مسئولیت شهرداری و شورای شهر تهران در پیاده‌روی اربعین + صوت
کد خبر: 4081235
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

مسئولیت شهرداری و شورای شهر تهران در پیاده‌روی اربعین + صوت

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در مذاکره شورای شهر و شهرداری تهران با مقامات عراقی مقرر شد که برخی از مناطق شهری تهران مسئول مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه داخل خاک عراق شوند.

علیرضا نادعلی

به گزارش ایکنا، پیاده‌روی اربعین یکی از بزنگاه‌های تاریخ در عصر و سال‌های اخیر است و بنابر فرموده مقام معظم رهبری کسانی که مسائل اسلامی را رصد می‌کنند، پیاده‌روی اربعین را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ اما شاید این سؤال پرسیده شود که چرا پیاده‌روی اربعین به این اندازه مهم است؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند ابعاد بیشتری از عظمت و اهمیت این رخداد مهم عصر حاضر را مشخص کند، در همین ارتباط رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبت... ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق.» شاید به همین علت هم باشد که سال به سال بر جمعیت شرکت‌کنندگان در این مراسم افزوده می‌شود.

در این راستا دولت و همه بخش‌های مرتبط باید نقش و مسئولیت خود را به نحوی ایفا کنند تا بزرگ‌ترین گردهمایی عالم هرچه باشکوه‌تر برگزار شود. یکی از این بخش‌های مرتبط با پیاده‌روی اربعین ستاد اربعین شهرداری تهران است که همه‌ ساله در امر خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا(ع) ثابت‌قدم بوده است. ستاد اربعین در شهرداری تهران مدتی است که کار خود را آغاز کرده هرچند که سال‌های طولانی است که در امر خدمات‌دهی به زائران سیدالشهدا(ع) سابقه‌دار است اما امسال شرایط اربعین خاص است چراکه بعد از دو سال وقفه و عدم حضور مردم در حماسه بزرگ اربعین حسینی، پیش‌بینی می‌شود که امسال حضور مردم چشمگیر باشد و باعظمت و شکوه این مراسم برگزار شود.

البته ناگفته نماند که برگزاری مراسم بهتر اربعین حسینی دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز هست و امسال علی‌رغم کسری بودجه اعضای شورا با پیشنهاد شهرداری مبنی بر بودجه ۳۰ میلیارد تومانی موافقت کردند و کمیته‌هایی در مورد هزینه کرد این بودجه تشکیل دادند تا این بودجه در مسیر درست خود استفاده شود.

در همین راستا علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تهران برای اربعین امسال پرداخت و اظهار کرد: آیین پیاده‌روی اربعین بزرگترین گردهمایی مسلمانان به‌ویژه شیعیان در محضر مرقد منور حضرت سیدالشهدا(ع) است که همواره از مدت‌ها قبل همه دستگاه‌های کشور نسبت به آن تشریک مساعی کرده و آمادگی‌های لازم برای ارائه خدمات بهتر به زوار حسینی را کسب می‌کنند. امروز برنامه‌ریزی برای آیین پیاده‌روی اربعین به یک امر معمول و بدیهی برای همه دستگاه‌های کشور تبدیل‌شده تا بتوانند خدمت‌رسانی گسترده‌ای برای زوار ایرانی که عازم کشور عراق هستند و خارج از مرز نیز از هموطنان ایرانی پشتیبانی مناسبی داشته باشند. بر همین اساس در سطح ملی معمولاً جلسات متعددی با میانداری وزارت کشور برای تقسیم وظایف دستگاه‌ها انجام می‌شود.

نادعلی افزود: طی سالیان گذشته شهرداری تهران در حوزه مباحث خدمات شهری برای آیین پیاده‌روی اربعین تجربه‌های فراوانی دارد به‌ویژه در دوره مدیریت شهری آقای قالیباف این موضوع کاملاً مشهود بود البته در سال‌های بعد از ایشان به دلیل سیاست‌های شورای شهر توجه به آیین پیاده‌روی اربعین کم‌فروغ‌تر از سال‌های قبل از آن بود و شورای شهر آن دوره چندان رغبتی به این مقوله نداشت و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا هم که بر اساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین وجود نداشت و این موضوع را نمی‌توان به حساب بی‌رغبتی یا کم رغبتی شورای شهر دوره گذشته گذاشت. البته سال گذشته پاندمی کرونا کماکان وجود داشت اما امسال سالی است که تعداد بیشتری زوار به زیارت مرقد منور حضرت سیدالشهدا(ع) خواهند رفت.

کد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به دلیل دوری چند ساله مردم از آیین پیاده‌روی اربعین امسال فشار حضور زوار به مراتب بیشتر از گذشته خواهد بود، گفت: به همین دلیل در شورای شهر با دوستان کشور عراق جلسات مکرری داشتیم و در مجموعه رویدادهای شهرهای خواهر خوانده، مقامات شهر نجف و کربلا به تهران آمدند و با یکدیگر مذاکرات موفقی داشتیم و شهردار تهران نیز چه در پایتخت و چه در زمانی که به عتبات عالیات مشرف شدند با شهرداران نجف و کربلا و کاظمین و فرمانداران این مناطق گفت‌وگوهای مفصلی داشتند و هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفت و مقرر شد که برخی از مناطق شهری تهران مسئول مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه داخل خاک عراق شوند. مسئول ستاد اربعین شهرداری تهران نیز معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران شد و آقای بهرامی نیز به عنوان جانشین ایشان تعیین شدند.

تفاوت آیین پیاده‌روی اربعین امسال با سال‌های گذشته

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه از تفاوت آیین پیاده‌روی اربعین امسال با سال‌های گذشته سخن به میان آورد و اظهار کرد: در سالیان گذشته شهرداری تهران فقط در حوزه مباحث خدمات شهری ورود پیدا می‌کرد اما امسال از آنجایی که این آیین یک رویداد فرهنگی بزرگ است سعی شد که با رویکرد فرهنگی به آیین اربعین ورود و برای آن تمهیداتی اتخاذ شود. شاید ویژگی فرهنگی و اجتماعی این دوره از مدیریت شهری پررنگ‌تر از ویژگی‌های دیگر آن باشد؛ بر همین اساس من و آقای بابایی به عنوان ناظرین شورای شهر بر هزینه‌کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین 1401 بعد از تعطیلات شورا از تمامی مرزها بازدید کرده و مشکلات همکاران خود در شهرداری مناطق را از نزدیک مشاهده کرده و آن را برطرف خواهیم کرد.

نادعلی ادامه داد: بیشترین دغدغه ما برای بازگشت زوار حسینی به داخل خاک ایران است تا این عزیزان بعد از عبور از مرز و ورود به کشور دچار سردرگمی و حیرت نشوند و بتوانند به‌موقع و بدون درنگ به استان‌های محل سکونت خود بازگردند و برای رفع این معضل تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهیم تا هموطنان دچار مشکل نشوند. از طرف دیگر دوستان کشور عراق بسیار اصرار دارند که خودشان محور تمامی فعالیت‌ها باشند و ناگفته نماند که حق هم همین است منتهی ما تلاش داریم تا برای رفع مشکلات احتمالی زوار ایرانی چه در آن‌طرف مرز و چه در این‌طرف مرز به کمک دوستان عراقی بیاییم و بتوانیم خدمت شایسته‌ای برای زائران انجام دهیم.

کد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آیا اعتبار 30 میلیارد تومانی برای برگزاری با شکوه اربعین کافی است؟ گفت: متأسفانه این مبلغ برای برگزاری با شکوه آیین پیاده‌روی اربعین کافی نیست منتهی ما برای تهیه این اعتبار نیز مشکلات متعددی داشتیم. یکی از مشکلات این است که منابع شورای شهر محدود و مانند گذشته منابع گسترده پایداری نداریم که بتوانیم به راحتی در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم البته شایان ذکر است که آیین پیاده‌روی اربعین برای ما بسیار مهم بوده و به همین منظور در شورای شهر سعی کردیم دو برابر اعتبار سال گذشته برای این امر مهم بودجه در نظر بگیریم و حتماً هم در مورد هزینه کرد این اعتبار هم نظارت خواهیم داشت گرچه این اعتبار مبلغ زیادی نیست اما ما بنابر وظیفه خود قطعاً بر هزینه کرد شهرداری نظارت خواهیم داشت.

نادعلی افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که مهم‌تر از تخصیص اعتبار، پای کار آوردن امکانات شهرداری تهران است و نباید فراموش کرد که بسیاری از فعالیت‌ها در این مراسم به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد که به همین دلیل مبلغ قابل توجهی از هزینه کردها کاهش یافته و یا حتی صرفه جویی می‌شود چراکه بخش مهمی از رفت‌وآمدها از جیب شخصی افراد تأمین می‌شود و بسیاری از امور با امکانات اندک که اساساً نیاز به هزینه کرد ندارد، برطرف می‌شود. به هر ترتیب آن چیزی که از دست ما در این مرحله برمی‌آمد، صورت پذیرفت و امیدواریم به مدد خود حضرت اباعبدالله(ع) برای سال‌های بعد باز بتوانیم با نگاه جامع‌تر و مؤثرتر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ضرورت استفاده از نیروی داوطلبان در اربعین

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود به‌جای اعزام هزار نفر نیرو از شهرداری تهران، از نیروی داوطلبان استفاده می‌کردیم؟ گفت: البته به صورت دقیق مشخص نیست که از این تعداد نیروی اعزامی شهرداری تهران چه تعداد نیروی داوطلب هستند. به هر روی در ایام مدیریت آقای قالیباف نیز افرادی که برای اعزام انتخاب می‌شدند هزینه رفت و آمدشان به عهده خودشان بود پس اینکه عنوان می‌شود از شهرداری تهران هزار نفر نیرو اعزام خواهد شد گویای این مطلب نیست که تمامی نیروها با هزینه شهرداری اعزام می‌شوند و یا اصلاً داوطلبانه کار می‌کنند و یا این وظیفه به عنوان مأموریت آن‌ها محسوب خواهد شد.

به گفته وی در دوره ششم شورای شهر تهران و با مدیریت جدید شهرداری همگی به استفاده از ظرفیت مردمی بر مبنای مبانی انقلاب اسلامی اعتقاد ویژه داریم کما اینکه در دولت مردمی آقای رئیسی هم این همت وجود دارد اما واقعاً همه ارگان‌ها در استفاده از ظرفیت‌های مردمی نقص دارند یعنی هنوز یک فرهنگ جامع و کامل برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی وجود ندارد و ما دوست داریم این فرهنگ شکل بگیرد. با همه دوست داشتن و عشقی که در ایام اربعین نسبت به امام حسین(ع) در مردم ما وجود دارد و این همه نذر و نیاز و اتفاقات این چنینی رخ می‌دهد، می‌توانیم از این پتانسیل بالقوه برای خدمت به زوار حسینی استفاده کنیم که این امر نیازمند تعبیه یک سامانه است تا تمامی افرادی که نذر دارند بتوانند در این سامانه نوع نذر خود و چگونگی انجام آن را وارد کنند و همه دستگاه‌ها بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره‌جویی کنند. برای مثال راننده اتوبوس بتواند نذر خود را از طریق جابجایی مسافران ادا کند یا فرد دیگر با زدن موکب و پذیرایی از زوار در مرز این کار را انجام دهد. اکنون نیز تا حدودی وجود دارد منتهی باید خیلی جامع و منظم شود. حاکمیت وظیفه منظم کردن این حرکت‌های خودجوش مردمی را بر عهده گیرد. امیدواریم طی دو سال آینده به این نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

کد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان در پاسخ به اینکه آیا استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های درون‌شهری تهران برای اربعین، مانع خدمات‌دهی به پایتخت‌نشینان نمی‌شود؟ گفت: مطمئناً همه دوستان در شهرداری برای حل این مشکل تدابیری اتخاذ کردند منتهی آن چیزی که باید رخ دهد این است که قطعاً اولویت اول برطرف کردن دغدغه همشهریان و مسافران درون شهر تهران است و بر همین اساس شهرداری تهران تعداد زیادی اتوبوس‌ را برای آیین پیاده‌روی اربعین امسال در نظر گرفتند و با کمکی هم که از وزارت کشور گرفته شده قطعاً کمترین فشار به رفت‌وآمد مسافران درون‌شهری پایتخت وارد خواهد شد و در این زمینه قطعاً اطلاع‌رسانی مضاعفی برای همشهریان در خصوص رفع شبهات و مشکلات احتمالی در حمل‌ونقل درون‌شهری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha