وقتی هدف از مسابقات قرآن به ارائه عملکرد محدود می‌شود
کد خبر: 4084370
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

وقتی هدف از مسابقات قرآن به ارائه عملکرد محدود می‌شود

چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور محسوب می‌شود، در استان یزد به نحوی پایان یافت که سؤالات زیادی در ذهن برخی فعالان قرآنی و حتی رسانه‌ای استان به جای گذاشت.

مسابقات قرآن اوقافچهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور محسوب می‌شود، در استان یزد به نحوی پایان یافت که سؤالات زیادی در ذهن برخی فعالان قرآنی و حتی رسانه‌ای استان به جای گذاشت.

خبرنگار ایکنا شعبه یزد در یادداشتی به واکاوی این مسابقات از ابتدا تا پایان پرداخته است که بر اساس مشاهدات عینی از مسابقات صورت گرفت و در ادامه به مخاطبان تقدیم می‌شود.

چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه در سال 1401، همزمان با سراسر کشور در استان یزد نیز آغاز شد.

مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات چند سالی است که بنا به دلایلی از جمله تعداد کم شرکت‌کنندگان، به صورت منطقه‌ای و در برخی شهرستان‌ها به صورت ادغام برگزار و متسابقان در مرکز استان حضور می‌یابند تا در رقابتی نابرابر با متسابقان شهرستان یزد به رقابت بپردازند چراکه متسابقان یزدی در مرکز استان قطعاً از امکانات و ظرفیت‌های ویژه‌تری بهره‌مند شده و هستند اما متسابقان شهرستانی که غالباً از استعدادهای برتر قرآنی هستند، قرار را بر فرار ترجیح داده و تمام هم و غم خود را برای خوشنامی شهرستان خود به کار گرفتند و در مرکز استان به رقابت پرداختند.

مرحله شهرستانی در سکوت رسانه‌ای

مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم در روز اول ویژه بانوان در امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد و در بخش آقایان در امامزاده سید نصرالله(ع) یزد آغاز شد. در زمانی که متسابقان خود را برای روز دوم آماده می‌کردند، بارش شدید باران در شهر یزد در مدت زمان دو ساعت به سیلی تبدیل و خیابان‌ها و معابر از آبگرفتگی لبریز شد و مرحله شهرستانی در ساعات ابتدایی صبح روز جمعه لغو و به روز دیگری موکول شد.

در این زمینه اطلاع‌رسانی به فعالان قرآنی و حتی به داوران، در حدی ضعیف بود که برخی از شرکت‌کنندگان و داوران با هر سختی خود را به محل مسابقات رساندند اما با درهای بسته مواجه شدند. این در حالی است که مسئولان مربوطه می‌توانستند از طریق پیامک، به اطلاع‌رسانی هر چه سریعتر اقدام کنند، هر چند باران سیل‌آسا مسئولان و مدیریت استان و حتی مردم دارالعباده را غافلگیر کرده بود که می‌تواند توجیحی برای نبود اطلاع‌رسانی به موقع و درست تلقی کرد.

متأسفانه از سرگیری مرحله شهرستانی و اطلاع‌رسانی برگزاری این مسابقات، علی رغم پیگیری‌های متعددی که از سوی ایکنا شعبه یزد صورت گرفته بود، در سکوت رسانه‌ای برگزار و بعد از تماس‌های مکرر و در نهایت حضور در محل اداره کل اوقاف و امورخیریه، از برگزاری مسابقات اطلاع یافتیم که بنا به گفته یکی از مسئولان این نهاد، غیبت دو ماهه مسئول روابط‌عمومی دلیلی بر این امر بوده است.

مسئولان نیامدند

مرحله استانی از 17 شهریورماه در رشته‌های قرائت و حفظ با حضور متسابقان و برگزیدگان مرحله شهرستانی در محل امامزاده سید نصرالله(ع) یزد آغاز شد و به گفته ناظر سازمان اوقاف کشور با نظم خاص و در سطح عالی برگزار شد البته مشاهدات عینی خبرنگار ایکنا نشان داد، متسابقان حضور کمرنگی را به ثبت رساندند.

اختتامیه مسابقات همان شب برگزار و از برگزیدگان مرحله استانی تجلیل به عمل آمد، اما مراسمی که خود به نام قرآن مزین شده بود، با مهجوریت و با غریبانه‌ترین حالت ممکن و بدون حضور اکثریت قریب به اتفاق برترین‌ها و مسئولان استانی حتی مسئولان اوقاف برگزار شد.

این مسابقات در حالی در استان به اتمام رسید که اکثر فعالان قرآنی در پیاده‌روی اربعین به سر می‌برند و مراسم اختتامیه در حالی برگزار شد که سئوالات بسیاری را به جای گذاشت اینکه چرا مسئولان استان و حتی فعالان قرآنی حداقل در مراسم اختتامیه حضور نیافتند، چرا مسابقات به نحوی برگزار شد که می‌بایست برگزار شود نه در زمانی مناسب و در شأن قرآن کریم و ... 

اعظم‌السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا یزد

انتهای پیام
captcha