ویژگی‌های اصیل مدیریت هیئتی ناشناخته مانده است
کد خبر: 4081470
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
وزیر آموزش و پرورش:

ویژگی‌های اصیل مدیریت هیئتی ناشناخته مانده است

وزیر آموزش و پرورش در همایش «مداحان تعلیم و تربیت» گفت: ابعاد متعالی و ویژگی‌های اصیل مدیریت هیئتی ناشناخته مانده است.

یوسف نوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، گردهمایی بزرگ مداحان تعلیم و تربیت با عنوان نسل قاسم، ۶ شهریورماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این همایش با اشاره به اهمیت حضور در جمع مداحان و روضه‌ها و مراسم‌های مذهبی، اظهار کرد: هرچه داریم از امام حسین(ع) است و این موضوع بسیار مهم است که بدانیم کشتی نجات همه ما همین مکتب حسینی خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود همه مکاتب غیر دینی و اصرارهای رسانه‌های معاند، همیشه شاهد حضور والدین و فرزندانشان در مراسم‌های مذهبی بوده‌ایم، گفت: این حضور، به شکرانه نیاز دارد زیرا از دامان اهل‌بیت(ع) جدا نشده‌ایم.

نوری با اشاره به اینکه هیئت یک تربیت سیاسی ـ اجتماعی است، بیان کرد: این تربیت در ساحت هنر و زیباشناختی شکل‌گرفته زیرا کسی که روضه می‌خواند، کار هنری انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی می‌خواهند مدیریت هیئتی را زیر سؤال ببرند، گفت: فرق مدیریت هیئتی با مدیریت خدمتگزار غربی، این است که مدیریت آن‌ها رو به انسان و جهت‌گذاری مدیریت هیئتی رو به خدا است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نظام تربیتی ما نیز باید در همین مسیر باشد چراکه مسیر صحیح، همین است و غیر از این مسیری نداریم.

وی گفت: امنیت، صحت، سلامت، پایداری و همه تعاریف و اصول و ارزش‌های خوب در سایه امام حسین(ع) و با حضور در خیمه آن حضرت حاصل می‌شود.

نوری با اشاره به اهمیت هیئت‌های عزاداری ادامه داد: من به عنوان یک معلم و با نگاه تربیتی می‌گویم که اگر ما می‌خواهیم ساحت‌های مختلف تربیت را محقق کنیم، باید به هیئت‌ها توجه داشته باشیم. چون هیئت‌های عزاداری که شامل ساحت‌های مختلف از جمله اعتقادی، اجتماعی و سیاسی و هنری و زیبایی‌شناختی می‌شود، بهترین مرکز و محور برای تربیت دانش‌آموزان و آینده‌سازان به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در این میان رخ می‌دهد، ایجاد شبکه ارتباطی بین بچه‌های هیئتی است؛ به نظر من ابعاد متعالی و ویژگی‌های اصیل مدیریت هیئتی ناشناخته مانده است.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از جریاناتی که طی سالیان گذشته، مدیریت هیئتی را تضعیف می‌کنند و با ادبیات نامناسب به آن خرده می‌گیرند، اظهار کرد: متأسفانه این جریانات هدفمند و مخرب، اصطلاح مدیریت هیئتی را برای امور بی‌برنامه و ضعیف به کار می‌گیرند.

وی گفت: این اصطلاح را برخی افراد و جریان‌ها با این هدف ایجاد کرده‌اند که ما بچه‌هایمان را به هیئت‌های عزاداری نفرستیم؛ این‌ها پیاده‌نظام‌ لیبرال دموکراسی غرب هستند که نیاز است در این خصوص حواسمان جمع باشد.

نوری با اشاره به اتفاقات مثبت و رویکردهای تربیتی که در هیئت‌های مذهبی و عزاداری جریان دارد، افزود: امروز در همین همایش شاهد هستیم که نوجوانان و کودکان مداح، دست استادان خود را می‌بوسند و به آن‌ها احترام می‌گذارند؛ این فرهنگ زیبای استاد و شاگردی برای ما بسیار ارزشمند است که باید همین را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه خوب هیئت و مدیریت هیئتی، «خدمتگزاری» است؛ سال‌ها قبل وقتی امام راحل فرمودند که بهتر است به من خدمتگزار بگویید تا رهبر؛ دنیا به زعم خود دنبال الگویی به عنوان مدیریت خدمتگزار رفت؛ این در حالی است که همین الگو به معنای واقعی و اصیل در هیئت‌های عزاداری و مذهبی ما جریان دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: البته آن چیزی که دنیا به دنبال آن رفت، به نقطه‌ای متصل نیست اما در فرهنگ متعالی ما به خداوند متصل است؛ آن جهت‌ها به شخص و فرد می‌رسد اما این جهت‌ها به خدا وصل می‌شود؛ بنابراین ما باید مدیریت هیئتی را با همه شاخص‌ها و ویژگی‌های خوب آن ترویج کنیم.

انتهای پیام
captcha