معیار انتخاب قاریان اعزامی و فعالیت کارگروه قرآن اربعین حسینی + صوت
کد خبر: 4081366
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
موجانی تشریح کرد:

معیار انتخاب قاریان اعزامی و فعالیت کارگروه قرآن اربعین حسینی + صوت

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین گفت: در حدود 70 موکب مسیر نجف به کربلا طی هفت روز، بیش از 400 محفل با همکاری حشد‌الشعبی عراق خواهیم داشت.

سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعینسیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین در گفت‌وگو با ایکنا درباره جزئیات اعزام کاروان نور به عتبات عالیات و انتخاب اعضای این کاروان گفت: طی فراخوانی از  غدیر خم تا شب اول محرم امسال، حدود 230 نفر ثبت‌نام کردند و در گزینش اولیه 190 آقا و 40 خانم انتخاب شدند.   

موجانی با اشاره به اینکه کاروان نور با حدود 40 نفر(با مجموع 9 نفر از عوامل اجرایی) امسال به پیاده‌روی اربعین اعزام خواهد شد، گفت: کارگروه قرآنی اعزام بانوان به مدیریت خانم دکتر اصلانی، در حال نهایی کردن فهرست اسامی اعضای کاروان قرآنی بانوان است. به دلیل اینکه اجرای بانوان در محافل با محدودیت‌هایی مواجه است، برنامه‌ریزی‌ها برعهده خود بانوان است. اعزام کاروان نور به عتبات عالیات طی موسم اربعین، در بخش آقایان به صورت آزمایشی طی سال‌های 93 و 94 انجام شد، اما اعزام بانوان طی دو دوره به صورت رسمی روی داد، ولی به دلیل شیوع کرونا، امسال مجدد از سر گرفته می‌شود.

وی درباره نحوه انتخاب اعضای کاروان اظهار کرد: برخی شائبه‌ها حکایت از این دارد که چرا برخی افراد چند سال چند بار اعزام شده‌اند؟ حال آن که ما پس از اتمام بازه زمانی نام‌نویسی، هیچ قاری‌ای را به فهرست ثبت‌نام اضافه نکردیم و از میان ثبت‌نام‌شدگان 21 قاری و دو گروه تواشیح بین‌المللی براساس معیارها و رزومه‌ انتخاب شدند. 

موجانی افزود: در جلساتی با کمیته اعزام و دعوت از قاریان فهرست موجود را با توجه به سوابق و کیفیت تلاوت فعلی آنان رتبه‌بندی کردیم. در انتخاب اعضای کاروان سعی شد تا پراکندگی جغرافیایی لحاظ شود. درباره انتخاب افرادی که سال‌های گذشته با کاروان نور اعزام شدند باید گفت که آنها دارای ظرفیت بین‌المللی و سبک‌های تلاوت شاخصی بودند.

کد

وی به اجرای طرح‌های دیگری از سوی اعضای کارگروه قرآن در مسیر پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: اجرای طرح حفظ سوره مبارکه نور در مواکب مسیر پیاده‌‌روی و اخذ آزمون و ثبت‌ مشخصات شرکت‌کنندگان و اهدای جوایز پس از ایام اربعین به قید قرعه، تصحیح قرائت نماز زائران، حفظ سوره‌های کوچک از سوی کودکان همراه با هدیه و نیز تلاوت اذان‌گاهی از محل استقرار پخش شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر برنامه‌های این کاروان خواهد بود.

جزئیات اعزام قاریان قرآن به اربعین حسینی؛ پیش‌بینی 400 محفل در 70 موکب

موجانی درباره علت تأخیر اعلام اسامی کاروان نور اظهار کرد: حدود سه هفته از آماده بودن فهرست اسامی اعزامی‌ها می‌گذرد ولی در ابتدا به قاریانی که در اولویت اعزام بودند، اطلاع‌رسانی شد. برای قطعی کردن فهرست نیاز به اخذ مرخصی 8 یا 9 روزه اعضا از محل کارشان بود و بودند افرادی که به دلایلی نتوانستند مجوز خروج یا مرخصی کسب کنند. بنابر این از فهرست حذف و اعضای علی‌البدل جایگزین شدند. 

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین در پاسخ به اینکه آیا تمامی اعضای کاروان طی یک بازه زمانی به عتبات عالیات اعزام می‌شوند؟ اظهار کرد: بله، چون قریب به اتفاق علاقه‌مندند که در شب اربعین به کربلا مشرف شوند. سال‌های گذشته نیز اعضای کاروان به تناوب اعزام می‌شدند، اما امسال هم تعداد مواکب و هم فعالیت‌های قرآنی و محافل بیشتر شده است. بنابر این می‌طلبد که این افراد از روز نخست برای اجرای محافل همراه کاروان باشند. ورود اعضا به مسیر پیاده‌روی طی یک زمان نیست و در هر نصف روز گروهی متشکل از قاریان و گروه تواشیح و عوامل اجرایی و رسانه‌ای وارد مسیر می‌شوند تا به کربلا برسند.

موجانی در پاسخ به اینکه آیا حافظان در فهرست کاروان اعزامی حضور دارند؟ گفت: بله، معیار انتخاب حافظان نیز توانمندی آنها در اجرای تلاوت‌های مجلسی است، چراکه جذب مخاطب به محافل قرآنی با تلاوت‌های مجلسی است و نیز اجرای حافظان در محافل نیازمند شرایط خاص برای ارائه محفوظات است. همچنین، ثواب محافل اجرایی به روح شهیدان حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اهدا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در مسیر نجف به کربلا حدود 70 موکب با همکاری چندساله ایران و عراق و طی تعامل با حشد‌الشعبی عراق اجرا می‌شود، اظهار کرد: در طول هفت روز بیش از 400 محفل قرآنی اجرا می‌شود که شامل قاری و هماهنگ‌کننده گروه رسانه‌ای خواهد بود که به ضبط برنامه می‌پردازد. پیش‌بینی ما برای اعزام کاروان قرآنی به اربعین حسینی 18 شهریورماه و بازگشت کاروان 26 شهریورماه است. محافل شاخص شامل محفل در صحن حرم امیرالمؤمنین(ع)، مقام صافی صفا یمانی در نجف، موکب علی‌بن‌موسی الرضا (عمود 285)، موکب حضرت معصومه(س) (عمود 1080، ایستگاه ثابت شبکه‌های رسانه‌ای و شبکه قرآن و معارف سیما) و موکب حوزه علمیه بانوان (عمود 1220، موکب بانوان فاطمی)، موکب مینودشت گلستان در کربلا، اجرای برنامه در قاعة ثقافیة در عتبه حسینی(سالنی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی) و شب اربعین در دفتر کمیته فرهنگی بعثه همراه با تجلیل از اعضای کاروان نور است.

فعالیت‌های کارگروه قرآنی در دیگر مناسبت‌های مذهبی

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین درباره برنامه مصوب کارگرو‌ه‌ فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی اربعین اظهار کرد: فعالیت‌های کارگروه قرآنی در طول سال مخاطبان بین‌المللی خود را دارد، چنانکه محافلی را در روز قدس یا ایام ماه مبارک رمضان و یا در تلویزیون‌های اینترنتی و ماهواره‌ا‌ی در قالب‌های مختلف در کشورهایی چون تایلند، هلند و فرانسه داشتیم. اینها ایده‌هایی بود که در دوران کرونا و تعلیق سفر اربعین اجرا شد، ولی با توجه به بازخوردهای مثبت، همچنان درصدد ادامه این روند هستیم.

موجانی با اشاره به گزارش فعالیت‌های این کارگروه طی ایام رمضان و سایر مناسبت‌ها گفت: در ماه رمضان 1401، حدود 65 محفل قرآنی را با دعوت از 20 قاری و شش گروه تواشیح ممتاز و بین‌المللی برگزار کردیم. همچنین در طول رمضان سال قبل، سی محفل قرآنی را برگزار کردیم. از دیگر کارهای کارگروه قرآنی برپایی پویش‌های ختم قرآن در ایام مختلف از جمله دهه ولایت، انتهای ماه صفر و... است. همچنین به نیابت از افراد شرکت‌کننده در پویش‌ها، در ایام مناسبتی زیارت‌ نیابتی انجام و به نام افراد به آنها از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود. زیارت نیابتی در ایام سال معطوف به زیارت نجف و کربلاست. با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات، بخشی از اطلاع‌ر‌سانی ما از طریق شبکه اینترنتی عبرات و سامانه پیامکی، که از طریق پلتفرم هیئت آنلاین در اختیارمان قرار گرفته است، انجام می‌شود.

وی به تولیدات رسانه‌ای در کارگروه فرهنگی ستاد اربعین و تولید آلبوم «دلدادگی 1» شامل 10 قطعه صوتی به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو اشاره کرد و گفت: آلبوم دلدادگی 2 نیز امسال از مجموعه نغمات دینی تهیه و تولید شده است. تهیه و تدوین فرازهای تلاوت، متناسب با آیات تلاوت‌شده سیدالشهدا در مسیر حرکت از مکه به کربلا و آیات با مفاهیم متناسب با آیات جهاد و ایثار و اهمیت جایگاه اهل‌بیت(ع)، با عنوان «با قرآن تا اربعین» صورت گرفته است و در شبکه‌های مجازی ستاد اربعین و رسانه‌ها تا روز اربعین پخش می‌شود. در ادامه تولیدات دیگری تا پایان ماه صفر خواهیم داشت.

همکاری کارگروه با رسانه ملی

موجانی با اشاره به اینکه از دهم تا بیستم ماه صفر رویکرد پویش «با قرآن تا اربعین» با محوریت تلاوت و ترتیل آیاتی از سوره مبارکه نور خواهد بود، اظهار کرد: حتی آیاتی از این سوره طی تعامل با صدا و سیما پیش از خبر سراسری ساعت 21 و 14 شبکه یک سیما با محوریت این سوره‌ها به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما می‌رسد. همچنین سلسله مباحث و نکات تفسیری درباره سوره مبارکه نور از سوی کارشناسان در شبکه رایویی قرآن تدارک دیده شده و از رادیو اربعین و معارف نیز منتشر می‌شود.

وی در پایان درباره همراهی رسانه با کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت: طی جلسات مختلف با شبکه قرآن و معارف سیما و مدیرگروه‌های این شبکه، در موسم اربعین، هفت محفل مشترک با قاریان عراقی، لبنانی و پاکستانی در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین یا سامرا با توجه به رویکرد مهدوی برگزار می‌شود و در طول روز باکس‌های قرآنی در قالب برنامه‌های مختلف از شبکه قرآن پخش می‌شود و نیز صوت اجراها در اختیار رادیو قرآن قرار می‌گیرد. همچنین سایر برنامه‌های کاروان نور را گروه رسانه‌ای در قالب کلیپ‌ تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌‌کند یا برای نشر بیشتر در اختیار سایر رسانه‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha