طرح شهردخت‌های نوآوری در تهران اجرا می‌شود
کد خبر: 4081593
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
مریم اردبیلی:‌

طرح شهردخت‌های نوآوری در تهران اجرا می‌شود

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران طرح شهردخت‌های نوآوری را زیرساخت جدیدی اعلام کرد که برای دختران شهر تهران در مناطق ایجاد می‌شود و گفت:‌ تا پایان سال این زیرساخت‌ها در چهار یا پنج نقطه شهر افتتاح خواهد شد.

اردبیلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با موضوع برنامه‌های حوزه بانوان شهرداری تهران امروز، هفتم شهریورماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اردبیلی طی سخنانی اظهار کرد: در شش ماه اول امسال حیطه‌های مختلفی از فعالیت‌ها در اداره کل بانوان دنبال شده است. مجموعه کارهای مشارکتی که در حوزه بانوان از سال گذشته در قالب ریحان شهر آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. در این زمینه از مجموع طرح‌های ارئه شده، ۵۸ طرح احراز شد که اجرای آن‌ها نیز مبتنی بر نیاز محله‌ای آغاز شده است.

وی افزود: برخی از این طرح‌ها فاز اولیه خود را به پایان رسانده و در مراحل بعدی قرار دارد. نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۹ تا ۱۸ شهریورماه در بوستان گفت‌و‌گو برگزار می‌شود؛ هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه پرداختن به موضوع زنان سرپرست خانوار و ارائه محصولات ایشان است.

اردبیلی با بیان اینکه در این نمایشگاه محصولات تولیدی بانوان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، گفت: این نمایشگاه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در فضای ۴۷۰۰ مترمربع به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. در این نمایشگاه مجموعه‌های کوثر امور بانوان شهرداری تهران فعالیت دارند و تعداد ۴۶۵۲ نفر از افرادی که تولید محصول دارند در ۳۱۰ فضای فروش نسبت به ارائه و فروش محصولات اقدام می‌کنند.

اردبیلی بیان کرد: در حوزه زنان سرپرست خانوار، برای بانوان دوره‌های آموزشی رایگان، برنامه‌های سلامت محور، خودمراقبتی و مهارت‌آموزی برگزار شد. همچنین، فرصت فروش دائمی و فصلی نیز برای بانوان سرپرست خانوار در تهران فراهم شده است. این نمایشگاه‌ها در چهار نقطه حکیمیه، خاوران، جنت و گلشن برپا بوده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: برای فرزندان بانوان سرپرست خانوار نیز برنامه‌هایی در زمینه فرام کردن امکان تحصیل ایشان و پرورش استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده است. همچنین، در زمینه آموزش مشاغل خانگی نیز‌ برای بانوان جوان و خانه‌دار برنامه‌هایی در حال اجراست.

هزار امید برای دختران ۱۳ تا ۱۸ سال

اردبیلی با اشاره به برگزاری اردوهای کارآفرینی برای دختران ادامه داد: مجموعه طرح‌های هزار امید(رویدادهای نوآوری دختران در شهر تهران) برای دختران ۱۳ تا ۱۸ سال در حال برگزاری است و طی اجرای این طرح تعداد یک هزار دختر نوجوان در مراسم جشن هزار امید شرکت کردند. مجموعه طرح‌های نوآوری و کنشگری دختران نیز با کمک گروه‌های صاحب ایده در این زمینه در دست اقدام است که در این زمینه ماهیانه هزار دختر نوجوان در دوره‌های گردشگری حضور دارند.

وی با اشاره به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز اظهار کرد: زیرساخت‌های این مسئله مشخص شده و از اینکه بانوان می‌توانند با حفظ شأن در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند خوشحال هستیم. همچنین، تلاش می‌کنیم تا در روز دختر نمایشگاهی از مجموعه فعالیت‌های دختران تهران که برای شهر خود انجام داده‌اند برگزار کنیم.

اردبیلی با بیان اینکه اجرای مجموعه پکیج‌های تهران مبتنی بر موضوع خانواده محوری در تهران آغاز شده و نظرات شهروندان در این زمینه در راستای احصای شاخص‌های خانواده محور در حوزه شهری در دستور کار قرار دارد، گفت:‌ در ایام ماه‌های محرم و صفر طرح‌های مختلفی همچون زیر آسمان روضه در بوستان‌های ویژه بانوان برگزار شد که همچنان نیز ادامه دارد.

ایجاد اشتغال برای برخی بانوان زندانی 

وی با اشاره به اینکه در ایام ماه‌های محرم و صفر از ظرفیت مجموعه‌های مردمی که تمایل به فعالیت دارند استفاده کرده و بستر و زمینه را برای فعالیت هرچه بهتر ایشان فراهم می‌کنیم، گفت: طی تفاهم نامه‌ای که با زندان زنان تهران داشتیم، مقرر شد برای ۱۶۵ نفر از بانوان زندانی که رأی باز دارند شرایط آزادی به شرط اشتغال فراهم شود که این فعالیت انجام شده و شغل لازم برای ایشان از سوی شهرداری فراهم شده است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران به تفاهمی که با دانشگاه الزهرا(س) منعقد شده است اشاره و اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح دانشگاهی به وسعت شهر هستیم که بانوان و دختران در رشته‌های مختلف این امکان را داشته باشند که مقطعی به عنوان کارورز را گذرانده و با محلات شهر مرتبط شوند و بتوانند در سطوح مختلف نقش‌آفرینی کنند.

اردبیلی با بیان اینکه تولیدات بانوان زندانی نیز در هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی ارائه می‌شود، گفت: دبیرخانه رویداد ریحان شهر نیز تا پایان شهریورماه جاری آماده پذیرش طرح‌های نوآور برای بهبود وضعیت محلات تهران از نگاه مجموعه‌های مردمی خواهد بود.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران به دنبال درآمدزایی از فضاهای مربوط به بانوان سرپرست خانوار نیست و اتفاقاً در این زمینه هزینه نیز داشته و به دنبال رفع مشکلات این قشر از جامعه است. همچنین، طرح شهردخت‌های نوآوری نیز زیرساخت جدیدی است که برای دختران شهر تهران در مناطق ایجاد می‌شود و تا پایان سال این زیرساخت‌ها در چهار یا پنج نقطه شهر افتتاح خواهد شد. در این شهردخت‌ها مسئله شتابدهی به فعالیت‌های نوآورانه دختران کودک، نوجوان و جوان انجام می‌شود که در مناطق مختلف شهر ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha