استفاده دولت از سازمان‌های مردمی در رفع مشکلات اقتصادی
کد خبر: 4080044
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷

استفاده دولت از سازمان‌های مردمی در رفع مشکلات اقتصادی

استاندار قم با اشاره به اینکه سازمان‌های مردمی نقش بسیار مفیدی در برطرف کردن مشکلات جامعه دارند، بیان کرد: دولت در زمینه‌های اقتصادی و رفع مشکلات مردمی از سازمان‌های مردمی استفاده خواهد کرد، همان‌طور که گروه‌های جهادی در موارد مختلف همیشه در صحنه هستند.

نشست خبری استاندار قم به مناسبت هفته دولتبه گزارش ایکنا از قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت که  عصر روز گذشته، 31 مردادماه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه هفته دولت برای پردازش به اقدامات انجام شده یک فرصت مناسب است، بیان کرد: دولت سیزدهم در مسیر شهیدان انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید رجایی و باهنر گام بر می‌دارد و تلاش ما بر این است دولت به وظیفه اصلی خود نسبت به خدمت‌رسانی به مردم موفق باشد که خوشبختانه در مجموعه مدیریت استان نیز همکاری و هماهنگی مطلوبی شکل گرفته که نتیجه آن افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه ناخود خواسته میراث‌دار مشکلاتی از گذشته بوده‌ایم، اما در این مدت سعی بر این داشتیم تا گره‌های زندگی مردم را شناسایی کنیم که بخشی از آن را در قالب سفر رئیس‌جمهور و بخشی از آن را با استفاده از اختیارات مجموعه مدیریت استان برطرف کرده‌ایم؛ تلاش کردیم مشکلات را در جغرافیای موضوع بررسی و هر مصوبه‌ای را به‌طور کامل ثبت و ارزیابی کنیم.

عمده مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم در مسیر اجراست

شاهچراغی با اشاره به اینکه با انجام ارزیابی‌های منظم، در لحظه می‌دانیم که چه تعدادی از مصوبات اجرایی، چه تعدادی در مسیر اجرا و حتی چه تعدادی قابلیت اجرایی شدن ندارند، بیان کرد: دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به‌زودی آغاز می‌شود، به دنبال شناسایی نیازهای مردمی به‌وجود آمده بعد از سفر نخست هستیم تا در قالب سفر دوم آن‌ها را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه عمده مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم در مسیر اجرا قرار گرفته است، یادآور شد: تمام اقدامات انجام شده طی ماه‌های گذشته در مسیر پیشرفت و آبادانی استان قم در تمام حوزه‌ها بوده که برخی از مصوبات دغدغه عمومی و نیازهای مردم و استان است، اولویت ما به سرانجام رساندن بخشی از پروژه‌هایی است که در دل جامعه وجود دارد و می‌تواند مشکلات مردم را برطرف کند.

استاندار قم با بیان اینکه تمام توانایی و ظرفیت ما در اختیار مدیریت شهر و روستایی است، اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به قم دو هزار و 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و دولت در تأمین اعتبار از جدول تنظیم کرده جلوتر است و تلاش داریم در سه ماهه نخست سال 1402 تمام اعتبارات سفر را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه‌ها گذشته طولانی مدتی را در شناسنامه خود دارند، از منوریل، مترو، فرودگاه، بافت فرسوده، خانه‌های زیردکل، چهل اختران، دروازه ری، پروژه‌های اطراف حرم، شاهزاده اسماعیل، ساماندهی سکونت‌های غیررسمی و... نام برد و درباره جمع‌آوری ریل‌های متروکه، گفت: این خط عملا قابلیت استفاده نداشت و آسیب‌های اجتماعی متعددی نسبت به آن گزارش شده بود و علی‌رغم تمام مشکلات این پروژه انجام و شهرداری متولی جایگزاری آن است.

شاهچراغی با بیان اینکه مسکن یکی از مشکلات استان و شعار دولت بوده، اظهار کرد: گزارش راه و شهرسازی تا به امروز مبنی بر ثبت‌نام 128 هزار نفر برای مسکن است که از این تعداد 92 هزار نفر واجد شرایط هستند که از این تعداد هم متأهلین و هم افراد مجردی که مطابق قانون شرایط لازم را داشته‌اند حضور دارند؛ در استان قم چهار هزار و 800 واحد در دست اجرا داریم که عمده این واحدها در پردیسان و درصد پیشرفت آن‌ها از 10 درصد تا 90 درصد متغیر است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم شرایطی مهیا شود تا افرادی که در بافت فرسوده سکونت دارند نسبت به اصلاح مسکن اشتیاق بیشتری داشته باشند، گفت: در طرح‌ 560 هکتاری هیچ مشکلی در دسترسی به فضاها و عرض معابر نداریم و عملیات اجرایی 560 هکتاری آغاز شده، که این پروژه 32 تا 35 هزار نفر را اسکان خواهد داد و از جمله ویژگی‌های آن طراحی تمام واحدها تا پنج طبقه است.

استاندار قم از پروژه کارخانه چادر مشکی یاد کرد و گفت: در راستای این پروژه 32 میلیون دلار ارز برای پرداخت به بانک عامل ابلاغ شده است و ساختمان و سوله‌های آن در حال احداث و دستگاه‌های آن در حال وارد شدن است که بخشی از نیازهای کشور را پاسخ خواهد داد.

نقش سازمان‌های مردمی در برطرف کردن مشکلات جامعه

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردمی نقش بسیار مفیدی در برطرف کردن مشکلات جامعه دارند، بیان کرد: دولت در زمینه‌های اقتصادی و رفع مشکلات مردمی از سازمان‌های مردمی استفاده خواهد کرد، همان‌طور که گروه‌های جهادی در موارد مختلف همیشه در صحنه هستند و هیچ محدودیتی برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد قائل نیستیم و درحد توان از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

شاهچراغی با بیان اینکه تلاش استانداری در مرحله نخست کمک به مدیریت شهری است، اظهار کرد: در پروژه‌های شهری، بافت فرسوده، سکونت‌های غیر رسمی، خانه‌های زیردکل که به ظاهر مسئولیت ذاتی مدیریت شهری است به‌دلیل اینکه به‌طور مستقیم با مردم در ارتباط است از مجموعه مدیریت شهری حمایت خواهیم کرد.

استاندار قم با اشاره به اینکه در دوره قبلی پروژه فرودگاه قم وضعیت مشخصی نداشته و با تأسف سنگ بنای پروژه فرودگاه قم از ابتدا درست پایه‌ریزی نشده است، گفت: دولت آمادگی لازم برای ورود به این پروژه را دارد و تلاش دولت سیزدهم راه‌اندازی فرودگاه قم است که با یک شرکت داخلی و خارجی صحبت و توافقات انجام شده، چراکه به سرانجام رساندن این پروژه درخواست اکثریت مردم و مراجع است. فرودگاه قم و منوریل در برنامه تأمین منابع در دولت قرار گرفته و مصوبات آن انجام شده و تمام تلاش ما در دولت سیزدهم این است که فرودگاه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: فرودگاه قم سرمایه‌گذار خصوصی دارد، اما دولت هم آماده ورود است و با یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی نیز صحبت شد؛ قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم اختلاف نظر بر این بود از روز اول سنگ بنا خوب گذاشته نشده بود که وقتی به موضوع فرودگاه قم ورود کرده، شاهد دریایی از مسائل از قبل به جا مانده بودیم و تلاش بر این شد که سازمان هواپیمایی کشوری در مورد لزوم احداث فرودگاه قم قانع شود و خوشبختانه اکنون جمع‌بندی نظر دولت همراه با نظر مردم و بزرگان قم‌ بر وجود فرودگاه است.

شاهچراغی با بیان اینکه سالی چندین میلیون زائر داخلی و خارجی به شهر قم سفر می‌کنند، تصریح کرد: آنچه فعلا در دولت در مورد فرودگاه قم جمع‌بندی شده موضوع تهاتر با نفت است و اکنون فرودگاه قم و منوریل در مسیر تعریف منابع قرار گرفته است؛ اگر سرمایه‌گذار فعلی فرودگاه مایل است در قالب تسهیلات کار را ادامه دهد، مشکلی نداریم و اکنون مدلی در مجموعه ارم کیش است که برای کار فرودگاه برنامه کلان نیاز دارد، در واقع در مورد فرودگاه اکنون به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم ولی منتظریم تا سرمایه‌گذار تعیین تکلیف کند.

دولت تعهدات لازم در خصوص پروژه متروی قم را پذیرفته است

شاهچراغی با بیان اینکه در پروژه مترو قرار بود از تهران قطار بگیریم، یادآور شد: با تأسف این اقدام از نظر فنی با مشکل مواجه و نهایتا مقرر شد تأمین اعتبار لازم از طرف دولت انجام شود که دولت تعهدات لازم در پروژه متروی قم را پذیرفته و بخشی از اقدامات متروی قم انجام شده و مابقی نیز در دست انجام است؛ دولت به اجرای این پروژه به طول 6.8 کیلومتر مصمم است و در موضوع منوریل از محل تهاتر نفت تعیین تکلیف شده که از این بعد این پروژه درگیر مباحث فنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قم دومین استان موکب‌دار در کشور عراق است و موضوع اربعین یک کار کاملا مردمی است، بیان کرد: از استان قم 145 موکب به مناسبت اربعین حسینی در کشور عراق و پنج موکب نیز در مرز مهران خدمات می‌دهند که حمایت‌های لازم از مردم در این راستا انجام می‌شود اما نمی‌خواهیم مردمی بودن آن از بین برود.

استاندار قم با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد شرایط مناسب‌تری در استان قم برای زائران اربعین هستیم، مطرح کرد: امسال برای اسکان زائران مسجد مقدس جمکران مبنا قرار گرفته و حدود 25 روز برنامه‌ریزی دقیق انجام شده است که امکان ادامه آن نیز وجود دارد؛ تمام شرایط برای استقبال از زائران مهیا شده و پیش‌بینی بر این بوده که اقامت زائران ایرانی در قم به مدت 24 ساعت و زائران خارجی سه شبانه‌روز است.

وی با اشاره به اینکه مدیران موفق و پرتلاشی در استان فعالیت دارند و خوشبختانه سن مدیریت در استان قم هشت سال جوان‌تر شده و هیچ مدیری نمی‌تواند پاسخ‌گو نباشد، تصریح کرد: در تلاشیم تا در این دولت شاهد ترک فعل نباشیم، ما شخصی که کاری را بتواند انجام دهد و از آن سرباز زند نمی‌پذیریم.

شاهچراغی با بیان اینکه بعد از موضوع طالبان شاهد خیز ورود افغانستانی‌ها به کشور بوده‌ایم و تصمیم‌گیری برای اتباع در سطح ملی انجام می‌شود، یادآور شد: مقرر شده برای افرادی که به‌طور غیرمجاز به کشور وارد شده‌اند هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف انجام شود و نیروی انتظامی متولی این موضوع است.

استاندار قم با اشاره به اینکه ورزش یک ظرفیت بی‌نظیر برای نشاط اجتماعی است، یادآور شد: تمام تلاش ما بر این بوده که بخش‌های پروژه‌های ورزشی مانند پروژه ورزشگاه چهار هزار و 500 نفری پردیسان به بهره‌برداری برسد، همچنین در موضوع باشگاه‌های فردوس و شیمیدر فعالیت‌های متعددی صورت گرفته تا به بخش خصوصی کمک شود؛ تمام عزم و همت خود را به‌کار می‌گیریم تا موانع از پیش روی هر تیمی که به جذب جوانان و نوجوانان استان کمک می‌کند، برداشته شود.

استانداری میراث‌دار طرح‌های ناتمام است

در ادامه نشست ابراهیم معتمدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، با اشاره به ظرفیت‌های شهر قم، اظهار کرد: رویکرد دولت، بهره‌برداری از فرودگاه بین المللی قم است که جلسات متعددی برای به ثمر رساندن این پروژه برگزار شده است؛ تمام دولت به این نتیجه رسیده‌اند که ایجاد فرودگاه بین المللی قم حائز اهمیت و ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به سرمایه‌گذار این پروژه در 10 سال گذشته، ادامه داد: باید مجموعه مدیریت استان با سرمایه‌گذار در یک تیم قرار گرفته و در یک راستا تلاش کند. جلساتی نیز با سرمایه‌گذار این پروژه برگزار شده که متاسفانه سرمایه‌گذار این پروژه اعلام کرده است منابعی برای تامین اعتبار در این پروژه وجود ندارد.

معتمدی با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که با همین سرمایه‌گذار ادامه دهیم، تصریح کرد: در جلسات به دنبال تهیه یک برنامه مشخص از منابع تامین اعتبار و زمان‌بندی دقیق بهره‌برداری از پروژه توسط سرمایه‌گذار بودیم که متاسفانه نتیجه بخش نبوده است.

وی افزود: اگر در زمان مشخصی این برنامه ارائه نشود، به دنبال سرمایه‌گذار دیگری خواهیم رفت تا مردم بیش از این برای این پروژه معطل نشوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه شهر توریست محور و زائرپذیر باید فرودگاه داشته باشد، یادآور شد: فرودگاه، پارکینگ، هتل و زائرسرا و واحدهای خدماتی در این منطقه لازم است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت قم، ظرفیت زائرپذیر و گردشگری است، ابراز کرد: به هر نحوی که باشد مسائل پروژه فرودگاه قم را پیش خواهیم برد.

معتمدی با بیان اینکه در مصوبات سفر حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی به قم تخصیص یافته است ابراز کرد: زمین‌های 48 هکتاری و 32 هکتاری که به قم الحاق شد در راستای تملکات در پروژه‌ها تاثیرگذار هستند.

وی افزود: متاسفانه طی دهه‌های اخیر اتفاق خاصی در مرکزیت شهر رقم نخورده است چراکه این پروژه‌ها نیازمند تملک بوده و هزینه‌بر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه در محدوده اطراف حرم 10 پروژه را خواهیم داشت، اظهار داشت: این پروژه‌ها می‌توانند مرکزیت شهر را متحول کنند؛ پروژه دروازه ری نیز که یکی از پروژه‌های چندین ساله استان است انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تملک 70 پلاک مغازه‌های چسبیده به حرم، ساماندهی قبرستان نو، قبرستان شیخان، پارکینگ و صحن شرقی، فاز 5 عماریاسر، دروازه ری، چهل اختران و... ازجمله این پروژه‌ها هستند.

معتمدی از چندین پروژه نیمه کاره در شهر یاد کرد و گفت: پروژه شهید کاظمی، سامان سازان، پارکینگ شرقی، بافت تاریخی و ... نیز از جمله مهم‌ترین پروژه‌های نیمه کاره هستند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف پارکینگ شرقی حرم در کمیسیون ماده 5 انجام شده است، عنوان کرد: این پروژه به یک طرح مشخص رسیده و اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذار است.

انتهای پیام
captcha