شهرستان‌های اصفهان پیشرفت قابل توجهی در مسابقات سراسری داشته‌اند
کد خبر: 4082429
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
شاه‌میوه در گفت‌وگو با ایکنا:

شهرستان‌های اصفهان پیشرفت قابل توجهی در مسابقات سراسری داشته‌اند

رئیس هیئت داوران مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان گفت: آن دسته از شهرستان‌های استان که معمولاً در مسابقات سراسری مطرح نبودند، امسال در رشته‌هایی مثل قرائت و ترتیل، پیشرفت قابل توجهی داشتند.

مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان

غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سطح کیفی این مسابقات، اظهار کرد: کیفیت فنی شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی با گذشته نداشت، البته در شهرستان‌ها شاهد پیشرفت بودیم و با وجود اینکه همواره این انتظار وجود دارد تا شهرستان‌های اصفهان، کاشان و آران‌وبیدگل دست برتر را در مسابقات داشته باشند، ولی امسال در رشته‌های قرائت و ترتیل، شرکت‌کنندگان توانمندی از شهرستان‌های گلپایگان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و برخوار حضور داشتند و باعث شگفتی است که این شهرستان‌ها از دو سال گذشته تاکنون این‌قدر پیشرفت کرده‌اند.

وی افزود: از این نظر، در شهرستان‌هایی که مطرح نبوده‌اند، پیشرفت بسیار خوبی رخ داده، ولی در شهرهای مطرح وضعیت مانند گذشته است، هر چند شهرستان کاشان امسال در رشته قرائت، دو چهره خوب معرفی کرد که آینده روشنی دارند و می‌توانند در سطح کشور صاحب رتبه شوند. این دو شرکت‌کننده به سبک اللیثی و شحات می‌خوانند و صداهای بسیار قابلی دارند، ولی در خصوص تجوید و صداسازی باید بیشتر تمرین کنند و در مجموع، تجربه بیشتری به‌دست آورند. آنها در سال‌های آینده، جزو سرمایه‌های استان اصفهان در رشته قرائت خواهند بود و بهتر است دوره‌هایی برایشان برگزار شود تا از نظر فنی پیشرفت کنند.

رئیس هیئت داوران مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان، کیفیت برگزاری مسابقات از نظر اجرایی را نیز بسیار خوب خواند و گفت: با توجه به اینکه مسابقات سال گذشته نیز در همین مکان برگزار شده بود، از تجربیات مربوطه استفاده و نواقص و کمبودها تا حد زیادی برطرف شد. سال گذشته، این تجربه به‌‎دست آمد که اگر مسابقات آقایان در سالن پایین برگزار شود، صدا بیشتر می‌پیچد و تداخل صوتی ایجاد می‌شود. بنابراین، امسال مکان را تغییر دادیم و تداخل صدا به حداقل رسید. نظم و انضباط کاری نیز نسبت به سال گذشته بهتر شده بود.

وی تأکید کرد: در شهرستان‌های مطرح استان، همان وضعیت موجود به لحاظ فنی حفظ شده و دلیل آن نیز این است که قاریان و حافظان اهل شرکت در جلسات اساتید مطرح و استفاده از تجربیات آنها نیستند و رفع اشکال نمی‌کنند. بنابراین، وقتی برای این کار اختصاص نمی‌دهند و زانوی شاگردی جلوی اساتید به زمین نمی‌زنند. در واقع، برخی به داشته‌های خود اکتفا می‌کنند و هر سال نیز با همان اندوخته‌ها در مسابقات حاضر می‌شوند.

شاه‌میوه درباره اعتراض شرکت‌کنندگان رشته اذان به شیوه اجرای رقابت‌ها در این بخش، گفت: تعداد شرکت‌کننده‌ها در رشته اذان زیاد است و در کل کشور، به دو هزار و 500 نفر می‌رسد. بنابراین، امکان اینکه آزمون آنها با حضور داور برگزار شود، در سطح کشور فراهم نیست. از طرف دیگر، در بعضی از استان‌ها، داور متخصص برای رشته‌هایی مثل اذان، تواشیح و دعاخوانی وجود ندارد. لذا، امکان داوری این رشته‌ها در سطح استان‌ها فراهم نیست، ولی در مرکز، تیم داوری تخصصی رقابت‌های سراسر کشور را ارزیابی می‌کنند و بهترین شیوه در حال حاضر، همین است. ضمن اینکه مرحله نهایی نیز به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. استان اصفهان داور تخصصی در این رشته‌ها دارد، ولی برای سراسر کشور باید ضابطه یکسان وجود داشته باشد. در نهایت باید گفت، اگر در کیفیت ضبط تفاوت وجود داشته باشد، در داوری تأثیر می‌گذارد، ولی معمولاً ناظر مسابقات تلاش می‌کند تا ضبط اجراها کیفیت یکسانی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha