حفظ و فهم یک‌دهم قرآن فرد را در برابر تکذیب دین مصون می‌کند
کد خبر: 4080144
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
یادداشت

حفظ و فهم یک‌دهم قرآن فرد را در برابر تکذیب دین مصون می‌کند

حبیب‌الله عزیزی در فقدان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور با بیان بخشی از کلام و تأکیدات این خادم‌القرآن درباره حفظ و فهم قرآن، یاد این فقید سعید را گرامیداشت.

حفظ و فهم یک‌دهم قرآن فرد را در برابر تکذیب دین مصون می‌کندحبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قم و مدیر مؤسسه آیات هدایت یادداشتی را در فقدان یاد و خاطره استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است. متن این یادداشت بدین شرح است؛

«مرحوم استاد شهیدی‌پور بر منبری از نور

می‌گویند که دیدن چهره عالم، عبادت است. اگر آن عالم، عالم ویژه‌ای باشد، عبادت ویژه‌ای انجام داده‌ای و اگر در محضر عالم علامه توفیق شاگردی پیدا کردی به گنج عبادت دست‌یافته‌ای. بر شاگردان استاد آسمانی علامه شهیدی‌پور وظیفه است تا آموخته‌های خود را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارند و لذت‌های درس‌آموزی پای منبر نور را به مخاطبان منتقل و اسوه‌ بودنِ پدرانه، عالمانه، کریمانه، خردمندانه، مهربانانه، مدبرانه، صبورانه، خلاقانه، مشفقانه، دریادلی و سعه صدر آن بزرگمرد را به زیبایی ترسیم کنند تا این چهره‌ منورِ ملی و بین‌المللی قرآنیان یک بار دیگر بدرخشد.

جای استاد معظم و علامه بی‌بدیل حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمدرضا شهیدی‌پور در اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم که طی روزهای اخیر برگزار شد در جمع قرآن‌دوستان خالی بود. در اینجا برای آنکه از سخنان گهربار این فقید سعید نیز یادی کنیم، منبری از نور برپا می‌کنم و در ادامه درسی از دروس‌ تفسیری استاد را مرور خواهیم کرد. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود چنین بیان کردند:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

وَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَيْنَاهُمْ فَكَذَّبُوا رُسُلِي فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ؛ و كسانى كه پيش از اينان بودند، [نيز] تكذيب كردند، در حالى كه اينان به ده‌يك آنچه بديشان داده بوديم نرسيده‌اند [آرى،] فرستادگانِ مرا دروغ شمردند؛ پس چگونه بود كيفر من؟»(سبأ / 45)

در این آیه شریفه تکذیب اول به معنی تکذیب دین و تکذیب دوم تکذیب اسوه‌های دین یعنی فرستادگان خداوند است و اما چه چیزی موجب تکذیب دین و انبیاء الهی می‌شود؟

بسیاری از مترجمان و مفسران معشار را یک‌دهم قدرت و ثروت معنی کرده‌اند، در صورتی که قدرت و ثروت ذاتاً موجب تکذیب نمی‌شود. شخصیت‌های بسیاری قدرت و ثروت فراوان داشتند و با آن دین خدا را ترویج کردند، آنچه موجب تکذیب می‌شود، نداشتن حداقل شناخت قرآنی است.

افرادی که یک‌دهم قرآن را حفظ کرده و فهم کرده باشند، هیچگاه دین خدا و انبیاء الهی را تکذیب نمی‌کنند. به عبارت دیگر افرادی که حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ و فهم نکرده باشند، حق اظهار نظر درباره دین و انبیاء الهی را ندارند تا چه رسد به اینکه تکذیب کنند.

تفسیر القمی از علی‌بن‌ابراهیم قمی را ذیل این آیه شریفه ببینید که با نقل یک روایت چگونه موجب ایجاد گستردگی در فهم صحیح آیه شده است.

هاشم‌بن‌عمار از امام معصوم(ع) نقل می‌کند: قَالَ «كَذَّبَ اَلَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ رُسُلَهُمْ وَ ما بَلَغَ ما آتَيْنا رُسُلَهُمْ مِعْشارَ مَا آتَيْنا مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ»(تفسیر قمی، ج۲، ص۲۰۴) که از این روایت می‌فهمیم علت تکذیب، دست نیافتن به حداقل یک‌دهم آن چیزی است که بر محمد و آل محمد(ع) عنایت شده است، یعنی قرآن کریم. بنابر این اگر فردی از حداقل یک‌دهم قرآن کریم (سه جزء) بهرمند نشد، در معرض خطر تکذیب دین و انبیاء الهی است.

به همین دلیل استاد عزیزمان که خود حافظ کل قرآن بود، همواره شاگردان و دوستان خود را با وعده جایزه به حفظ قرآن کریم تشویق می‌کرد و انتظار داشت هر جوانی حفظ قرآن را اینگونه آغاز کند؛ «با حفظ سوره مبارکه انسان به یاد امیرالمؤمنین علی(ع) و حفظ سوره مبارکه فجر به یاد سیدالشهداء، امام حسین(ع)».

عاش سعیداً و مات سعیداً.

اللهم نوّر قلوبنا بالقرآن و زیّن اخلاقنا بالقرآن.

حبیب‌الله عزیزی»

انتهای پیام
captcha