ضرورت تعریف طرح‌های مهیج قرآنی
کد خبر: 4082697
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان/ 12

ضرورت تعریف طرح‌های مهیج قرآنی

شرکت‌کننده مرحله استانی در رشته حفظ 10 جزء مسابقات قرآن اوقاف با اشاره به اینکه برای تربیت متسابقانی مقام‌آور باید جهاد علمی در حوزه قرآن صورت گیرد، گفت: در تمام عرصه‌ها و رشته‌ها می‌توان مهیج عمل کرد؛ چراکه هیجان فقط به ورزش محدود نشده است و می‌توان این تهیج را در فعالیت‌های قرآنی نیز وارد کرد.

محمد طاهرمیرزایی

محمد طاهرمیرزایی، قاری روشندل و شرکت‌کننده مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ 10، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء، کل و حتی ترتیل سطحشان نسبت به سال‌های گذشته بالاتر بود، اظهار کرد: چندسالی است که متسابقان استان در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ توفیق کشوری ندارد و این امر ضعفی برای استان ما که دارای نخبگان بسیاری است محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: برای تربیت متسابقانی مقام‌آور باید جهاد علمی در حوزه قرآن صورت گیرد تا بتوان به نتایج کشوری امیدوار بود. برای رسیدن به اهداف باید برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته و برای رشد قرآنی استان اقدامات زیربنایی انجام داد؛ چراکه زمینه‌ها همچون جوانانی مستعد در راستای تربیت نمایندگانی قوی جهت شرکت در مسابقات قرآن اوقاف در استان وجود دارد و لازم است همه مسئولان قرآن جهادی وارد میدان شده و همگی این رسالت را بر دوش بگیرند.

طاهرمیرزایی ضرورت سرمایه‌گذاری قرآنی روی نوجوانان و کودکان مستعد با هدف توجه به نقاط محروم را مورد تأکید قرار داد و افزود: فعالیت در حوزه قرآن باید علمی‌تر دنبال شود؛ چراکه دنیای امروز دنیای علم است و شبهات؛ از این رو با علمی‌تر شدن آموزش‌ها علاوه براینکه فرد تخصصی تربیت شده و رشد می‌کند در مقابل شبهات نیز بیمه می‌شود.

این حافظ روشندل در ادامه سخنان خود به اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کرد و مهم‌ترین عامل عدم تحقق طرح را کم توجهی به آموزش خانواده‌ها دانست و ادامه داد: کودکان و نوجوانان از حفظ قرآن استقبال می‌کنند، اما مراکز آموزشی دوره‌ای برای خانواده قرآن‌آموزان ندارند تا نحوه برخورد و تشویق‌ها آموزش داده شود.

طاهرمیرزایی در تکمیل سخنان خود گفت: از سوی دیگر والدین می‌توانند در کنار فرزند یا فرزندان خود به حفظ قرآن یا حفظ موضوعی بپردازند که این مهم عاملی مؤثر برای تشویق فراگیران است. مهدهای قرآن، جامعةالقرآن، مراکز قرآنی و همه آنانی که در رشته حفظ فعالیت دارند باید در کنار تربیت حافظان نوجوان برای خانواده‌ها نیز برنامه منسجم و مدون داشته باشند. بهترست اگر برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن سرمایه‌گذاری می‌شود بخشی از آن هزینه صرف آموزش خانواده‌ها شود.

این حافظ 10 جزء با تأکید بر اینکه روش‌های آموزشی را باید آزمایش کرد تا مهیج‌تر، کارشناسانه شده و دقیق‌تر پیش روند، اضافه کرد: برگزاری برنامه و طرح‌هایی همچون جام حافظان می‌تواند با ایجاد تهییج انقلابی در حوزه حفظ ایجاد کند، به شرط آنکه برنامه‌ریزی‌تر شده پیش رود و البته بودجه لازم نیز برای آن در نظر گرفته شود.

طاهرمیرزایی ادامه داد: مسئولان برای رسانه ملی می‌توانند طرح‌های جذاب و مهیج قرآنی برای گروه‌های سنی مختلف تعریف کنند، اما متأسفانه این مجموعه و همینطور مابقی رسانه‌ها در حوزه قرآن ضعیف عمل می‌کنند و در واقع سهم شبکه‌های پرمخاطب صدا‌و‌سیما از فعالیت‌های قرآنی صفرست.

این قاری روشندل در پایان با بیان اینکه برای فعالیت‌های قرآنی باید بودجه اختصاص داد، اظهار کرد: چطور وزارت ورزش و جوانان داریم، اما قرآن و جوانان نداریم تا برای فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و اهل‌ بیتی(ع) برنامه‌ریزی کند. در تمام عرصه‌ها و رشته‌ها می‌توان مهیج عمل کرد؛ چراکه هیجان فقط به ورزش محدود نشده است و می‌توان این تهیج را در حوزه قرآن وارد کرد.

انتهای پیام
captcha