نذر خون را منحصر به مناسبت‌های خاص نکنیم
کد خبر: 4074396
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

نذر خون را منحصر به مناسبت‌های خاص نکنیم

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با تأکید بر ضرورت حضور به تدریج در مناسبت‌های پیش رو به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: در برخی مناسبت‌ها با هجوم مردم برای اهدای خون مواجه می‌شویم که این خطر افزایش ضایعات خون‌ را بیشتر می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود برای نذر خون منحصر به ایام و مناسبت‌های خاصی نباشیم.

کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی، امروز، هشتم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال 9 هزار و پنج نفر به پایگاه‌های انتقال خون در استان خراسان‌جنوبی مراجعه کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که هشت هزار و ۵۹۲ نفر بود، پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در تقویم ملی کشور، ۹ مرداد روز ملی اهدای خون نامگذاری شده، خون نیازی همیشگی و حیاتی است که امید به زندگی را در افراد نیازمند به این فرآورده حیات‌بخش ارتقا می‌بخشد و سبب بهبود روند درمانی آنان می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان اهدای خون نیز از شش هزار و 908 نفر در چهار ماهه ابتدای سال گذشته به میزان هفت هزار و 474 نفر در سال جاری رسیده است، تصریح کرد: پلاکت فرزیس، یکی از روش‌های اهدای خون است که تنها یک جزء خاص از خون اهداکننده داوطلب (پلاکت‌) جدا می‌شود و بقیه اجزا خون به اهداکننده باز گردانده می‌شود.

مهدی‌زاده از افزایش پلاکت فرزیس از ۱۰۱ مورد در مدت یاد شده سال گذشته به ۱۵۱ مورد در سال جاری خبر داد و گفت: شاخص اهدای خون در کشور ۲۴ نفر به ازای هر هزار نفر بوده و این شاخص در استان خراسان‌جنوبی به ازای هر هزار نفر، ۲۶ نفر است که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه با افزایش تیم‌های سیار و پایگاه‌ها این شاخص تا ۳۰ نفر قابل افزایش است، اظهار کرد: امسال افزایش آمار اهدای خون توسط بانوان استان در دستور کار قرار گرفته و اکنون وضعیت گروه خونی اُ منفی در استان نارنجی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین اهدای خون توسط بانوان در کشور کمتر از پنج درصد گزارش شده در حالی که این آمار در خراسان‌جنوبی ۶.۴ درصد است، افزود: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۴۶۴ مورد اهدای خون توسط بانوان انجام شده که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۸۸ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی استان خراسان‌جنوبی به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، تصریح کرد: اکنون مرکز خون‌گیری در شهرهای بیرجند، طبس و قاین فعال است و شهروندان برای اهدای خون می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه مرکز انتقال خون شهرستان فردوس نیز در صورت تأمین نیروی مورد نیاز در سال جاری فعال خواهد شد، اظهار کرد: در تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات برای افزایش دسترسی عموم جامعه به خدمات انتقال خون از طریق احداث مراکز ثابت و سیار در نقاط مختلف استان نیاز به همکاری خیرین داریم.

وی با تأکید بر ضرورت حضور به تدریج در مناسبت‌های پیش رو به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یادآور شد: در برخی مناسبت‌ها با هجوم مردم برای اهدای خون مواجه می‌شویم که این خطر افزایش ضایعات خون‌ را بیشتر می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود برای نذر خون منحصر به ایام و مناسبت‌های خاصی نباشیم.

انتهای پیام
captcha