احیای عاشورای حسینی با 6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین
کد خبر: 4077236
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

احیای عاشورای حسینی با 6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین

مقامات عراقی ضمن تأکید بر موفقیت طرح‌های امنیتی و خدمات‌رسانی ویژه عاشورای امسال در بغداد، کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین اعلام کردند: دیروز در روز عاشورا شش میلیون زائر در کربلای معلی و دو میلیون زائر در حرم امامین جوادین در کاظمین حضور داشتند.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، علی المیالی، معاون استاندار کربلای معلی شامگاه سه‌شنبه تعداد زائران کربلای معلی در روز عاشورا را بالغ بر شش میلیون زائر خواند.

او با تأکید بر اینکه هیچ نقض امنیتی در جریان مراسم عاشورای حسینی در کربلای معلی رخ نداده و طرح امنیتی ویژه این مراسم با موفقیت انجام شده است، گفت: بیش از 20 دوربین حرارتی در سراسر استان اوضاع را کاملاً تحت کنترل داشتند.

او تعداد موکب‌ها را هم بالغ بر 2 هزار و 200 موکب خواند و گفت: بیش از 2 هزار کارگر شهرداری و بیش از 30 هزار نیروی امنیتی در خدمت به زائران حسینی موفق عمل کردند.

او همچنین گفت که مراسم رکضه طویریج هم در کمال امنیت برگزار شد و تنها یک پیرمرد سالخورده در این مراسم به دلیل سکته قلبی فوت کرد.

2 میلیون زائر در کاظمیه

در همین راستا آستان مقدس کاظمیه اعلام کرد که تعداد زائران ضریح امامین جوادین(علیهما السلام) در ایام عاشورا از دو میلیون نفر فراتر رفت.

6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده

سعد الحجیه، معاون دبیر آستان کاظمیه گفت: تعداد زائران دیروز حرم امامین جوادین(علیهما السلام) خیلی زیاد بود و به بیش از دو میلیون نفر می‌رسید و چهار طرف حرم مملو از زائر بود.

او با بیان اینکه هیچ نقض امنیتی در این ایام در کاظمیه رخ نداده است، گفت: نیروهای امنیتی برای حفظ جان زائران در آماده‌باش کامل هستند.

الحجیه گفت: برنامه‌های ویژه محرم همچنان صبح و عصر در حرمین امامین جوادین برای زائران تدارک دیده شده است.

دبیرخانه آستان مقدس حسینی هم روز سه‌شنبه از موفقیت طرح ویژه بزرگداشت مراسم عاشورا و بخصوص مراسم رکضه طویریج خبر داد.

حسن رشید العبایجی، دبیر کل آستان مقدس و ناظر بر برنامه رکضه طویریج در بیانیه‌ای گفت: آستان مقدس حسینی موفقیت طرح ویژه مراسم عاشورا و بخصوص رکضه طویریج را اعلام می‌دارد.

وی افزود: آستان مقدس حسینی امسال طرح محکم، دقیق و جامعی را از شب اول محرم الحرام کلید زد و حرم مطهر امام حسین(ع) از روز اول محرم تا روز دهم میزبان تعداد زیادی زائر از داخل و خارج عراق بود. ورود و خروج  جمعیت زائران به داخل حرم در جریان مراسم رکضه طویریج به دلیل ساماندهی کامل این مراسم در کمال امنیت برگزار شد و درب‌های الرجاء، باب‌ القبله، باب‌ الزینبیه با گنجایش زیاد برای ورود عزاداران و درب‌های باب السلام، باب الکرامه، باب قاضی الحاجات و باب الشهداء برای خروج عزاداران اختصاص داده شده بود.

فرماندهی عملیات بغداد هم از موفقیت طرح امنیتی ویژه عاشورا در بغداد خبر داد و گفت: با مشارکت گسترده همه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و هیئت مواکب حسینی و دوایر خدمات‌رسانی و بهداشتی طرح امنیتی ویژه این مراسم با موفقیت برگزار شد.

در بیانیه این نهاد آمده است: نیروهای امنیتی در تأمین امنیت و پشتیبانی کامل از مواکب حسینی و همه زائران عازم شهر مقدس کاظمیه و حاضران در مساجد و حسینیه‌ها موفق عمل کردند.

دبیر خانه آستان مقدس عباسی هم از موفقیت طرح امنیتی و خدمات‌رسانی ویژه خود برای مراسم عاشورای امسال خبر داد و گفت: بیش از شش هزار نیروی داوطلب از استان‌های مختلف برای ارائه خدمات به زائران مشارکت داشتند و بیش از 2 هزار و 200 موکب عزاداری و خدمات رسانی دایر شده بود و به بیش از 365 نهاد رسانه‌ای خدمات رسانی مجانی و مجوز تصویربرداری داده شده بود.

در بیانیه این نهاد آمده است: با وجود گرمای شدید هوا در کربلای معلی امکانات لازم برای رفاه حال زائران تدارک دیده شده بود و زائران در کمال سهولت و آرامش به زیارت و عزاداری پرداختند و به سلامت به شهرهایشان بازگشتند.

ورود بیش از 17 هزار زائر خارجی از فرودگاه بغداد و نجف

سازمان هواپیمایی کشوری عراق اعلام کرد که اداره‌های فرودگاه‌های بین‌المللی بغداد و نجف پذیرای بیش از هفده هزار زائر عاشورای حسینی بودند.

در بیانیه این نهاد آمده است: فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف میزبان 12 هزار و 150 زائر خارجی از اتباع کشورهای مختلف بود و پنج هزار و 500 نفر از طی دهه اول محرم وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شدند.

استقرار 1500 نیروی الحشد عتبات در محورهای کربلا

فرماندهی تیپ العباس الحشد عتبات هم از موفقیت طرح امنیتی و خدمات‌رسانی خود ویژه عاشورا در استان کربلای معلی خبر داد و گفت: این طرح شامل استقرار 500 نیروی رزمی از نیروهای ذخیره و یک هزار نیروی رزمی از نیروهای اصلی در محورهای کربلای معلی برای بازرسی زائران بود .

این نهاد افزود: امنیت آسمان کربلای معلی هم از طریق پهپادهای تیپ العباس و طی هماهنگی با فرماندهی عملیات کربلا و آستان‌های مقدس تحت کنترل کامل بود.

تیپ العباس بر آمادگی خود برای تأمین امنیت مراسم اربعین امسال که میلیون‌ها زائر از داخل و خارج عراق در آن شرکت می‌کنند، تأکید کرد.

موفقیت طرح عاشورایی نجف اشرف

از سوی دیگر ماجد الوائلی، استاندار نجف اشرف هم از موفقیت طرح امنیتی و خدمات‌رسانی ویژه عاشورا در این استان خبر داد و گفت: در این مدت شاهد مسدود شدن هیچ کدام از راه‌های استان یا بروز نقض امنیتی نبودیم و تردد زائران به شکلی روان و مطمئن انجام شد.

6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده

اداره دفاع مدنی عراق هم از موفقیت طرح ویژه عاشورا در شش محور خبر داد و گفت: نیروهای دفاع مدنی در مسیر زائران و حرم‌های مقدس مستقر بودند و در همین حال بروشورهایی برای آگاهی بخشی به زائران در موارد مختلف توزیع شده بود.

این اداره افزود: این طرح همچنین شامل استقرار نیروها از تیم‌های سیار و آمبولانس‌ها در مناطق پر ازدحام و همچنین استقرار تیم حوادث شیمیایی و همچنین استقرار  و همچنین دعوت از تیم‌هایی از استان‌های دیگر برای مشارکت در طرح بود.

اداره دفاع مدنی عراق تأکید کرد که این اداره هیچ حادثه بزرگی را به جز سه شهید در اثر یک حادثه امنیتی و مجروح شدن یکی دیگر ثبت نکرده است.

کربلا همچنان مشمول قطعی برق نیست

نصیف الخطابی، استاندار کربلا هم اعلام کرد که این استان تا روز سیزدهم محرم استان کربلا از جدول خاموشی‌های سراسری مستثنی است و قطعی برق ندارد.

وزارتخانه‌های بهداشت، نفت و حمل و نقل عراق هم با صدور بیانیه‌ای از موفقیت‌های طرح خود برای ایام عاشورا  در کربلای معلی و دیگر استان‌های عراق خبر دادند.

کمیته رسانه عراق هم اعلام کرد که بیش از 197 نهاد اطلاع‌رسانی از جمله 78 شبکه ماهواره‌ای در پوشش مراسم در کربلای معلی حضور داشتند که شامل 300 خبرنگار داخلی و خارجی بودند.

مراسم شب شام غریبان هم با حضور جمع کثیری از عزاداران در شهر سامراء برگزار شد که در ادامه تصاویر آن را مشاهده می‌کنید.

6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده6 میلیون زائر در کربلای معلی و 2 میلیون زائر در کاظمین عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند/آماده

انتهای پیام
captcha