اشتغال بیش از ۱۷ هزار کردستانی در بخش تعاون
کد خبر: 4081398
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

اشتغال بیش از ۱۷ هزار کردستانی در بخش تعاون

معاون امور تعاونی‌ها اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان گفت: 17 هزار و 460 نفر از جوانان کردستانی در بخش تعاونی‌های استان اشتغال دارند.

تعاونی

علی‌اصغر عباسی، معاون امور تعاونی‌ها اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر هزار و 983 تعاونی فعال و در دست اجرا در سطح استان کردستان داریم.

وی به تعداد اعضای این تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: 183 هزار و 300 نفر در تعاونی‌های سطح استان کردستان عضویت دارند که از این تعداد 43 هزار نفر بانو و 140 هزار و 300 نفر آقا هستند.

معاون امور تعاونی‌ها اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان بیان کرد: 17 هزار و 460 نفر از جوانان استان کردستان در بخش تعاونی‌های استان اشتغال دارند.

وی بیان کرد: در راستای ارتقای مهارت و دانش اعضا و مدیران تعاونی‌های استان هفت هزار و 545 نفر ساعت دوره آموزش حضوری شامل آموزش‌های تخصصی، مدیریتی و حقوقی طی یک سال گذشته در سطح استان برگزار شده است.

عباسی از برگزاری دوره‌های آموزش مجازی برای اعضا و مدیران تعاونی خبر داد و گفت: طی مدت یاد شده برای اعضا و مدیران تعاونی‌ها پنج هزار و 219 نفرساعت دوره آموزشی مجازی نیز برگزار شده است.

وی در ادامه افزود: سال گذشته 61 شرکت تعاونی با عضویت سه هزارو 126 نفر در گرایش‌های مختلف تولیدی، خدماتی، غیره در استان کردستان به ثبت رسیده است.

حمایت از تعاونی‌ زنان سرپرست خانوار و معلولان

معاون امور تعاونی‌های اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان کردستان به اقدامات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان در جهت حمایت از تعاونی‌های استان اشاره و اظهار کرد: تعاونی‌های فعال در سطح روستاها، تعاونی‌های که اعضای آن‌ها زنان سرپرست خانوار و یا معلولان هستند، در اولویت حمایت این اداره کل قرار گرفتند.

وی افزود: در این راستا از تعاونی‌های فرش دستباف، فراگیر بانوان و تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها به صورت بلاعوض بالغ بر 250 میلیون تومان کمک اهدا شده است.

عباسی بیان کرد: در پنج ماهه اول سال جاری از محل تفاهم‌نامه سه جانبه معاونت امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون از طریق کارگروه استانی تفاهم‌نامه مذکور 51 طرح با مبلغ هزار و 210 میلیارد ریال با هدف ایجاد اشتغال برای 718 نفر جهت توسعه بخش تعاون استان به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: مطابق ضوابط جاری بایستی 25 درصد از تسهیلات تبصره 18، 20 درصد از تسهیلات مربوط به اشتغال پایدار روستایی و 20 درصد از تسهیلات مربوط به مشاغل خانگی به تعاونی‌های اختصاص داده شود، در این رابطه بالغ بر 20 طرح تعاونی‌ها به تصویب کمیته‌های فنی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان رسیده است.

معاون امور تعاونی‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان افزود: به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون سال جاری 19 طرح تعاونی به بهره‌برداری می‌رسند که از این تعداد شش تعاونی در سنندج، پنج تعاونی در قروه، چهار تعاونی در سقز، سه تعاونی در بانه و یک تعاون در دهگلان فعال خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد تعاونی‌ چهار مورد در حوزه مسکن، هشت تعاونی تولیدی، هفت تعاونی خدماتی هستند، بیان کرد: در این تعاونی‌ها 654 نفر عضویت دارند و زمینه اشتغال 42 نفر نیز فراهم می‌شود.

عباسی افزود: به مناسبت هفته تعاون سال جاری از هفت تعاونی برتر استان در جشنواره معرفی تعاونی‌های برتر استان تقدیر به عمل خواهد آمد که این تعاونی‌ها شامل تعاونی صیادان دریاچه زریوار، صنایع دستی شیلان بانوی بانه، اعتبار صابرین دهگلان، اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان، تعاونی‌های توسعه و عمران بیجار، تعاونی کامیون و بونکرداران بیجار و خدمات ادرای شرکت سیمان بیجار هستند. که تعاونی صابرین دهگلان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان تعاونی شایسته تقدیر و برتر ملی شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سال جاری سال تولید دانش بنیان و اشتغال کارآفرین نامگذاری شده است لذا اشتغال یکی از اولویت‌های مهم دولت در سال جاری می‌باشد لذا بخش تعاون در صورت تخصیص اعتبارات تبصره 18، تسهیلات پایدار روستایی و مشاغل خانگی می‌تواند سهم قابل توجهی در تحقق اشتغال استان داشته باشد.

عباسی در پایان یادآور شد: دیدار با نماینده ولی‌فقیه و بازدید از تعاونی‌های فعال، افتتاح طرح‌های تعاونی شهرستانی، برگزاری همایش بزرگ تعاونگران بیجار به عنوان تعاون شهر استان کردستان، غبارروبی مزار شهدا، حضور مدیرکل و رؤسای شهرستانی در خطبه نماز جمعه، دیدار با خانواده شهدای تعاونگر از برنامه‌های اجرایی طی هفته تعاون در استان کردستان است.

انتهای پیام
captcha