آموزش حفظ قرآن ویژه کودکان در اپلیکیشن «هشت‌بهشت» + دانلود
کد خبر: 4080171
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴

آموزش حفظ قرآن ویژه کودکان در اپلیکیشن «هشت‌بهشت» + دانلود

برنامه هشت‌بهشت اپلیکیشنی برای حفظ قرآن به کودکان و نوجوانان است که در قالب بازی و سرگرمی و در محیطی کودکانه می‌آموزد.

به گزارش ایکنا، آموزش قرآن و مفاهیم آن در جامعه اسلامی ضروری است و پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده‌اند: «مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ؛ مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است».

بحث آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی به خردسالان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. البته با توجه به ضرورت آموزش‌های قرآنی هرچند به صورت محدود به خردسالان، برخی از مراکز آموزشی و غیررسمی کشور در قالب اپلیکیشن و فضای مجازی به این امر پرداخته و آموزش قرآن به خردسالان را همانند آموزش به سایر اقشار جامعه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

البته حفظ قرآن برای کودکان زیر شش سال به دلایلی همچون سن کم، عواطف خاص، دل‌بستگی شدید به خانواده و آشنا نبودن به حروف الفبا بسیار مشکل است و شیوه خاصی را می‌طلبد. همچنین تا پیش از دبستان حافظه محض مکانیکی یا طوطی‌وار در آن‌ها بسیار قوی است و می‌توان از یادگیری طوطی‌وار بهره جست. به این صورت که با استفاده از تکرار یا تاکید فراوان و شنیدن چندین باره آیات در کنار بازی و سرگرمی سوره‌ها را حفظ می‌کنند.

ذهن کودک به طور مکانیکی هر اطلاعاتی را که با بازی و سرگرمی دریافت کند، خیلی راحت حفظ و نیز بسیار دیر آن مطالب را فراموش می‌کند و در صورت فراموشی هم با تذکر برطرف می‌شود. بر همین اساس اساس اکثر نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌هایی قرآنی که برای کودکان تولید و طراحی می‌شود بر شیوه طوطی‌وار تأکید می‌کنند. برنامه هشت بهشت اپلیکیشنی برای حفظ قرآن به کودکان و نوجوانان است که در قالب بازی و سرگرمی و در محیطی کودکانه و جذاب قرآن را به آن‌ها می‌آموزد.

آموزش حفظ قرآن به کودکان در قالب بازی و سرگرمی در اپلیکیشن هشت بهشت + دانلود

مراحل و بخش‌های اپلیکیشن هشت بهشت قرآنی شامل بازی بالن‌سواری، بازی پرنده‌ها، فرشته‌ها (آزمون)، رنگ‌آمیزی دیجیتال تصاویر مرتبط با سوره‌ها به همراه پخش قرائت سوره، جورچین دیجیتال تصاویر مرتبط با سوره‌ها به همراه پخش قرائت سوره و جورچین دیجیتال آیات هر سوره است.

آموزش حفظ قرآن به کودکان در قالب بازی و سرگرمی در اپلیکیشن هشت بهشت + دانلود

در این اپلیکیشن بخش‌های دیگری همچون از حفظ بگو (آزمون به همراه ضبط صدا)، تکرار و تمرین (تعداد قرائت بی‌نهایت هر آیه به همراه امکان ضبط صدا)، حفظ (پیوند و تکرار آیات هر سوره) و قرائت هر سوره وجود دارد. استفاده از رنگ‌آمیزی جذاب و مناسب کودکان و خردسالان، بهره‌گیری از هنر نقاشی و رنگبندی و جذابیت‌های بصری از دیگر قابلیت‌های این برنامه است.

آموزش حفظ قرآن به کودکان در قالب بازی و سرگرمی در اپلیکیشن هشت بهشت + دانلود

بسیاری از روان‌شناسان بر این عقیده‌اند که نباید آموزش‌های مشکل از جمله آموزش حفظ قرآن در دوره خردسالی انجام شود و حفظ قرآن از جمله آموزش‌های مشکل برای خردسالان تلقی می‌شود و اگر به درستی آموزش داده نشود، در اکثر موارد موجب دل‌زدگی بچه‌ها از قرآن می‌شود؛ به همین سبب تولیدکنندگان این اپلیکیشن تلاش کرده‌اند که با استفاده از ترکیب رنگ، انیمیشن و تلاوت، فضای زیبا و دلپذیری را برای آموزش قرآن کودک فراهم کنند و به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها و فرزندانشان قرار می‌گیرد.

آموزش حفظ قرآن به کودکان در قالب بازی و سرگرمی در اپلیکیشن هشت بهشت + دانلود

هرچند طی سال‌های اخیر و در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور اقدامات خوبی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف صورت گرفته است و به گفته مسئولان و کارشناسان قرآنی، اکثر سازمان‌های قرآنی درگیر این مسئله هستند، اما به ویژه در حوزه خردسالان سازمان خاصی متولی این امر نیست و هنوز یک برنامه و روش کلی برای حفظ خردسالان ارائه نشده است و با وجود اینکه مؤسسات و مراکز قرآنی سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند، هنوز اختلاف نظر‌های زیادی وجود دارد و هنوز نهاد‌های متولی و مؤسسات قرآنی در بحث آموزش قرآن به خردسالان به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

دریافت نرم‌افزار هشت بهشت قرآنی

انتهای پیام
captcha