کتابت قرآن بریل با مهره و نخ به همت یک روشندل
کد خبر: 4079169
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

کتابت قرآن بریل با مهره و نخ به همت یک روشندل

یکی از مشکلاتی که روشندلان برای تلاوت قرآن در کشور دارند از بین رفتن برجستگی خطوط کاغذ قرآن بعد از چند بار لمس مکرر آن است. مشکلی که یکی از روشندلان در پی رفع آن برآمده و با بافت نخ و مهره بر روی پارچه به دنبال رفع این مشکل است.

قرآن کریم به خط بریلعشق و علاقه به قرآن، یادگیری، قرائت و آموزش آن بعد از گذشت حدود 15 قرن از نزول کلام الهی نه تنها در بین مردم جهان تمامی ندارد، بلکه با گذشت قرن‌ها از نزول آیات الهی، شور و اشتیاق مردم به سوی آن بیشتر شده و بسیاری به دنبال ترجمه قرآن به زبان‌ها و روش‌های مختلفی هستند تا بتوانند در اختیار همه مردم جهان و به‌ویژه مسلمانان جهان و روشندلان قرار دهند.

سکینه احمدی، روشندلی با پدر و مادر مهاجر از افغانستان که در منطقه گلشهر مشهد ساکن است، در 12 سالگی بینایی چشم‌هایش را از دست داده، اما به دلیل عشق و علاقه‌ای که به تلاوت قرآن دارد و امکان خرید آن با خط بریل را نداشته در 31 سالگی به این فکر افتاد تا قرآنی بنویسد که نابینایان و روشندلان بتوانند بدون از بین رفتن برجستگی‌های خط بریل روی کاغذ، به طور همیشگی از آن استفاده کنند.

شفا گرفتن از امام رضا(ع)

احمدی، یک روشندل در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه متولد ۱۳۶۷  در مشهد با پدر و مادری مهاجر از افغانستان است، گفت: به دلیل ابتلا به بیماری مننژیت بینایی چشم‌هایم را از دست دادم و از ناحیه دست و پا فلج شدم.

وی با بیان اینکه روزی که متوجه نابینایی خود شدم با گریه بسیار ناراحتی خود را نشان دادم، افزود: والدینم برای مداوا و درمان خیلی تلاش کردند و نزد پزشکان زیادی رفتیم، که در نهایت با توسل به امام رضا(ع) شفای دست و پایم را گرفتم و از فلج بودن رها شدم.

احمدی با بیان اینکه علاقه بسیاری به تلاوت قرآن و قرائت و ترجمه فارسی آن قبل از اذان ظهر دارم، گفت: هر روز 6 صفحه از قرآن را با ترجمه تلاوت می‌کنم و یکی از مشکلاتی که برایم وجود دارد از بین رفتن خطوط بریل صفحات قرآن کاغذی بود که به مرور با تلاوت زیاد باعث صاف شدن خطوط برجسته می‌شد و مجبور به خرید مجدد قرآن با هزینه بسیار بودم که این  امر برایم مقدور نبود.

کتابت قرآن با مهره و نخ

این روشندل با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل به فکر افتادم تا قرآنی کتابت کنم که بعد از تلاوت خطوطش از بین نرود و همیشگی باشد، اضافه کرد: در ابتدا به فکرم رسید که روی چوب یا آهن قرآن را برای روشندلان بنویسم، اما خیلی سنگین و غیر قابل حمل بود.

وی افزود: از یک‌سال قبل با یادگیری حدود 20 نوع بافتنی شروع کردم به بافتن قرآن بریلی با مهره و نخ تا بعد از خواندن و تلاوت آن توسط روشندلان خطوطش از بین نرود و همیشگی و ماندگار بماند.

این هنرمند با بیان اینکه دوست دارم قرآنی که را با خط بریل بر روی پارچه با مهره‌ها بافته‌ام بعد از تمام کردن کل قرآن به آستان قدس هدیه کنم تا بقیه روشندلان نیز بتوانند از تلاوت کلام‌الله بهرهمند شوند، گفت: تاکنون از جزء سی‌ام قرآن برای نوشتن شروع کرده‌ و کتابت و بافتن چند سوره‌ را با فونت عربی و فارسی به اتمام رسانده‌ام.

وی با اشاره به هزینه بالای این کار بیان کرد: از زمانی که شروع به‌کار کردم قیمت نخ از حدود 17 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده و قیمت هر بسته مهره نیز 100 هزار تومان شده است که به هزینه زیادی تا کتابت کامل آیات نیاز است.

احمدی با اشاره به اینکه همسرم کارگر است و درآمد زیادی نداریم و مستأجر نیز هستیم، افزود: اگر خیران کمک کنند تا این کار قرآنی به اتمام برسد تا هر چه زودتر مورد استفاده روشندلان قرار بگیرد سپاسگزار هستیم. در واقع بافتن هر صفحه از کلام الله مجید در این روش به یک بسته مهره و یک کلاف نخ نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنر خود را در جای دیگری نیز ارائه کرده است یا نه گفت: در بازار ملل در بخش صنایع دستی این هنر ثبت نام کردم و در نمایشگاهی نیز شرکت کرده بودم، اما تاکنون کسی کمکی نکرده است و همه سوره‌های قرآنی که نوشته‌ام با هزینه شخصی بوده است.

انتهای پیام
captcha