشان را تلف نمی‌کرد. به همین دلیل بنده سیره ایشان را به مردم توصیه می‌کنم؛ حتی در دوره شیوع کرونا تمام وقتشان پر بود و برای قرآن‌آموزان، از اساتید گرفته تا پایین‌ترین رتبه، زمان را تقسیم‌بندی کرده بودند. اغلب اوقاتی که در خدمت ایشان بودیم به مراجعه و تماس شاگردان با حوصله فراوان پاسخ می‌دادند.

کسمایی با بیان اینکه مرحوم شهیدی‌پور در علوم قرآنی از جمله علم قرائت، وقف و ابتدا، تجوید و حتی صوت و لحن متخصص بود، گفت: امروز جای ایشان در جامعه قرآنی بسیار خالی است و امیدوارم که روحشان پرفتوح باشد. اخلاص و تواضع مثال‌زدنی این روحانی بزرگوار به همراه فعالیت‌های ارزشمند قرآنی به ویژه در زمینه حفظ و قرائت از او الگویی درس‌آموز برای شاگردانش ساخت و یاد او را در دل‌های دوستان و علاقه‌مندان ماندگار ساخت. امیدواریم این چهره ماندگار و پرافتخار به پاس خدمات ارزشمند و فراگیرش به ساحت مقدس کلام وحی، از شفاعت قرآن کریم و عنایات حضرت سیدالشهدا(ع) بهره‌مند شوند.

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پژوهشگر و استاد علوم و فنون قرائت قرآن، یکشنبه، ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری و پس از سال‌ها تحمل بیماری جان به جان‌ آفرین تسلیم کرد. پیکر ایشان ۲۴ مردادماه پس از تشییع و اقامه نماز در حرم مطهر بانوی کرامت در این آستان مقدس به خاک سپرده شد.

از این عالم قرآنی تألیفاتی از جمله «سبک‌شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان‌خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان‌خوانی و تجوید قرآن» بر جای مانده است. وی چند سال قبل نیز همه آرشیو صوتی خود را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گیرند و ماندگار شوند و ایشان در همان زمان اعلام کردند که این کار را برای ترویج آیات الهی انجام دادند و این مجموعه عظیم را رایگان در اختیار هرکسی قرار می‌دهد.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha