فعالیت‌های قرآنی مراکز «افق» بقاع متبرکه تقویت شود
کد خبر: 4084387
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ ۱۵

فعالیت‌های قرآنی مراکز «افق» بقاع متبرکه تقویت شود

مدیرکل اوقاف استان مرکزی با اشاره به تقویت زیرساخت‌های کرسی‌های تلاوت در بقاع متبرکه استان، گفت: تقویت فعالیت‌های قرآنی مراکز «افق» از برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و امیدواریم در سایه سیاست‌های در نظر گرفته شده این مراکز در بقاع متبرکه تقویت شود.

حجت الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف مرکزی

حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه رسانه‌ای به فعالیت‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: حضور ایکنا در برنامه‌های قرآنی مایه دلگرمی است و امید است این حضور در فرهنگ‌سازی رویدادهای قرآنی در کشور و جهان اسلام مؤثر واقع شده و حق مطلب ادا شود.

وی به تفاوت‌های ایجاد شده در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با سایر دوره‌ها اشاره و ادامه داد: امسال مرحله شهرستانی به دلیل ایجاد رقابت تنگاتنگ بین شرکت‌کنندگان با حفظ حقوق در این مرحله و سهمیه آنان جهت شرکت در مرحله استانی در 2 منطقه اراک و ساوه برگزار شد تا بدین سبب نخبه‌ها و ظرفیت‌های قرآنی شناسایی شوند. همچنین مسابقات اذان امسال با تفاوت‌هایی همچون ارسال فایل مؤذنان به تهران جهت داوری همراه بود.


بیشتر بخوانید


واحدی اضافه کرد: با توجه به اینکه در روز برگزاری مسابقات در مرحله استانی با تراکم داوری‌ها مواجه بودیم و همین عامل باعث می‌شد تا مسابقات با عجله و شتاب بیشتری از سوی داوران و متسابقان همراه باشد و شاید این شتاب کیفیت کار را تحت تأثیر قرار می‌داد، امسال به دلیل کاهش عجله در برگزاری و ارتقای سطح کیفی مسابقات اختتامیه در زمان دیگری (اوایل ربیع‌الاول، دهه وقف) برگزار می‌شود.

آمادگی اوقاف برای برگزاری دوره آموزشی ارتقای سطح

مدیرکل اوقاف استان مرکزی گفت: هرسال در مراسم اختتامیه فقط برگزیدگان رشته‌های آوایی تقدیر می‌شدند و هدایای سایر رشته‌ها در سکوت خبری و مراسمی ارسال می‌شد، هرچند متسابقان رشته‌های معارفی و ... از این امر گلایه نداشتند، اما اگر گلایه‌ای هم می‌کردند کاملاً به جا بود. امیدست در صورت مشخص شدن نتایج در مراسم اختتامیه امسال که با حضور قاریان بین‌المللی، شخصیت‌های مطرح کشوری برگزار خواهد شد از برگزیدگان سایر رشته‌ها نیز تجلیل شود.

واحدی به برگزاری دوره ساماندهی داوران اشاره و اظهار کرد: این دوره طی دوره‌هایی در استان برگزار شد و در قالب درجات اول تا چهارم سطح‌بندی شدند و در مسابقات استان نیز از همان داوران استفاده شد و در بخش‌هایی که طبق شیوه‌نامه سازمان داور نداشتیم از داوران غیربومی استفاده شد که همین عامل در ایجاد انگیزه برای متسابقان مثمرثمر خواهد بود. البته در کنار این امر وجود داورانی همچون استاد قره‌شیخلو و ابوالقاسمی می‌توانست کارگاه آموزشی قرآن برای بهره‌مندی متسابقان باشد و امید است که استفاده برده باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: بارها تأکید کرده‌ایم اگر راه‌یافتگان به مرحله کشوری همت به خرج داده و آماده باشند، اوقاف آمادگی دارد که برای آنان دوره ارتقای سطح با حضور داوران بین‌المللی و اساتید مجرب برگزار کند. استان مرکزی باید بتواند از هم‌جوار بودن با استان‌های قم و تهران نهایت استفاده را ببرد.

راه‌اندازی بنیاد کربلایی کاظم تأکید به جایی است

واحدی در ادامه توسعه فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: با توجه به اینکه راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی کربلایی کاظم مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است طبیعی است همه دستگاه‌های قرآنی از جمله اوقاف همت به خرج داده تا ساختار خوب قرآنی دیده شود و مسیرهای قانونی طی شده و مجوزهای لازم دریافت شود و این موضوع آغاز شود و این موضوع در دست بررسی است. راه‌اندازی بنیادی با نام این حافظ قرآن تأکید به جایی است؛ چراکه مورد غفلت قرار گرفته بود و جا دارد در حد بین‌المللی به آن پرداخته شود.

وی به میزبانی استان مرکزی جهت برگزاری همایش ملی تجلیل از حافظان قرآن اشاره و ادامه داد: تقویت فعالیت‌های قرآنی مراکز «افق» از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. تحقق این مهم مستلزم سیاست‌گذاری کلان کشوری است که بخشی از این سیاست‌ها ابلاغ و بخش دیگر ابلاغ نشده است، امیدواریم در سایه سیاست‌های در نظر گرفته شده و فعالیت قرآنی این مراکز در بقاع متبرکه تقویت شود.

حجت‌الاسلام واحدی تقویت زیرساخت‌های کرسی‌های تلاوت در بقاع متبرکه دارای ظرفیت را از دیگر برنامه‌های تنظیم شده عنوان و به برپایی کرسی تلاوت در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اشاره و اضافه کرد: قاریان و حافظان از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کرده و با استفاده از این محفل خود را به دفعات بسیار مورد ارزیابی قرار دهند تا بتوانیم در مسابقات قرآن مرحله کشوری با دست پر به استان بازگردیم.

انتهای پیام
captcha