چهارمحال‌وبختیاری در آستانه بزرگ‌ترین رویداد قرآنی استان
کد خبر: 4086684
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱

چهارمحال‌وبختیاری در آستانه بزرگ‌ترین رویداد قرآنی استان

مرحله استانی بخش آوایی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریورماه به ترتیب ویژه بانوان و آقایان راه‌یافته به مرحله استانی در امامزاده علی اکبر(ع) شهر نافچ در ۱۲ کیلومتری شهرکرد برگزار می‌شود.

مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه

مرحله استانی بخش آوایی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریورماه به ترتیب ویژه بانوان و آقایان راه‌یافته به مرحله استانی در امامزاده علی اکبر(ع) شهر نافچ در ۱۲ کیلومتری شهرکرد برگزار می‌شود. بر اساس اعلام اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، در مجموع ۹۶ متسابق بانو و آقا در این مرحله در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 5، 10، 20 جزء، اذان و دعاخوانی به رقابت خواهند پرداخت و افراد برگزیده هر رشته در صورت کسب حد نصاب، به مرحله کشوری راه خواهند یافت. ضبط آثار رشته دعاخوانی و اذان نیز در طی این دو روز در حسینیه همجوار امامزاده علی اکبر(ع) شهر نافچ انجام می‌شود.

ابتکار جالب این دوره از مسابقات سراسری قرآن در مرحله استانی، انتقال محل برگزاری این رویداد قرآنی به خارج از شهرکرد است که با نگاه تمرکززدایی از مرکز استان و توجه به دیگر شهرها انجام شده است.

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف استان در این خصوص، گفت: پیش از این سابقه برگزاری مسابقات قرآنی در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) شهرکرد را داشتیم اما فضای بصری این امامزاده و نیز امکانات بهداشتی و رفاهی برای برپایی این رویداد قرآنی چندان مناسب نبود، لذا آستان مقدس امامزاده علی اکبر(ع) شهر نافچ که از فضای زیبا و معنوی، امکانات و تجهیزات مطلوب نظیر سرویس بهداشتی، سوئیت و نیز فضای حسینیه برخوردار است، انتخاب شد.

هیئت داوران

بر اساس اعلام اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه، در کنار بهر‌ه‌مندی از داوران ممتاز استانی که در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم شرکت کرده و حائز امتیاز لازم برای داوری در مرحله استانی مسابقات قرآن کریم شده‌اند، از ظرفیت داوران ملی نیز در این مرحله از مسابقات استفاده شده است.

در بخش آقایان، غلامرضا شاه‌میوه، رضا سعادت‌نیا، مسعود عنایتی مقدم، سیدحبیب تربتیان و عیسی خورشیدی و در بخش بانوان، تهمینه رئیسی، زینب نجفی، خورشید عباسی، صدیقه بارانی و سمیه هیبتیان به داوری در بخش‌های مختلف مسابقات می‌پردازند.

از حیث شرایط کرونایی، خوشبختانه شاهد سیر نزولی آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور و استان هستیم و به نظر می‌رسد با توجه به ثبات فرایند نزولی و کاهنده آمار، موج هفتم کرونا در آستانه اتمام باشد، بااینحال رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و نیز تهویه مناسب محیط‌های بسته همچنان از سوی پزشکان و کارشناسان بهداشت و درمان توصیه می‌شود. هم‌اکنون به لحاظ شیوع بیماری کرونا، شهرستان‌های فارسان و کیار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

اداره اوقاف و امور خیریه اعلام کرده است که تبلیغات محیطی از جمله در ورودی شهر و نیز تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین سرویس ایاب و ذهاب از محل اداره‌کل اوقاف و امور خیریه به محل برگزاری مسابقات در شهر نافچ نیز برای انتقال متسابقان و عموم علاقه‌مندان به محل مسابقات پیش‌بینی شده است.

فضاسازی شهری و اطلاع‌رسانی

اکبر ایازی، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به عضویت این نهاد در کمیته تخصصی قرآن استان و آمادگی شهرداری برای حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر، اظهار کرد: این نهاد همکاری تنگاتنگی با ادارات متولی قرآنی از جمله تبلیغات اسلامی و اوقاف دارد و اعلام کرده‌ایم که 300 بیلبورد تبلیغاتی و هشت تابلو بنر پازلی شهر در اختیار نهادهای قرآنی برای انجام امور تبلیغاتی قرار دارد.

وی با ذکر اینکه شهرداری شهرکرد آماده هر گونه حمایت مادی و معنوی از جشنواره‌ها و رویدادهای قرآنی در شهر را دارد، ادامه داد: فرهنگسرای رسانه‎ زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد نیز آمادگی همکاری‌ رسانه‌ای با مجموعه‌های قرآنی در قالب تهیه تیزر، پادکست، موشن‌گرافی و غیره را دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد تأکید کرد: با توجه به در پیش بودن مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن، تبلیغات محیطی نیز در تعامل با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در دستور کار قرار گرفت و پوستر اطلاع‌رسانی این مسابقات در قالب 10 بیلبورد در 10 نقطه شهر نصب شده است.

ظرفیت‌های بالقوه مسابقات قرآن

مریم قاسمی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص اهمیت مسابقات سراسری قرآن در استان و با اشاره به اینکه حضور پررنگ در آزمون‌ها و مسابقات و رویدادهای قرآنی مصداق ترویج و وجهه‌بخشی به این دست فعالیت‌هاست، اظهار کرد: نیروهای قرآنی مردمی و حافظان و قاریان استان پای کار هستند و با روحیه جهادی در راستای ارتقای سطح قرآنی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی بیان کرد: چه بسیار حافظان فرهیخته که حاضرند برای رشد حفظ استعدادهای قرآنی استان بدون هیچ چشمداشتی به میدان بیایند و پای کار آموزش و ترویج قرآن کریم باشند، لذا شایسته است که این ظرفیت‌ها در فضایی دلگرم کننده، امیدبخش و تشویقی برای رونق‌بخشی به مسابقات و رویدادهای قرآنی دیده شوند.

قاسمی با ذکر اینکه رشد فضای مسابقات در استان مطالبه جامعه قرآنی است، افزود: مهم‌ترین وظیفه مجموعه قرآنی اوقاف و امور خیریه برپایی مسابقات قرآن است لذا انتظار می‌رود در طول سال بیش از پیش شاهد برپایی این رویداد قرآنی تحت عناوین و قالب‌های گوناگون باشیم؛ غالباً مسابقات قرآن ادارات و نهادها به‌صورت غیرکارشناسی برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) راسخون فارسان با تأکید بر اینکه می‌طلبد مسابقات عمومی قرآن برای جامعه هدف‌های گوناگون با رویکرد بهتری برگزار شود، گفت: قرآن‌آموزی که از حفظ پنج جزء به ۱۰ جزء نائل شده است باید بتواند در یک بستر انگیزه‌بخش محفوظات خود را با تکرار و تمرین مداوم تثبیت کند و مسابقات قرآن بهترین بستر برای ارزیابی شدن و پی بردن به نقاط ضعف و قوت و نیز ترغیب و تشویق است. اگر این ظرفیت نیز در مسابقات قرآن دیده شود و ارتقا یابند طبعاً استقبال از مسابقات نیز افزایش خواهد یافت و برگزاری مسابقات در بستری حرکت‌بخش و امیدآفرین منجر به کسب رتبه‌های برتر در سطح کشوری و حتی جهانی خواهد شد.

مسابقات سراسری قرآن

انتهای پیام
captcha