آداب و رسوم ماه محرم در کرمانشاه
کد خبر: 4074375
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

آداب و رسوم ماه محرم در کرمانشاه

همه ساله با شروع ماه محرم، مراسم عزاداری امام حسین(ع) در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که این مراسم‌ها با آداب خاص خود همراه بوده و بیانگر عشق و ارادت مردم این آب و خاک به امام حسین(ع) دارد و در شهر کرمانشاه نیز این مراسم و آیین‌ها جلوه خاص خود را دارد.

محرم در کرمانشاه

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، همه ساله با آغاز ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) و یاران ایشان در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که همراه با آداب و رسوم خاص خود است در شهر کرمانشاه این مراسم‌ها همراه با آئین‌های خاصی است که حال و هوای این شهر را حسینی می‌کند از آئین سیاه‌پوشی شهر تا برگزاری مجالس روضه‌خوانی مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و خانه‌ها گرفته تا آئین علم گردانی که همه و همه نشانگر عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و در جای جای شهر با حضور اقشار مختلف مردم برپاست.

آری بازخوانی وقایع عاشورا در کاشیکاری‌های «تکیه معاون الملک» خود حکایت از عشق و ارادت مردم این خطه از گذشته تا امروز به خاندان رسول خدا دارد.

برپایی «سفره‌های نذری» از دیگر آئین‌های ماه محرم در کرمانشاه است که برخی از این مجالس ویژه بانوان است و سفره‌های نذری به نام حضرت رقیه(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت قاسم(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) به نیت مشکل‌گشایی و عزاداری برپا می‌کنند.

از دیگر رسوم قدیمی ماه محرم در کرمانشاه که در جریان است «تعزیه‌خوانی» است که به نوعی نمایش وقایع و مصیبت‌های عاشورا است و در دهه محرم هر روز به نام یکی از شهدای کربلا اجرا می‌شود.

سنت دیرینه «علم گردانی» در کرمانشاه از دیگر رسوم قدیمی ماه محرم در این شهر است و به صورت پر رنگ دیده می‌شود به شیوه‌ای که یک علم را در برخی محله‌های شهر می‌چرخانند و در مقابل برخی منازل می‌برند.

از دیگر آداب ویژه مجالس عزاداری ماه محرم در برخی مناطق استان نواختن «چمری» است که این مراسم همراه با شیون مردان و زنان است.

یکی دیگر از رسوم قدیمی آئین‌های عزاداری محرم در کرمانشاه تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از طرف مردان بزرگ تکایای شهر است.

گفتنی است، پیش از آنکه محرم آغاز شود کوچه و خیابان‌های شهر رنگ و بوی عزا به خود می‌گیرد و مردم شهر متناسب با سنت و فرهنگ خود آماده برگزاری مراسم و سنت‌های سوگواری امام حسین(ع) می‌شوند و هر منطقه به شیوه خاص خود این آئین را برگزار می‌کند، اما گویی روحی شبیه و یکسان بر تمام آنان حاکم است و این روح علاقه و ارادت به امام حسین(ع) و یاران ایشان دارد.

انتهای پیام
captcha