نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 4082596
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری دیدگاه اسلام و آیات قرآن کریم درباره نقش زنان در جامعه، به تبیین نکاتی درباره نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج) پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 11 شهریورماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که در بحث مهدویت مطرح می‌شود این است که نقش بانوان در قیام جهانی امام زمان(عج) چقدر است.

وی ادامه داد: اسلام، زن را در کنارِ مرد دیده است چنانچه خداوند فرموده است «إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي» (سوره حجرات، آیه 13) ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم.

حدائق افزود: دیدگاه ادیان الهی و ادیان آسمانی خاصه اسلام، زن در کنار مرد، «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ» (سوره توبه، آیه 71؛ سوره احزاب، آیه 35)، «والصالحین و الصالحات»، «الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ» (سوره احزاب،‌ آیه 35)، «والمؤتکفین والمؤتکفات» در همه جا، خداوند، زن و مرد را یکسان دیده است؛ از نظر عبادت، از نظر عمل، از نظر اخلاق و فضیلت و هیچ جا نداریم که عبادت مرد، مزیّت بر عبادت زن داشته باشد یا ارزش عبادت مرد از ارزش عبادت زن بیش‌تر باشد. این نگاه، نگاه اسلام است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با یادآوری سخنان امام راحل که فرمودند از دامن زن مرد به معراج می‌رود، گفت: ما موفقیت‌های مردان بزرگ را به اعتبار مادران شایسته داشته‌ایم. یکی از افتخارات امام حسین(ع) در روز عاشورا، دامن پاک مادرش بود که امام، در روز عاشورا به پنج چیز افتخار کرد: بندگی خدا، تبعیت از پیامبر(ص)، معاشرت با بندگان خوب خدا و مؤمنین، تربیت عالمانه و خردمندانه‌ علی(ع) و دامن پاک فاطمه‌ زهرا(س). این نقش و جایگاه رفیع زن در ادیان آسمانی خصوصاً اسلام است.

وی با طرح این سؤال که نسبت نقش بانوان در قیام جهانی حضرت مهدی چیست، گفت: روایتی را مفضّل بن عمر، از امام صادق نقل می‌کند که امام صادق(ع) می‌فرماید وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، سیزده نفر از بانوانی که در گذشته‌ تاریخ اسلام، این‌ها منشأ اثر و خدمت بودند، این‌ها با امام زمان(ع) می‌آیند و در حقیقت، رجعت می‌کنند و به دنیا برمی‌گردند. چون یکی از اتفاق‌های مبارکی که در زمانِ ظهور اتفاق می‌افتد، رجعت مردان مؤمن و زنان مؤمنه‌ای است که این‌ها آرزو داشتند دولت امام زمان(عج) را درک کنند و عمر طبیعی کفاف نداد و این‌ها به رحمت الهی پیوستند یا شهید شدند. خداوند فرصت می‌دهد زمان ظهور امام زمان(عج)، این‌ها برمی‌گردند و در محضر امام زمان، خدمت می‌کنند و منشأ خدمت هستند.

حدائق اضافه کرد: این سیزده بانویی که رجعت می‌کنند بخشی از این‌ها از مادران شهدا هستند؛ مادر عمار یاسر، بانوان دیگر، بعضی‌ها مادر چند شهید و بخشی از این‌ها در دفاع از ارزش‌های دینی شهید شده‌اند که نام این‌ها هم در روایات برده شده و پاسداری از ارزش‌های دینی کرده‌اند تا جایی که خودشان به شهادت رسیده‌اند. این‌ها به عنوان شاخص، رجعت می‌کنند و به محضر امام زمان(عج) می‌رسند و مسئولیت هدایت و پاسخگویی و تقویت جامعه‌ بانوان را در مراجعه‌ به مسائل مربوطه به آن‌ها را به عهده دارند.

عضو جامعه روحانیت شیراز یادآور شد: در جای دیگری، آقای حمران، از امام باقر(ع) نقل می‌کند که در زمان امام زمان(عج)، حکمت و علم چنان گسترده می‌شود که بانوان حتی در خانه‌ خودشان، بر طبق کتاب خداوند و سنّت رسول‌الله قضاوت می‌کنند. این همان جهش عظیم علمی است که اتفاق می‌افتد. حتی اگر خانم در درون خانه‌ خودش هم به استناد قرآن و به استناد روایات معصومین رأی و نظر می‌دهد.

وی بیان کرد: حدیث دیگری در کتاب شریف بحارالأنوار، جلد 52 هست که امام باقر(ع) می‌فرماید به خدا قسم، یاران امام زمان(عج) در عصر ظهور، هنگام ظهور، سیصد و سیزده نفر هستند که پنجاه نفر از آن سیصد و سیزده نفر، از بانوان تشکیل شده و یاران حضرت از بانوان هستند.

حدائق در پایان گفت: از روایات دیگری که دلالت بر این امر می‌کند استفاده می‌کنیم که در عصر ظهور و در قیام جهانی امام زمان، بانوان، نقش بسیار مؤثری هم در شروع قیام و هم در کنار امام زمان(عج) و هم در گسترش فرهنگ توحیدی در سراسر عالم به عهده دارند و این مسئولیت سنگین را پذیرا هستند.

انتهای پیام
captcha