«قارقارا» سنت دیرینه خلخالی‌ها
کد خبر: 4074289
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

«قارقارا» سنت دیرینه خلخالی‌ها

مراسم آیینی سنتی «قارقارا» امسال نیز همچون سنوات گذشته در آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه با همراهی پرشور عزاداران حسینی شهرستان خلخال برگزار شد.

ماه محرمبه گزارش ایکنا از اردبیل، مراسم آیینی سنتی «قارقارا» امسال نیز همچون سنوات گذشته در آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه با همراهی پرشور عزاداران حسینی شهرستان خلخال برگزار شد.

اهالی شهرستان خلخال در آخرین جمعه ذی‌الحجه یک اصله درخت تبریزی، صنوبر یا چنار را که درخت قارقارا نامیده می‌شود از باغات شهر یا روستاها بریده و طی مراسم خاصی با حضور پرشور جوانان و عزاداران حسینی به میدان مرکزی شهر یا روستا حمل می کنند و بعد از بستن پرچم بر سر آن و پارچه سیاه به دور آن، آن را در میدان به احتزاز در می آورند و به نوعی با برگزاری مراسم قارقارا آغاز عزای حسینی در شهر یا روستاها را اعلام می‌کنند.

گفتنی است؛ درخت قارقارا همه ساله از طرف یکی از اهالی به مسجد محله هدیه داده می شود و اینها در زمره درختانی هستند که کاربرد صنعتی دارند و از میان درختانی که بابت زراعت چوب بریده می شوند نگهداری شده تا در زمان برگزاری مراسم قارقارا هدیه مسجد شود و هیچ درخت مثمری برای قارقارا بریده نمی‌شود و بعد از اربعین حسینی درخت قارقارا پایین آورده می شود که در قدیم این درخت را یا جهت هیزم زمستانی مسجد و منازل تکه تکه کرده یا آنرا فروخته و در آمد حاصل از آن را صرف مسجد و منازل می‌کردند.

انتهای پیام
captcha