مسابقات قرآن اوقاف خوزستان از نگاه برگزیدگان
کد خبر: 4082851
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

مسابقات قرآن اوقاف خوزستان از نگاه برگزیدگان

برگزیدگان مسابقات قرآن اوقاف که نمایندگان قاریان و حافظان استان هستند، هر ساله نقد و نظراتی نسبت به این رویداد دارند که توجه به آنها می‌تواند به کارکرد اوقاف استان و کشور در برگزاری مطلوب‌تر این رقابت کمک کند.

مسابقات قرآنچهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان هفته گذشته هفتم و هشتم شهریور برگزار شد و نتایج آن در رشته‌هایی آوایی اعلام شد. برگزیدگان این مسابقات که نمایندگان قاریان و حافظان استان هستند، نقد و پیشنهاداتی نسبت به این رویداد دارند که توجه به آنها می‌تواند به اوقاف استان و کشور در برگزاری مطلوب‌تر این رقابت کمک کند. گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با سه برگزیده اول دو رشته حفظ کل و قرائت (تحقیق) قرآن کریم با محتوای «چگونگی برپایی مسابقات قرآنی اوقاف» تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

اسحاق زویدات، حائز رتبه اول رشته حفظ کل درباره مسابقات قرآن امسال به ایکنای خوزستان گفت: در خوزستان از داوران خوبی برخوردار هستیم اما در مسابقات امسال، برخلاف سال‌های گذشته از داوران خارج از استان استفاده شد. به صورت کلی مسابقات خوب بود و رقبا در رشته حفظ کل در سطح بالایی قرار داشتند.

وی با اشاره به آمادگی خود برای حضور در این رویداد قرآنی گفت: پیش از مسابقات روزی یک جزء از آیات قرآن را تلاوت می‌کردم تا بتوام آمادگی خوبی برای این رویداد داشته باشم.

عبدالله میاحی، حائز رتبه دوم رشته حفظ کل نیز با بیان اینکه مسابقات امسال از نظر اطلاع‌رسانی و زمانبندی تغییرات محسوسی نسبت به سال‌های گذشته داشت، گفت: تعداد زیادی در رشته حفظ قرآن شرکت کردند که 80 درصد آن‌ها از سطح کیفی بالایی برخودار بودند، به نحوی که رقابت شرکت‌کنندگان نزدیک و اختلاف نمرات کم بود.

وی با تصریح بر اینکه نگاه‌ها به رشته حفظ قرآن در خوزستان ضعیف است، گفت: شرایط در خوزستان به گونه‌ای است که بعد از برگزاری این رویداد تا سال آینده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هیچ‌کس از ما سراغی نخواهد گرفت. 99 درصد چهره‌های حاضر در این مسابقات تکراری بودند، زیرا حافظان قرآن غیر از فضای مسابقات، جایی برای حضور و نشان دادن توانمندی خود ندارند. اگر به حافظان قرآن جایگاه و امتیازی مانند داوری یا مربیگری داده می‌شد مجبور نمی‌شدند هر سال در یک رویداد تکراری شرکت کنند بلکه باید استعدادهای جدیدتری در مسابقات دیده می‌شدند. روند رشد تعریف شده‌ای پیش روی حفاظ نیست. 

این حافظ قرآن با تأکید بر اینکه باید در این مسابقات به دنبال بازدهی باشیم، گفت: ما در حین مسابقات می‌دیدیم که داوران در حین ثبت نمره، نکاتی در ارتباط با اجرای شرکت‌کننده در فرم‌های داوری خود می‌نویسند. اوقاف استان فقط نمرات و امتیازها را در اختیار ما می‌گذارد و ما از آن نکات مطلع نمی‌شویم. داوران حاضر در مسابقات امسال استادان بزرگی هستند که سالی یکبار به استان می‌آیند اما فرصتی برای بهره‌مند شدن از این چهره‌ها وجود ندارد.

میاحی تأکید کرد: باید از تجربه داور در مسابقات استفاده شود و کسی که رتبه‌ای در این مسابقه کسب نکرده است، حداقل با یک تجربه جدید از این مسابقات خارج شود.

ابراهیم ربیحاوی، که رتبه سوم رشته حفظ کل را در این مسابقات به دست آورد، گفت: سال گذشته نیز در این مسابقات شرکت کردم. مسابقات امسال در سطح خوبی برگزار شد. نکته مسابقات امسال حضور داورانی خارج از استان بود که شیوه نمره دادن آن‌ها با داوران استان خوزستان بسیار متفاوت بود. برای مثال اگر در سال گذشته در بخش لحن رتبه 28 را از داور می‌گرفتم، امسال 17 گرفتم. نمرات پایین بود و فضایی برای گفت‌وگو میان داوران و شرکت‌کنندگان فراهم نشد.

وی با بیان اینکه مسابقات از فضای مناسبی برخوردار بود، گفت: تعداد حافظان قرآن نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده بود. اگر این رویداد طی دو روز برگزار می‌شد، شرایط بهتری به وجود می‌آمد.

علی حزبیان، حائز رتبه اول رشته قرائت نیز گفت: مسابقات خیلی خوب برگزار شد و دوستان شرکت‌کننده در رشته تلاوت تحقیق، اجرای خوبی داشتند. داوران نیز زیر نظر شورای عالی قرآن برای داوری این مسابقات انتخاب شده بودند. تغییر محسوسی در مسابقات نسبت به سال‌های گذشته ندیدم اما همه رقبا در رشته قرائت از قاریان برتر استان بودند.

وی با اشاره به تمرین‌های خود قبل از شروع مسابقات گفت: امسال سعی کردم تلاش بیشتری برای حضور در مسابقات انجام دهم و از دو ماه پیش از مسابقه تمرینات خود را شروع کردم و  به دلیل حضور هر ساله در این مسابقات با فضای مسابقات آشنا بودم و امیدوارم که برای مرحله کشوری اجرای خوبی داشته باشم.

عدنان مؤمنین، حائز رتبه دوم رشته قرائت تحقیق گفت: چند سالی از فضای مسابقات و رقابت بچه‌های قاری دور بودم و این باعث شد که از رسیدن به یک سری مراحل در تلاوت قرآن جا بمانم، اما در حج امسال فرصت همنشینی با اساتید قرآن را به دست آوردم و توانستم نکات کلیدی برای حضور در مسابقات را فرا بگیرم و تلاش کردم آنها را در چارچوب تلاوتم اعمال کنم. آنچه توقع‌ داشتم کسب نکردم اما خدا را شاکرم که توانستم رتبه دوم این مسابقات را کسب کنم و امیدوارم بتوانم در مرحله کشوری عملکرد بهتری از خود نشان دهم.

وی با بیان اینکه فضای مسابقات بهتر از سال‌های قبل و رقابت خوبی بین بچه‌ها حاکم بود، افزود: امیدوارم بتوانیم در چارچوب رقابت سالم به همدیگر در مسیر قرآن کمک کنیم. در کنار رقابت، دورهمی قرآنی بسیار خوبی بود. نکته مهم این است که امسال مسابقات کشوری در خوزستان برگزار می‌شود. اگر قرار باشد برخی ناهماهنگی‌ها که در مرحله استانی پیش آمد، در مرحله کشوری پیش بیاید ممکن است برای خوزستانی که برگزیدگان قرآنی مثال‌زدنی در سطح کشور و بین‌الملل دارد، شایسته نباشد. امیدوارم خوزستان علاوه بر میزبانی، سهمیه‌های بیشتری برای حضور در مسابقات کشوری داشته باشد. به دوستانم که حائز رتبه در رشته قرائت شدند نیز تبریک می‌گویم.

صالح دغاغله، که رتبه سوم در رشته قرائت تحقیق این مسابقات را کسب کرد با بیان اینکه سطح مسابقات قرآن اوقاف خیلی بالا و نسبت به مسابقات کشوری بسیاری از ارگان‌ها نیز بالاتر است، گفت: قاریان خوزستان اکثراً حرفه‌ای و جزو شرکت‌کنندگان مسابقات کشوری هستند. رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌کنندگان بود و نفرات برتر اختلاف زیادی با هم نداشتند.

وی با تصریح به اینکه در اجرای مسابقات ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی وجود داشت، گفت: جای تعجب است که اوقاف برای این مسابقات - که رسمیت زیادی برای آن قائل است - جای ثابتی ندارد. مسئله دیگر ناهماهنگی در زمان است. زمان برگزاری مسابقه رشته تحقیق ساعت 14 است، اما مسابقات در ساعت 18 یا 19شروع شد. این فاصله زمانی قاری را خسته می‌کند. در برخی از استان‌ها حتی ساعت دقیق اجرای هر قاری از قبل به او اعلام می‌شود. ای کاش اوقاف استان از تجربه مسابقات استان‌های دیگر استفاده کند.

انتهای پیام
captcha