قول بسیج رسانه برای پیگیری خلأ قانونی بیمه خبرنگاران
کد خبر: 4076998
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
به انگیزه روز خبرنگار بررسی شد

قول بسیج رسانه برای پیگیری خلأ قانونی بیمه خبرنگاران

رئیس سازمان بسیج رسانه مشکلات مربوط به لحاظ نشدن بیمه سخت و زیان‌بار بودن حرفه خبرنگاری را خلأ قانون مطبوعات کشور دانست و گفت: ما پرچم دفاع از حقوق جامعه رسانه را بلند کرده‌ایم و انتظار داریم در این دولت جهادی و انقلابی، جریانی رقم بخورد که دغدغه‌های صنفی و معیشت خبرنگاران و حداقل بخش اعظمی از مشکل بیمه، امنیت شغلی و معیشت آنها رفع شود.

ولنگاری اطلاع رسانی بحران آینده دموکراسی ایران

خبرنگاری در همه جای دنیا در دسته مشاغل سخت و زیان‌بار دسته‌بندی شده است. در ایران نیز در سال 98، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت) به صورت رسمی طی نامه‌ای در پاسخ به سوال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص سختی و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری در تاریخ 11 اردیبهشت ۹۸ اعلام کرد: شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد.

با توجه به دسته‌بندی شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌بار باید بیمه و بازنشستگی این شغل با سایر مشاغل متفاوت باشد اما علی‌رغم مطالبه مداوم این موضوع، هنوز هیچ دولتی، قوانین بیمه و بازنشستگی متناسب با سختی کار خبرنگاری را وضع و اجرا نکرده است.

اما دشواری حرفه خبرنگاری فراتر از آن است که با پوشش بیمه‌ای رفع و رجوع شود. بایدهای و نبایدهای متعددی نیاز است تا قلم خبرنگار بتواند گره‌ای بگشاید؛ از جمله آنکه خبرنگار و جامعه به حرمت قلم و خبر واقف و عرصه برای اندیشه و تحلیل خبرنگار مهیا باشد.

به مناسبت روز خبرنگار با عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه به عنوان نهادی که در زمینه احیای حقوق خبرنگاران و آموزش و پیگیری امور مرتبط با آنان و همچنین شکل‌دهی به رسانه تزار انقلاب از وظایفی برخوردار است به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ برای ساماندهی رسانه‌ها در شرایطی که برخی به شدت دچار حزب‌گرایی و برخی دچار دکه‌زدگی شده‌اند چه برنامه‌ای دارید؟

بسیج یعنی عامه مردم، یعنی همه سلایق و همه ظرفیت‌ها؛ بسیج یک گفتمان است و ما حول گفتمان بسیج بر اساس باورها و اعتقاداتمان جمع شده‌ایم. بسیج رسانه قرار است پرچم‌دار تشکیل جبهه رسانه تراز انقلاب اسلامی باشد. تاکنون کسی به تشکیل این جبهه توجه نکرده است. مقام معظم رهبری،‌ مردادماه سال گذشته در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری دولت سیزدهم فرمودند: «از جبهه رسانه خودی گله‌مند هستم». یعنی باید متوجه این خطای راهبردی و استراتژیکی بشویم که راه را اشتباه رفته‌ایم که ولی امر از ما ابراز نارضایتی کرده است.

ما هم بر اساس منویات مقام معظم رهبری درصدد هستیم با کمک، همیاری و همفکری همه سلایق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جبهه رسانه، بتوانیم میدان‌داری جبهه رسانه را انجام دهیم و از همه ظرفیت‌‌ها از جمله رسانه‌های مرجع، محلی، زرد و رسانه‌هایی که وابستگی به جریان‌های سیاسی ندارند، استفاده خواهیم کرد.

ما در خدمت هر رسانه‌ای که می‌تواند خودش را با گفتمان بسیج و انقلاب همراه کند خواهیم بود، البته برای تشکیل جبهه واحد نیاز به اتحاد، همدلی و همیاری است که در این افق برنامه داریم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت رسانه‌ها حتی در دورترین نقطه کشور استفاده کنیم.

با توجه به خلأ قانونی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و برخی رسانه‌های محلی بعضاً مجوز هم ندارند، درب بسیج حتی به روی این رسانه‌ها باز است و می‌توانند عضویت خود را اعلام کنند تا در شبکه جبهه رسانه ساماندهی ‌شوند و براساس نوع رسانه و فعالیتشان مأموریت‌های مختلف به آنها واگذار شود.

ایکنا ـ یعنی شما به سراغ رسانه‌‌ها نمی‌روید؟

هر دو حالت وجود دارد؛ هم ما به سراغ رسانه‌ها می‌رویم و هم از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم که با ما همکاری کنند. جلسات و کارگروه‌های همکاری‌ مشترک مختلفی نیز برگزار می‌کنیم. اگر رسانه‌ای هم از چشم ما دور مانده باشد از آنها دعوت می‌کنیم که به جبهه رسانه بپیوندند.

ایکنا ـ آیا با رسانه‌هایی که کاملاً با شما هم خط نباشند نیز همکاری می‌کنید؟

خط ما، خط ولایت است. هر رسانه‌ای که در نظام جمهوری اسلامی منویات حضرت آقا و در راستای ترویج گفتمان ولایت کار کند، هم خط ماست. ما سازمان فراجناحی هستیم و از همه ظرفیت‌ها برای تشکیل جبهه رسانه استفاده می‌کنیم. نگاه ما خط‌کشی سیاسی نیست؛ یکی از آفت‌هایی که موجب می‌شود جبهه رسانه قربانی ‌شود و افکار عمومی و مخاطب آگاه از رسانه‌های خودی دور شوند، همین خط‌کشی‌های سیاسی است. باید نگاهمان را بازتر و جامع‌تر کنیم و بسیج رسانه خانه امن فعالان رسانه باشد.

ایکنا ـ در شرایط فعلی که بسیاری از رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، بسیج رسانه چه حمایتی می‌تواند از آنها داشته باشد؟

در راستای حمایت اقتصادی درصدد هستیم که نظام صنفی رسانه‌ای را اصلاح کنیم و در این خصوص مطالبه جدی داریم. همچنین صندوق رسانه و هنر باید تفکیک شود تا جبهه رسانه در این حوزه با قوت بیشتری کار خود را ادامه دهد. در این خصوص بحث تعامل با همه تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی را آغاز کرده‌ایم. قرار است استان به استان با میدان‌داری سازمان بسیج رسانه ظرفیت‌ها را بسیج کنیم که مشکلات به وجود آمده را تاحدودی کمرنگ کنیم. حل این مشکلات بسیار دشوار است چون این مشکلات مربوط به امروز و دیروز نیست و 43 سال است که دامنگیر جبهه رسانه بوده است و به این سرعت امکان حل این مشکلات نیست.

اصل و بنای رسانه‌داری در نظام جمهوری اسلامی اشتباه بنا شده است. علت آن هم این بوده که وابستگی رسانه‌ها به جریان‌های سیاسی سبب شده که استقلال اقتصادی نداشته باشند و هنوز به بلوغ اقتصادی نرسیده‌اند. تا وقتی که نگاه ما به دست دولت و قوانین دست و پاگیر باشد، آن هم قانونی که مربوط به دهه 70 است، نتیجه نخواهیم گرفت. ما این رویه را در پیش گرفته‌ایم که مشکلات را به کمک خود رسانه‌ها حل کنیم. اگر به این مسئله ورود نکنیم در آینده‌ای نه چندان دور دچار شکست در جبهه رسانه خواهیم‌ شد.

ایکنا ـ در دورانی که رسانه‌ها‌ محدود به رسانه‌های رسمی نیستند و هر کسی با تلفن همراه خود می‌تواند یک رسانه باشد، رسانه‌‌ها چگونه می‌توانند هم منافع ملی را حفظ کنند و هم دچار سانسور نشده و اطلاع‌رسانی مثمرثمری داشته باشند؟

در همه دنیا خط قرمزهایی برای رسانه‌‌ها با هدف حفظ منافع ملی وجود دارد، اما ما در کشورمان دچار ولنگاری اطلاع‌رسانی هستیم. رسانه‌های رسمی در عصر اطلاعات نتوانسته‌اند خودشان را مرجع به روز کنند. رسانه‌های مرجع امروز از جامعه مخاطب آگاه عقب هستند. امروز ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های نوین رسانه‌ها سبب شده که تأثیرگذاری رسانه‌های بزرگ کمرنگ شود.

علت هم این است که اولاً رسانه‌ها خود را با تکنولوژی به روز نکردند و از سوی دیگر ما دچار ولنگاری اطلاع‌رسانی شده‌ایم. در حادثه خوزستان(متروپل) دچار ولنگاری اطلاع‌رسانی و سوژه مضحکه دست رسانه‌های بیگانه شدیم؛ در صورتی که همزمان با این اتفاق در کشور امریکا تیراندازی رخ داد و 25 نفر کشته شدند اما اخبار این اتفاق برخلاف منافع ملی آنها منتشر نشد.

ولنگاری اطلاع رسانی،  بحران آینده دموکراسی ایران است و اگر در این خصوص فکر چاره نکنیم در حوزه یکی از عرصه‌های جنگ نرم دچار تزلزل شده‌ایم و رسانه‌ها از حیث افکار عمومی، رضایت اجتماعی، معنویت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی دچار تزلزل خواهند شد. امروز رسانه‌ها مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه اطلاع‌رسانی فراموش کرده‌اند و این روند سبب خواهدشد افق تنگ و تاریکی داشته باشیم.

ایکنا ـ یکی از مشکلات خبرنگاران عدم توجه به قانون سختی کار خبرنگاران و بیمه خبرنگاری است؛ چرا بیمه کارمندی برای خبرنگاران محاسبه می‌شود و برای رفع این مشکل چه کار باید کرد؟

این همان خلأ قانون مطبوعات کشور است که باعث شده جبهه رسانه ما امروز دچار خمودگی شود. اما ما پرچم مطالبه‌گری و دفاع از حقوق جامعه رسانه را بلند کرده‌ایم. اگرچه شاید مدیران رسانه ما را همراهی نکنند ولی از سلایق، طیف‌ها و ظرفیت‌های مختلف از جمله نمایندگان مجلس، دولت و حتی بسیج و سپاه برای حل این مشکلات کمک خواهیم گرفت، شرایط سخت است، پایه کار اشتباه بنا شده و قانون مشکلات زیادی دارد که به ترتیب در حال رفع آنها هستیم.

یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه ما خبرنگاران هستند و یکی از اقشاری که کمترین لطف به آنها شده باز هم خبرنگاران هستند. انتظار داریم در این دولت جهادی و انقلابی جریانی رقم بخورد که دغدغه‌های صنفی و معیشت خبرنگاران و حداقل بخش اعظمی از مشکل بیمه، امنیت شغلی و معیشت آنها در این دولت رفع شود.

اقدامات ما آغاز شده اما مجلس و رسانه‌ها باید همراهی کنند. خبرنگاران سنگرسازان بی‌سنگر هستند؛ در طول سال حقوق همه ملت را مطالبه می‌کنند اما کسی حقوق آنان را مطالبه نمی‌کند و بسیج رسانه می‌خواهد سنگر خبرنگاران باشد.

گفت‌وگو از فاطمه بختیاری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۱:۳۳
0
0
ان شاء الله بزک نمیر بهار میاد نشه
علیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۵:۲۲
0
0
ببینیمو و تعریف کنیم
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۵:۲۳
0
0
محاسبه نکردن سختی کار خبرنگاران در بیمه عینه دزدی از جیب خبرنگارها و وای به حال خبرنگاری که حتی عرضه نداره حق خودشو بگیره چه برسه به دیگرا
captcha