روشنگری مردم نسبت به امور جامعه به واسطه جهادتبیین امام حسین(ع)
کد خبر: 4079929
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

روشنگری مردم نسبت به امور جامعه به واسطه جهادتبیین امام حسین(ع)

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امام حسین(ع) با جهاد تبیینی که انجام دادند گره‌های ذهنی برخی از افراد را باز کردند و موجب روشنگری مردم شدند.

امام حسین(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدوی‌پارسا، مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: شاید برخی از افراد بر این نظر باشند که پس از قیام امام حسین(ع) جامعه نسبت به این حادثه بی‌نظیر واکنش سرد و کم اثری داشته‌ است، اما به واقع اینگونه نیست و شاید تا سه سال پس از این واقعه واکنش جدی که انتظار می‌رفت نسبت به این حادثه نشان داده نشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مردم واکنش سردی نسبت به واقعه عاشورا داشتند، گفت: این در حالی است که قیام‌هایی مانند توابین و به‌ویژه مختار که به عقیده برخی قیام‌هایی بودند که در پی انگیزه‌های سیاسی رخ داده است برای خون‌خواهی سیدالشهدا(ع) انجام شده‌اند.

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در اینجا می‌توان یکی از دلایلی که مردم آن واکنشی که باید نسبت به این حادثه نشان ندادند را بی‌بصیرتی مردمی دانست که پیش از عاشورا با وجود آنکه امام حسین(ع) از آن‌ها طلب یاری کرده بودند، اما آن‌ها آن بزرگوار را یاری نکردند و به نوعی آن‌ها در آن زمان دنیاگرا شده بودند و از اینکه به دست معاویه کشته شوند نیز می‌ترسیدند و همین امر سبب شد که آن‌ها نیز طالب حکومت و خلافت شوند و دیگر به دنبال خون‌خواهی امام حسین(ع) از معاویه و یزید نباشند.

مهدوی‌پارسا بیان کرد: اما با وجود چنین برخوردهایی باز هم نمی‌توان گفت که واکنش‌های مردم نسبت به این واقعه سرد بوده است، زیرا در آن زمان سرعت انتقال اخبار به این سرعت کنونی نبوده است و با وجود فاصله‌های طولانی اخبار با سرعت کمتری به مردم می‌رسیده و این امر نیز در اینکه مردم تا حدودی دیرتر نسبت به این واقعه واکنش نشان دهند، بی‌تأثیر نبوده است، به گونه‌ای که ما شاهد واقعه‌ای به نام «حره» هستیم که این واقعه نیز به دنبال قیام امام حسین(ع) رخ داد.

وی افزود: در واقع پس از شهادت امام حسین(ع) مردم بیدار شدند و دست به قیام‌ها و وقایع مختلفی زدند و در نتیجه اینگونه اقدامات آن‌ها باعث شد که حکومت بنی امیه نابود شود و همین نابودی را می‌توان نتیجه واکنش تند مردمی دانست که خون امام حسین(ع) موجب بیدارگری آن‌ها شد و همین بیدارگری آن‌ها بود که دست به اینگونه قیام‌ها بزنند.

اهمیت و جایگاه جهادتبیین در نهضت امام حسین(ع)

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری در خصوص اهمیت و جایگاه جهاد تبیین در نهضت امام حسین(ع) و اینکه ما نیز چگونه می‌توانیم در مواجهه با مسائل روز جهاد تبیین ایشان را مورد استفاده قرار دهیم، گفت: جهادتبیین یکی از مسائل مهم روز جامعه ماست که امروزه بارها از سوی مقام معظم رهبری نسبت به این مسئله تأکید شده است.

مهدوی‌پارسا بیان کرد: امام حسین(ع) هم در منزلگاه‌های مختلف در مسیر کربلا و هم پیش از آن در مدینه از جهاد تبیین استفاده می‌کردند. در واقع جهاد تبیینی که ایشان انجام می‌دادند این بود که مردم را از اوضاع زمان آگاه و به نوعی مسیر صحیح را برای مردم روشنگری می‌کردند.

وی تصریح کرد: در حقیقت با جهاد تبیینی که امام حسین(ع) انجام دادند و به نوعی گره‌های ذهنی برخی از افراد را باز کردند، بسیاری از افراد مانند حر به ایشان ملحق شدند.

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: پس از شهادت امام حسین(ع) نقشی که ایشان در راستای جهاد تبیین ایفا کردند به حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و کاروان حسین منتقل شد و این افراد در پی شهادت امام حسین(ع) دست از نقش خود برنداشتند و همواره به جهاد تبیین پرداختند.

مهدوی‌پارسا با بیان اینکه پس از ورود کاروان حسینی به کوفه، خطبه‌هایی که حضرت زینب(س) بیان کردند به نوعی بیانگر جهادتبیین است، گفت: حضرت زینب(س) زمانیکه وارد شام شدند با قدرت و قاطعیت جدی در مقابل معاویه ایستادگی کردند و اجازه روایت ناصحیح را به او ندادند و اینگونه بود که این بانوی بزرگ اسلام توانست در آن شرایط سخت، جهادتبیین کنند و از این مهم فروگذار نشوند.

وی ادامه داد: برخورد حضرت زینب(س) به اندازه‌ای قوی بود که در شهر شام مردم مجلس عزاداری برپا کردند و یزید مورد شماتت مردم قرار گرفت و اینگونه بود که کاروان حسینی پس از سخنرانی‌های حضرت زینب(س) توسط برخی از مردم آن شهر محترمانه به مدینه فرستاده شد. در حقیقت تبیین و روشنگری‌های حضرت زینب(س) باعث شده بود که این اتفاقات رخ دهد.

اهمیت و ضرورت جهادتبیین در جامعه امروزی

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در جامعه امروزی که یک جامعه ایمانی است، شاهد محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع) هستیم البته در این میان شاید گاهی هم با تبلیغات سوء دشمنان که به نوعی امپریالیسم رسانه‌ای هستند مواجه باشیم که باعث می‌شود نگاه‌های متفاوتی در ذهن برخی از افراد جامعه ایجاد شود و افراد را به خشم آورد.

مهدوی‌پارسا تصریح کرد: ضرورت دارد در رابطه با ارزش‌های دینی خود در مقابل دشمن تبیین داشته باشیم و اجازه ندهیم که دشمن دین اسلام را به طور نادرستی معرفی کند، مباحث غلطی ارائه دهد و مشکلات جامعه را به گونه‌ای نشان دهد که باور کنیم این مشکلات ناشی از دینداری مردم است، در حقیقت این‌ها موارد مهمی هستند که باید در جامعه تبیین شوند.

وی در پایان گفت: بنابراین آنچه که امروزه به آن نیاز داریم جهادتبیین است و این جهادتبیین از طریق بیان خوب، روشنگرانانه و واضح صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha