ماه صفر را با صدقه آغاز کنیم + اعمال
کد خبر: 4081453
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

ماه صفر را با صدقه آغاز کنیم + اعمال

صدقه دادن از توصیه شده‌ترین اعمال ماه صفر است البته صدقه دادن صرفاً دادن پول به نیازمندان نیست. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، راهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است.

ماه صفر را با صدقه مبارک کنید+ اعمال

به گزارش ایکنا، دوشنبه هفتم شهریورماه مصادف است با اولین روز از ماه صفر. آغاز ماه صفر مصادف با پایان ماه‌های حرام است که در آنها جنگ صورت نمی‌گرفت؛ یعنی با آغاز این ماه و پایان ماه‌های حرام، قبایل عرب به جنگ با هم می‌پرداختند. در خصوص دلیل نامگذاری این ماه به عنوان ماه صفر نیز به همین مسئله اشاره و عنوان شده است که چون در این ماه جنگ‌ها آغاز می‌شد و شهرها از مردان خالی می‌شد، آن را ماه «صِفر» نامیده‌اند.

در این ماه وقایع بسیار تلخی برای جهان اسلام رخ داده است، از جمله وفات جانسوز پیامبر اکرم(ص)، و شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع). در این ماه همچنین کاروان اسرای کربلا به شهر شام رسیدند.

اعمال مستحبی توصیه شده برای ابتدای ماه‌های قمری برای این ماه نیز صدق کرده و به مسلمانان توصیه شده‌ این اعمال را انجام دهند: در زمان دیدن هلال خواندن دعای هلال وارد شده است. حداقل آن است که سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا. بهترین دعای زمان رؤیت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است. خواندن هفت مرتبه سوره «حمد». روزه گرفتن به خصوص سه روز روزه گرفتن در هر ماه از توصیه‌های اکید است. نماز شب اول ماه که دو رکعت است به این نحو که در هر رکعت پس از سوره حمد، سوره انعام را بخواند سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن کند.

همچنین در روز اول هر ماه قمری توصیه شده خواندن نماز اول ماه که دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد، 30 مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد 30 مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

اعمال ویژه ماه صفر

علاوه بر اعمال مشترک اول هر ماه، برای ورود به ماه صفر اعمال مستحبی ویژه‌ای نیز توصیه شده است از جمله در این ماه به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود. پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می‌فرمایند: لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، راهنمایی کسی که راه را گم کرده، صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است».

ارسالی/ اعمال ماه صفر و صدقه‌های متفاوتی که می‌توان داد

برای ایمنی از بلاها، دعای زیر هر روز از ماه صفر 10 مرتبه خوانده شود: «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ؛ ای سخت نیرو، و ای سختگیر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگی‏‌ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان‌بخش! ای نیکوکار! ای نعمت‌بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏اش! (مفاتیح الجنان)

سیّد بن طاووس نقل کرده است: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابى سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).( اقبال، صفحه ۵۸۷)

در روز اربعین (20 ماه صفر) زیارت امام حسین(ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتى که «شیخ طوسى» از امام حسن عسکرى(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه‌هاى مؤمن پنج چیز است: به جاى آوردن 51 رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(ع)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.

انتهای پیام
captcha