سخنرانی و مداحی‌های محرمی؛ نیازمند تیم تولید محتوا
کد خبر: 4074893
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
یک مکتب و هزار روشنگری/ 2

سخنرانی و مداحی‌های محرمی؛ نیازمند تیم تولید محتوا

دبیر جامعه ایمانی مشعر خراسان‌جنوبی گفت: تبیین موضوعات روز در سخنرانی‌ها و مداحی‌های محرم از ضروریات بوده و پیشنهاد این است که جمعی متشکل از شعرا و مداحان آیینی در این خصوص تولید محتوا داشته باشند و اولویت‌هایی به‌صورت تبیین را در قالب هنری و مخاطب‌پسند ارائه کنند.

هاشم صلاحی، یک مداح اهل بیت(ع) و دبیر جامعه ایمانی مشعر خراسان‌جنوبیهاشم صلاحی، یک مداح اهل بیت(ع) و دبیر جامعه ایمانی مشعر خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند هیئت‌های عزاداری کانون جهاد تبیین بوده و این امر فریضه فوری و قطعی است که باید هرچه سریع‌تر با محوریت جریان هیئتی و رسانه شیعه که همان منبر و مداحی است، اجرایی شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان بر این باورند که گاهی دو بیت از اشعار مداحان اثر دو ساعت منبر را دارد؛ بنابراین از این منظر می‌توان نتیجه گرفت که در بیان مغناطیس امام حسین(ع) و ذکر نام ایشان اوج احساسات برانگیخته می‌شود و این بهترین فرصت برای بیان حقایق است.


بیشتر بخوانید:


این مداح اهل بیت(ع) بیان کرد: اگر در این زمان مطلب علمی تبیینی در موضوعات مختلف روز به‌طور مثال بحث فرزندآوری بیان شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ بنابراین این امور نیاز به یک تبیین همه جانبه دارد. اگر مداحان بخواهند به حوزه جهاد تبیین ورود پیدا کنند، لازم است اولویت‌بندی کرده و در اولویت‌های روز در اشعار و مداحی استفاده کنند چراکه زبان شعر به‌صورت غیرمستقیم موارد مهم را بیان می‌دارد.

وی با بیان اینکه اکنون الزامات جهاد تبیین در برخی هیئت‌ها و با استفاده از منبر رعایت می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان بیرجند چندین هیئت عزاداری به موضوعات روز جامعه به‌صورت ویژه می‌پردازند. پیشنهاد داریم که حتما هیئت‌های مذهبی برای منبرها برنامه داشته باشند، چراکه این فرصت مهم را نباید از دست داد؛ باید مطالبه‌گر بود و از روحانی هیئت‌ها خواست در موضوعات روز ورود پیدا کند.

دبیر جامعه ایمانی مشعر خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تبیین موضوعات روز در سخنرانی‌ها از ضروریات بوده و پیشنهاد این است که جمعی متشکل از شعرا و مداحان آیینی در این خصوص تولید محتوا داشته باشند و اولویت‌هایی به‌صورت تبیین را در قالب هنری و مخاطب‌پسند ارائه کنند.

صلاحی ادامه داد: فراموش نکنیم وقت مردم در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد و این وقت طلایی را نباید با استفاده از مطالب قدیمی و ذکر مواردی که به درد مستمع امروزی نمی‌خورد، از دست داد؛ بنابراین لازمه این امر این است که جمع‌هایی متشکل از متخصصان دین و مداحان تشکیل شود تا مطالب مداحان در دهه محرم جمع‌بندی و تدوین شده و این محتوا حاوی مطالب روز باشد. 

وی با تأکید بر تجهیز برخی مداحان به علم روز، تصریح کرد: از روزی که مقام معظم رهبری تأکید کردند فضای هیئت‌ها را باید از بودن در عواطف و احساسات درآورند؛ فضای هیئت‌های عزاداری به سمت احیای امر اهل بیت(ع) به جای صرفا احیای نام اهل بیت(ع) گرایش پیدا کرده است.

صلاحی بیان کرد: در سال‌های اخیر حوزه خدمات اجتماعی با فضای هیئت‌های مذهبی پیوند خورده است، چراکه اگر طبق سیره اهل بیت(ع) عمل کنیم باید درد و مسائل منطقه را شناخته و حل کنیم؛ بسیاری از هیئت‌های مذهبی اکنون به این امر روی آورده، کنشگری فعال انجام داده و در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ورودهای جدی دارند.

وی افزود: هیئت‌هایی که در این حوزه‌ها ورود دارند با یک قوت و ضعف در حال انجام امور هستند که این امر نیاز به تفکر جمعی دارد؛ برخی از هیئت‌ها آشنا به نقشه مهندسی فرهنگی کشور با برش استانی هستند و با این نگاه تدوین برنامه می‌کنند که این یک نقطه قوت بزرگ است. جهاد تبیین در مداحی به‌طور مثال در بحث تبیین فرزندآوری باید پرداخته شود و فعالیت جدی تبیینی با زبان هنر و ارتباط و پیوند این مسائل با سیره اهل بیت(ع) باید انجام گیرد تا پذیرش را به دنبال داشته باشد.

این مداح اهل بیت(ع) یادآور شد: اکنون فضای مداحی و به‌خصوص مداحان جوان ما پیوند خوبی با فضای مجازی دارند و توانسته‌اند برخورد هوشمندانه با این فضا داشته باشد؛ بنابراین نباید فراموش کنیم که این فضا نیز جای کار داشته و با تدوین کلیپ‌های عزاداری و بیان مطالبی در فضای مجازی می‌توان هشومندانه مطالب مدنظر را منتقل کرد.

انتهای پیام
captcha