به گزارش ایکنا از قم، کالایی شدن علم و آموزش به معنای حاکم شدن منطق بازار اقتصادی بر نظام تعلیم و تربیت است. در چنین روندی، علم و آگاهی به کالا و شیء قابل معامله بدل میشود و شیوههای آموزش و سنجش تا مدیریت آموزش، اولویتگذاریها، اهداف آموزشی و حتی طبقههای اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد.
این مفهوم همراه با مفاهیمی همچون تجاریسازی، خصوصیسازی، شیءسازی، کالاییسازی، فتیشم یا بتوارگی کالایی به کار میرود و بر امور غیراقتصادی (مثل آموزش، دانش، آگاهی، علم، معرفت، ایده و فرهنگ) تاثیری منفی دارد.
مرکز پژوهشی مبنا بعد از انجام فراتحلیلی از پژوهشها، به ۱۱ علت به عنوان مهمترین علل کالاییشدن آموزش رسیده است، در این راستا، نظرسنجی با محوریت ارزیابی این علل طراحی شده است.
از کلیه پژوهشگران، کنشگران و اساتید و فرهیختگان درخواست میشود، با شرکت در این نظرسنجی به آدرس http://poll.smhi.ir/index.phpoption=com_rsform&view=rsform&formId=13 این مرکز را در شناسایی گره اصلی مسئله، مساعدت و یاری کنند.
انتهای پیام