ویژگی انسان‌های قرآنی چیست؟
کد خبر: 4086196
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

ویژگی انسان‌های قرآنی چیست؟

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: یکی از ویژگی‌های بندگان نمونه قرآنی این است که اگر در جامعه با انسان‌های نادان و جاهل برخورد می‌کنند با سلامت از کنار آن‌ها رد می‌شوند و جدل نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیه طی سخنانی در مراسم شام اربعین حسینی که 26 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم در آیات آخر سوره فرقان از آیه ۶۴ تا پایان این سوره 12 ویژگی برای انسان‌های کامل بیان کرده است و اگر این 12 ویژگی در کسی باشد از نظر قرآن «عباد‌الرحمن» است.

وی با اشاره به اینکه عنوان انسان قرآنی و یک انسان مطلوب و نمونه بدون داشتن این ویژگی‌ها حاصل نمی‌شود، ادامه داد: اولین ویژگی انسان‌های نمونه براساس فرموده خداوند، این است که تکبر ندارند و دارای تواضع هستند چون ریشه همه بدبختی‌ها کبر است. انسان‌های متواضع زمانی که در روی زمین راه می‌روند با تواضع حرکت می‌کنند و سبک زندگی آن‌ها همواره با فروتنی است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: از نشانه‌های انسان‌های متکبر این است که دعوت فقرا را نمی‌پذیرند، از همگان انتظار سلام دارند، حرف حق را قبول نمی‌کنند، از دیگران خود را بالاتر می‌بینند و با نگاه تحقیرآمیز به دیگران نگاه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مسئولان نظام باید تواضع و فروتنی را در سیره خود همواره عملی کنند، اظهار کرد: در تاریخ خلقت عالم هستی کسی به قدرت حضرت سلیمان نداریم، اما با تمام این قدرت بر سر سفره فقرا حاضر می‌شد و با فقرا طعام میل می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه داشتن تکبر باعث می‌شود صفات رذیله دیگر همانند حسادت در درون انسان رشد کند، گفت: دومین ویژگی بندگان نمونه قرآنی، این است که اگر در جامعه با انسان‌های نادان و جاهل برخورد می‌کنند با سلامت از کنار آن‌ها رد می‌شوند و با آن‌ها جدل نمی‌کنند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: جهالت به معنای بی‌سوادی نیست بلکه به معنای ناآگاهی است و چه بسا شخص جاهل، متخصص هم باشد به همین خاطر عده‌ای از طریق شایعات فضای مجازی حرف‌هایی می‌زنند که نشانه جهالت است.

وی تأکید کرد: وقتی طلبه جوان آمر به معروف را به شهادت می‌رسانند و در حوادثی مثل بمب‌گذاری در افغانستان و... هزاران نفر به شهادت می‌رسند عده‌ای ساکت هستند، اما در حوادثی که هنوز اصل ماجرا مشخص نیست تمام نظام را به انتقاد می‌گیرند. امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند با هر کسی مصاحبت و مجالست نکنید، هر کلامی را گوش ندهید و هر کلامی را قبول نکنید.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: دریافت اخبار و شایعات از شبکه‌های ضد انقلاب و ماهواره‌ای کاری جاهلانه است، چراکه الان منافقین مدافع حقوق جان انسان‌های ایرانی شده‌اند، در حالی که خودشان حدود ۱۷ هزار نفر از مردم همین سرزمین را ترور کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha