رزق حلال؛ قصه زنان کارآفرین بیرجندی
کد خبر: 4084388
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

رزق حلال؛ قصه زنان کارآفرین بیرجندی

در گوشه و کنار خراسان‌جنوبی زنان کارآفرینی را می‌بینیم که باری از دوش خانواده برداشته و به کسب رزق حلال با تمام سختی‌هایش می‌پردازند، اما در کنار این سختی‌ها نهادهایی مانند کمیته امداد، کار حمایت و دستگیری برای اشتغالزایی را برعهده دارند. موفقیت دو بانوی بیرجندی در زیر سایه همین حمایت‌ها شکل گرفته که اکنون توانسته‌اند دست افراد بسیاری را نیز بگیرند.

زنان کارآفرین بیرجندیسال‌هاست که کمیته امداد امام خمینی(ره) با دادن تسهیلات، ارائه مشاوره و حمایت فکری و معنوی فرصتی فراهم کرده تا زنان سرپرست خانوار بتوانند هنرهای خود را به نمایش گذاشته و با اشتغالزایی به اصطلاح نان‌آور خانواده شوند.

در گوشه و کنار خراسان‌جنوبی زنان کارآفرینی را می‌بینیم که باری از دوش خانواده برداشته و به کسب رزق حلال با تمام سختی‌هایش می‌پردازند، اما در کنار این سختی‌ها نهادهایی مانند کمیته امداد، کار حمایت و دستگیری برای اشتغالزایی را برعهده دارند. موفقیت دو بانوی بیرجندی در زیر سایه همین حمایت‌ها شکل گرفته که اکنون توانسته‌اند دست افراد بسیاری را نیز بگیرند.

ملیحه قلی‌نژاد، متولد سال 57  یکی از زنان بیرجندی است که توانسته در روستایی به نام بزقنج در نزدیکی بیرجند، کارآفرینی را آغاز کند، وی از لحظات سخت زندگی فرصت‌ها را ساخته و در این مسیر، راه را برای دیگران نیز هموار کرده است و با ایده پرورش گاو شیری از پنج سال پیش کارش را با حمایت امداد شروع کرده و  توانسته راه موفقیت خود را پیدا کند و  برای یک نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای شروع کار و گرفتن تسهیلات به مکان‌های بسیاری مراجعه کردم، اما بی‌نتیجه بود که در نهایت با کمک امداد و تجربیاتی که برای راه‌اندازی گاوداری در اختیارم قرار گرفت، توانستم کسب و کاری ایجاد کنم.

قلی‌نژاد ادامه داد: وقتی وارد این کار شدم هیچ سر رشته‌ای از گاوداری نداشتم، چراکه یک دختر شهری بودم، اما به ذهنم رسید که این کار را شروع کنم و در رسیدن به اینجا افرادی در کنارم بوده‌اند که به لحاظ فکری و مشورتی خیلی کمکم کرده‌اند. کار در گاوداری را با سرمایه 37 میلیون تومانی خود و خرید چهار رأس گاو شروع کردم و در مراحل بعد با گرفتن تسهیلات اشتغال 50 میلیون تومانی از امداد، کار خود را گسترش دادم.

این بانوی کارآفرین که ماهانه از فروش شیر پنج میلیون تومان درآمد کسب می‌کند، می‌گوید: من این پول را کنار گذاشته و برای خرید آذوقه هزینه می‌کنم و علاوه بر این پنیر، ماست و کره نیز درست می‌کنم که فروش خوبی دارد و مشتریان خاص خود را دارم.

قلی‌نژاد گفت: به‌دلیل اینکه رفت و آمدم به شهر با داشتن یک فرزند سخت بود مجبور شدم در  یک خانه قدیمی و مخروبه که ارثی بود ساکن شوم و به مرور زمان با فروش چند رأس گاو خانه جدیدی برای خودم احداث کردم و زمین روبروی خانه را نیز به گاوداری اختصاص دادم.

بانوی کارآفرین بیرجندی

وی در طول این پنج سال تجربیات زیادی کسب کرده و حتی اکنون تمامی کار نگهداری، دوشیدن شیر، زایمان و واکسیناسیون و تزریق سرم گاوها را خودش انجام می‌دهد و می‌گوید: غیر از تلقیح مصنوعی بقیه کارها را خودم انجام می‌دهم و علاوه بر این از بزرگ‌ترها  نحوه درست کردن پنیر، کره و ماست چکیده را هم یاد گرفته‌ام؛ در ابتدا هر چند برایم سخت بود ولی با کمک مادرم در این کار هم موفق شدم.

این بانوی کارآفرین در مسیر کارش با سختی‌هایی هم مواجه شده که از  دست دادن دو گوساله در همان سال‌های اولیه فعالیتش از جمله این سختی‌هاست، اما معتقد است چون مراقبت 24 ساعته از گاوها را داشته تاکنون ضرری متوجه‌اش نشده و او همه این موفقیت‌ها را توجه و لطف خداوند به خود می‌داند.

مشکلاتی که امید را نمی‌گیرد

قلی‌نژاد با ابراز رضایت از حمایت‌های کمیته امداد، بیان کرد: من برای ادامه کار باز هم به حمایت نیاز دارم چراکه قصد دارم گاوداری مکانیزه احداث کنم و برای این کار به زمین و تسهیلات 200 میلیون تومانی اشتغال امداد نیاز دارم که امیدوارم بتوانم زمین کنار گاوداری را بخرم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه با مکانیزه شدن گاوداری برای دو نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد شد به برخی از  مشکلات اشاره کرد و گفت: زمستان‌های سرد روستا و نبود گاز به‌عنوان یک مشکل اساسی است که نیازمند حمایت هستیم.

وی مجبور است برای زمستان در بیرجند خانه‌ای اجاره کند، چراکه بدون گاز سر کردن در این خانه دشوار است. این بانو معتقد است هر کسی روزی خودش را دارد و حیوان هم برکت خداست و تاکنون نشده ناامید شود و همچنان با وجود سختی، کارش را با شوق و توکل ادامه می‌دهد.

این کارآفرین بیرجندی خطاب به زنان خودسرپرست و جوانان با توجه به تجربه‌اش می‌گوید:  گاهی ممکن است چرخ روزگار بر وفق مراد نچرخد و در این مواقع نباید نا‌امید شد و از حرکت ایستاد بلکه باید با یک «یا علی» آستین‌ها را بالا زد و از حداکثر توانایی و ظرفیت خود استفاده کرد؛ می‌توان در کنار داشتن مدرک تحصیلی بالا یک حرفه هم ایجاد کرد که چند نفر بتوانند در کنار آن مشغول به کار شوند.

قلی‌نژاد در کنار گاوداری، 10 رأس دام سبک (بره و میش) نیز پرورش داده و ادامه می‌دهد: من هر سال محرم دو گوسفند نذر دارم و برای هیئت امام حسین(ع) خرجی می‌دهم.

بانوی کارآفرین بیرجندی

کمک به گذران زندگی 20 بانوی هنرمند 

فاطمه یوسفی، بانوی بیرجندی که سرپرست خانوار و کارآفرین در حوزه صنایع‌‌دستی است؛ از سال 80 وارد کارهای هنری شده و رشته اصلی‌اش معرق‌کاری است. وی در ابتدا کارش را با ساخت تابلوهای معرق شروع کرده و به‌دلیل اینکه درآمد حاصل از آن کفاف زندگی را نمی‌داده تصمیم می‌گیرد وارد سایر رشته‌های هنری نیز شود و این کار را از طریق برقراری ارتباط با بانوانی که شرایطشان خاص و بیشتر سرپرست خانوارند و خودشان هنرمند هستند، انجام می‌دهد.

وی صنایع‌دستی این بانوان هنرمند را در کنار آثار هنریش به فروش می‌رساند و برای آنها بازاریابی و منبع درآمدی ایجاد کرده است.

یوسفی می‌گوید: اولین تسهیلات را برای گسترش کارم از کمیته امداد امام خراسان‌جنوبی حدود شش سال پیش 15 میلیون تومان و در مرحله دوم حدود دو سال پیش 35 میلیون تومان گرفتم.

این بانوی کارآفرین بیرجندی که یک دختر 16 ساله هم دارد با سرمایه اندک خود و تسهیلات کمیته امداد توانسته از حدود یک سال پیش مغازه‌ای را اجاره و آثار هنری 20 بانوی دیگر را هم به بازار عرضه کند.

یوسفی علاوه بر این توانسته مجوز آموزشگاه آزاد صنایع‌دستی را هم بگیرد و با کمک چند مربی کارآموزانی را تربیت کند.

وی در سال‌های ابتدایی دهه 80 مربی کلاس‌های معرق میراث فرهنگی استان نیز بوده و در ادامه می‌گوید: چندین بار از صفر کارم را شروع کردم و آخرین بار در دو سال گذشته تمام سرمایه‌ام را به‌دلیل اعتماد به یک نفر از دست دادم ولی از نو شروع کردم.

یوسفی بیان کرد: تصمیم دارم در آینده نزدیک کارم را گسترش دهم و برای این کار به تسهیلات امداد نیاز دارم. فضای فعلی کوچک است و نمی‌توانم آثار بیشتری در اینجا به نمایش بگذارم و از طرف دیگر می‌خواهم نمونه صنایع‌دستی سایر استان‌ها را هم وارد بیرجند و برای فروش به مردم عرضه کنم.

وی ادامه داد: اجاره مغازه‌ها در بیرجند بسیار بالاست و اکنون ماهانه برای مغازه و آموزشگاه چهار میلیون تومان هزینه می‌کنم که برایم سنگین است.

این بانوی کارآفرین که در حال حاضر مشتریان خاصی در نقاط مختلف کشور از جمله شمال، تهران و حتی اهواز دارد با ابراز رضایت از همکاری کمیته امداد و اینکه مشاوره‌های خیلی خوبی در این مسیر به او داده شده است، ادامه داد: به تمام جوانان اعم از بانوان و آقایان توصیه می‌کنم که اگر به کار صنایع‌دستی علاقه دارند و قصد درآمدزایی و ایجاد اشتغال دارند، فعالیت در این حوزه مناسب است و یقیناً می‌توانند در این زمینه موفق شوند و می‌توانند حتی از صفر شروع کنند.

ایجاد 8192 فرصت شغلی تا پایان سال

محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی از ایجاد یک هزار و 532 فرصت شغلی از ابتدای سال برای مددجویان کمیته امداد خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون مبلغ یک هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات در خراسان‌جنوبی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ ۹۳۱ میلیارد ریال به‌منظور اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی در اختیار مددجویان و سایر اقشار نیازمند قرار گرفته است.

عرب با بیان اینکه بیش از ۸۲ درصد اعتبارات تسهیلات در خراسان‌جنوبی به اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی اختصاص یافته است، تصریح کرد: این فرصت‌های شغلی بیشتر در مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده و بیشترین آمار پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستان‌های بیرجند و درمیان بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امیدواریم با ایجاد فرصت‌های شغلی زمینه خودکفایی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد را فراهم کنیم، یادآور شد: ایجاد هشت هزار و 192 فرصت شغلی تا پایان سال در تعهد این مجموعه است که امیدواریم بانک‌ها همراهی بیشتری در پرداخت داشته باشند.

ایجاد شغل درست همان امری است که برای امیدآفرینی برای زندگی امروز به آن نیاز داریم؛ امری که به گشودن راه برای افراد بسیاری نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha