تلاش عربستان برای محدود کردن سفر شیعیان به عراق
کد خبر: 4078659
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

تلاش عربستان برای محدود کردن سفر شیعیان به عراق

مقامات عربستان سعودی به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از سفر شیعیان این کشور به عراق جلوگیری کنند.

به گزارش ایکنا، سایت مرآة الجزیرة در گزارشی تحت عنوان «سفر شیعیان أحساء و قطیف به عراق خطرناک است» به بررسی مراحل روابط دو کشور پس از سال 2015 پرداخته که با انتصاب ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس، به عنوان سفیر این کشور در عراق پس از بیش از ربع قرن قطعی آغاز شد و در ادامه در سال 2016 و در ماجرای تظاهرات پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر بار دیگر روابط بین دو طرف متشنج شد.

این گزارش در ادامه به روند تحولات روابط بین دو کشور و پیامدهای آن پرداخته و از اقدامات عربستان سعودی برای جلوگیری از سفر اهالی قطیف و أحساء به عراق می‌گوید و اینکه مقامات سعودی با این کارهای خود ابتدایی‌ترین حقوق را هم از شیعیان این کشور دریغ می‌کنند و اجازه سفر به عتبات عالیات در عراق را به آن‌ها نمی‌دهند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مقامات سعودی به بهانه همه‌گیری کرونا اعلام کردند هر کسی که اقدام به سفر به کشورهایی داشته باشد که رفتن به آن‌ها ممنوع است، به مدت سه سال از هر گونه سفر خارجی منع خواهد شد. یکی از این کشورها عراق بود که سفر مستقیم و یا غیر مستقیم به آن ممنوع بود و از این طریق تلاش مقامات سعودی بر این بود که جلوی انجام امور مذهبی مربوط به شیعیان را بگیرند.

این درحالی است که در مورد سفر شیعیان عربستان به عراق، محدودیت‌های دیگری هم اعمال شده است؛ به گونه‌ای که آن‌ها باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و پس از گذشت سه ماه پس از صدور مجوز حتما باید نسبت به انجام سفر خود اقدام کرده باشند. از سوی دیگر این مجوز به هیچ وجه قابل تمدید نیست. همچنانکه صدور مجوز تنها برای مردان بالای 40 سال صادر می‌شود و آن‌ها می‌توانند دو نوجوان را هم با خود به عنوان همراه داشته باشند.

در پایان این گزارش آمده است: عربستان سعودی نگران نزدیک شدن شهروندان سعودی به گروه‌های سیاسی عراقی است که مخالف پروژه عربستان در سطح منطقه هستند و به همین دلیل است که به بهانه‌های مختلف جلوی ارتباطات و رفت و آمدهای بین دو کشور گرفته می‌شود.

انتهای پیام
captcha