دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در میناب برگزار شد
کد خبر: 4079475
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵

دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در میناب برگزار شد

دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) روستای حاجی خادمی شهرستان میناب برگزار شد.

سوگواره نوحه های نشسته در میناب

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مراسم اختتامیه دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته، امروز، 29 مرداد، در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) روستای حاجی خادمی میناب برگزار شد. در این سوگواره ۳۲ گروه نوحه‌خوان به مدت دو روز با هدف حفظ سنت‌های عزاداری، نوحه‌سرایی کردند.

نوحه‌های نشسته یا پامنبری میناب با سابقه بیش از ۲۰۰ سال به عنوان یکی از آیین‌های پرمحتوا در حوزه عزاداری برای اهل بیت(ع) از نیاکان و بزرگان ما به ارث رسیده و در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در سال ۹۵ به عنوان اثر معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در مراسم اختتامیه این سوگواره، اظهار کرد: من به عنوان عضوی از انجمن سوگواره نوحه‌های نشسته میناب ارادت خاصی به این سوگواره و برگزاری این مجالس دارم و پیش از این هم هرساله در این سوگواره حضور داشته‌ام.

وی افزود: هرساله در هنگام برگزاری این سوگواره و بدرقه فرش عزا از روستایی به روستای دیگر استقبال خوبی از آن می‌شود و این نشان‌دهنده عزت این مراسم است که به هنگام سینه‌زنی اشک و ماتم عزاداران حسین را در پی داشته است.

ضرورت حفظ آیین‌های عزاداری محلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: آداب و رسوم و هنر ما برای معارف اهل بیت(ع) به خوبی استفاده می‌شود و نوحه‌سرایان با اشعار و مضامین بلند خود از هنر استفاده کرده‌اند و با نظم و اشعار پر نغز، مفاهیم و حب و دلدادگی خود را به اهل بیت(ع) انتقال می‌دهند.

جهانگیری بیان کرد: مرحوم «حسین‌علی قضایی مینابی» نماد دلدادگی مردم میناب و هرمزگان به مکتب اهل بیت(ع) است که با اشعار و الفاظ خود انتقال‌دهنده آن مفاهیم است و با نواهای مختلفی که خوانده می‌شود هر فردی را به حزن و اندوه فرو می‌برد.

وی با بیان اینکه این نوع مجالس و عزاداری‌های مردم میناب باید حفظ شوند، اظهار کرد: نوع خوانش نوحه‌های سینه‌زنی که دارای پیام خاصی از مصائب کربلا است، می‌تواند دل هر شنونده با هر زبان و گویشی که باشد را اندوهگین و انسان را از خود بی‌خود کند.

اشک‌های ما در مجالس اباعبدالله الحسین(ع) سیاسی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد: دنیا بداند که اشک‌های ما در مجالس اباعبدالله الحسین(ع) اشک‌های سیاسی است و بیش از 1400 سال است که این اشک‌ها از دیدگان مردم ما جاری و سیل ایجاد می‌کند و دشمنان را در ترس فرو برده است و از برگزاری مراسم‌های عزاداری بیم دارند. پیرغلامان حسینی گنجینه‌های معنوی گران‌بها و ارزشمندی هستند که باید قدر آن‌ها را دانست.

یادآور می‌شود؛ اختتامیه دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته میناب در روستای حاج خادمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، امام جمعه میناب، فرماندار ویژه میناب، هیئت‌های سینه‌زنی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha