بشر نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است
کد خبر: 4085209
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
آیت‌الله علیرضا اعرافی:

بشر نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: راه قم و انقلاب اسلامی از روش‌های خشونت‌بار و افراطی و شیوه‌هایی که در برخی دیگر از مراکز به اصلاح دینی است جداست، راه ما عقلانی و حکمت آمیز برای آشنایی بشریت با معارف دینی است. 

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، 21 شهریور در دیدار جمعی از اندیشمندان آمریکای لاتین که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه حوزه علمیه قم و نقش بی بدیل آن در گسترش معارف اهل بیت(ع) در سرتاسر عالم پرداخت.

وی گفت: از بازتأسیس حوزه علمیه قم در دوران جدید یکصد سال می‌گذرد و امسال ما یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم را داریم که منشأ خدمات و برکات زیادی برای عالم اسلام شد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: گرچه قم از صدر اسلام و از قرن دوم همواره پایگاه معارف دینی و الهی بوده است، اما فراز و فرودهایی داشته و در زمان معاصر با حضور با برکت مرحوم آیت‌الله حائری یزدی(ره) شرایط ویژه ای پیدا کرده است و از نکات مهم تاسیس حوزه علمیه قم این بوده است که در سخت‌ترین شرایط منطقه از لحاظ دینی و در زمانی که سیاست‌های بین‌المللی و حکام داخلی و منطقه بر ضد دین و خفقان بوده است پایه‌های این حوزه گذاشته می‌شود که این مطلب خود درس بزرگی است که در شرایط دشوار بنای حوزه‌ای نهاده می شود که از دل آن بعدها انقلاب اسلامی می‌جوشد.

امام جمعه قم تاکید کرد: گرچه حوزه‌های علمیه همگی یک نهاد تاریخی بهم پیوسته است، اما قم بر اساس تاریخ گذشته خود به قله بلندی رسیده است.

آیت‌الله اعرافی در تبیین برخی دستاوردهای حوزه علمیه قم در دوران جدید و معاصر گفت: در این دوران معاصر مرزهای علوم اسلامی در قلمروهای مختلفی همچون فقه، اصول، قرآن و حدیث و سایر عرصه‌های علوم اسلامی و اجتماعی توسعه زیادی پیدا کرده است و این گسترش امروزه در قلمروهای جدید نیز ایجاد شده است.

وی افزود: بنده از سایر مذاهب و مکاتب فکری و دینی بی اطلاع نیستم، اما می‌توان ادعا کرد که ذخیره علمی و دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است.

اسلام به همه نیازها پاسخ می‌دهد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: تولید تئوری و اندیشه نظام دینی و اسلامی و حکومت دینی از ویژگی‌های دیگر و مهم حوزه علمیه قم در دوران جدید است، امام راحل(ره) در همین قم و بعد از آن در تبعید در نجف پایه‌های یک تفکر جدید را ریختند و در این تفکر اسلامی که دارای یک اندیشه جامع و تمدنی است می‌توان به همه نیازهای بشر پاسخ مناسب دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: در حوزه علمیه قم دریچه‌های فکری علمای دینی و علوم اسلامی به روی مباحث تبلیغی و مقارن میان فرهنگ‌های مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون گشوده شده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به توجه کامل حوزه علمیه قم به مکاتب فلسفی غرب یادآوری کرد: همه نحله‌ها و مکاتب فلسفی غرب در قم مورد توجه قرار دارد و مباحث جدید در حوزه الهیات و کلام و فلسفه که در غرب هست به صورت کامل در حوزه علمیه قم مورد توجه است.

امام جمعه قم تأکید کرد: امروزه از همه ملل عالم در قم وجود دارند و مشغول تحصیل علوم و معارف دینی است که قم در این عرصه نیز در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر است.

وی با اشاره به توجه حوزه علمیه قم به بانوان و تولیدات فکری و معرفتی آنان بیان کرد: همواره در طول تاریخ در میان بانوان علما و دانشمندان متفکر زیادی بوده است، اما به صورت خاص در حوزه علمیه قم و در دوران انقلاب اسلامی به تولیدات و توسعه علوم اسلامی در میان بانوان اندیشمند و متفکر توجه خوبی شده است و امروزه تقریبا نیمی از حوزویان ما در داخل و خارج از کشور از میان بانوان هستند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم اهمیت توجه به قرآن کریم در میان طلاب و فضلای حوزه و مبلغین معارف الهی، گفت: من کسانی را سراغ دارم که برای تبیین یک موضوع خاص همه قرآن را مطالعه می‌کنند و من بنده نیز شخصا برای صدها موضوع مختلف قرآن را مطالعه کرده‌ام و لازم می‌دانم که تأکید کنم که کار علمی را همه باید مهم بشماریم؛ مبلغ دین باید ذوب در آرمان های الهی باشد و از خود عبور کرده باشد و بتواند همه خواسته‌های نفسانی و مطامع دنیایی را زیر پا بگذارد.

وظیفه سنگین عالم دینی

وی گفت: تهذیب نفس و اصلاح نفس فرایندی نیست که تنها یکبار محقق شود بلکه یک عالم دینی باید در سطح عالمان دین و فراتر از مردم معمولی به تهذیب نفس و اصلاح خویش بپردازد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در کار تبلیغ وظیفه اصلی این است که معارف اهل بیت(ع) و دین را به دیگران معرفی کنیم اما سایر مسائل به انتخاب خود فرد و جامعه است، راه قم و انقلاب اسلامی از روش‌های خشونت بار و افراطی و شیوه‌هایی که در برخی دیگر از مراکز به اصلاح دینی است جداست، راه ما عقلانی و حکمت‌آمیز برای آشنایی بشریت با معارف دینی است.

انتهای پیام
captcha